Annonce
Faaborg-Midtfyn

Lynhurtigt alternativ til Als-Fyn-broen: Sats dog på bullet-tog der kan køre 500 km/t

Als-Fyn bro - skal/skal ikke - spørgsmålet deler vandene. Grafik: Gert Ejton
En fast forbindelse mellem Fyn og Als deler vandene. Det kan vi hermed slå fast. Mange læsere har knyttet kommentarer til de artikler, vi bragt. Nogle af kommentarerne rummer spørgsmål, som vi har brugt som afsæt til nye historier om broen. En del bliver bragt som læserbreve - og her følger en kavalkade af de øvrige.

Fyn/Als: Vi lægger ud med Frantz Kudera, der mener at man skal genbruge fabrikken, der opstår i forbindelse med bygningen af Femern-forbindelsen:

"Hvis det er muligt, synes jeg, at det kunne være en idé at benytte støbefabrikken, der opføres for at lave tunnelelementer til forbindelsen til Tyskland (Femern-forbindelsen, red.). Den kunne fortsætte med at støbe elementer til en tunnel mellem Als og Fyn.

Gert Pringal: Kører selv af og til til Sjælland, det må da være en stor økonomisk gevinst med broen? For os sønderjyder vil det også spare tid, når broen er etableret.

Annonce

Harald Boye: Ud over at den bro vil knytte landsdele sammen, så vil den også give øget bevægelighed for alle på begge sider af den. Og øget bevægelighed/øget frihed giver også øget sundhed. Det, synes jeg, er den vigtigste gevinst. Vores selverkendelse vil få et løft. Det er ikke så tosset. For så skal vi nok få en masse gode ideer til vækst og meget andet.

Jens Chr. Jørgensen: Selvfølgelig skal der bygges en bro - evt. tunnel - selv om jeg aldrig når at benytte den (født 1930). Held og lykke med foretagendet.

Flemming Christoffersen: Det ville være så godt at få den bro, det vil forkorte rejsetiden betydeligt, hvis man skal til Odense eller København eller et andet sted, og jeg er helt sikker på, at den pukkel, der altid er oppe ved Kolding/Vejle, vil aftage meget, da alt, hvad der kommer sydfra, helt ned i Tyskland, og især lastbiler, der skal til Fyn eller Sjælland, vil tage den vej, og det vil for dem forkorte deres køretid betydeligt. Men jeg så helst, at der kom en tunnel i stedet. Det ville ikke ødelægge naturen, som en bro vil gøre. Og så sparer man en masse reparationer og maling.

Bea: Hvornår er Als ikke længere en ø? Arbejdes der på at gøre Danmark til et ø-frit land? En ting er Lillebæltsbroen, som de nu vil udvide igen, men nu også en bro til Fyn. Als er en del af Sønderjylland - ikke en del af Fyn.

Søren Østergaard: Natur kontra moderne infrastruktur vil altid skille vandene. Overalt, hvor der tales motorveje og broer, vil muligt tab af natur og herlighedsværdi være et emne. Det var det også ved både Øresund og ved Storebælt. Det endte forholdsvis godt, omend jeg tror, Korsør tabte som by. Jeg er tilflytter på Als og er overvejende tilhænger af broen. Dog har jeg mine bekymringer. Vil Als blive et sted, hvor udenlandske dieseldrevne sættevogne og fortravlede turister bare kører hen over? Vil Sønderborg bare blive et sted, man bare kører forbi? Vil en bro skade mere lokalt, end den gavner? De fynske betænkeligheder vil jeg ikke blande mig i, men det er sikkert de samme. Jeg er stadig tilhænger, men ikke betingelsesløst.

Bjarne Fredberg Knudsen: Hvorfor er det så vigtigt med en motorvej helt fra starten? En motortrafikvej som udbygning af landevejen fra Årslev til Faaborg og udbygget tilsvarende ud på Horne?

Aage P. Kürstein: Hvorfor er der ingen visionære ideer, altså helt ærligt: Vi har brug for højhastighedsforbindelser. Tænk bullet-train, lagt i tunnel, fra Padborg via Sønderborg til København. Dernæst fra København til Aarhus via Kalundborg og Samsø. Dernæst fra Aalborg til Hamburg via Padborg. Fra København via Odense til Esbjerg. Borede tunneller er faldet stærkt i pris, og der skal ikke eksproprieres jord, man kommer ikke i karambolage med øvrig trafik, og folk og natur bliver ikke forstyrret. Sand og grus til betonforingen finder boremaskinen selv. 200-300 km/t er her ingen hindring. Inden tunnellen er bygget, er vi nok oppe på mulighed for 500 km/t.

John Metzsch: Vi skal have en bro, fordi det vil give både et erhvervs- og et turismeløft til hele det sydfynske område, samtidig med et løft til uddannelsesinsitutionerne, da der maksimalt er en times kørsel til Flensborg og alle de arbejdspladser, der er i Sønderjylland.

Annonce
Erhverv For abonnenter

Campingpladsejer har udsigt til ”århundredets” sæson: - Vi kunne have lejet 100 hytter ud - det er fuldstændig vildt

Fyn

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Onsdagens coronatal: 223 testet positiv det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Odense

Nu får bilisterne en ny smutvej gennem Odense: S og DF skød forslag om bilfri plads ned

Odense For abonnenter

Trafikforsker angriber rapport om letbanen: - Aarhus er for lille til en letbane, og Odense er endnu mere for lille

Speedway

Endelig publikum til speedway i Fjelsted igen: Men festen blev spoleret af store tekniske problemer og et sløjt fynsk hjemmehold

Navne For abonnenter

50 år: Han er en af OB's største og nyder at hjælpe unge talenter på vej

Danmark

Onsdagens coronatal: 223 testet positiv det seneste døgn

Odense

Søren gav penge til de små i lokalsamfundet: - Tusind tak - det betyder virkelig noget

Erhverv

Stort byggefirma sender 65 ansatte hjem efter smitteudbrud: - Det er ikke ovre endnu

EM LIV

Malte fra Nørrebro blev hele Danmarks student, da han kastede sin hue på banen og fik Delaneys trøje efter dansk-russisk EM-skæbnekamp

Odense

Se video: Sankthans og D-A-D rykkede ind på havnen

Middelfart For abonnenter

Kæmpe interesse for luksusbiler: Middelfart-milliardærs leasingfirma vokser med rekordfart

Odense For abonnenter

Kommentar: S og DFs nej til at lukke for smutvej i Odense er helt sort i en tid, hvor politikerne skal tænke grønt

Annonce