Annonce
Indland

Lærerstuderende: Vores opgaver bliver heller ikke læst

Ditte Lundby Jensen, Nicolai Dalskov og Nina Payton Just savner feedback på deres skriftlige opgaver.

Pædagogstuderende får nu følgeskab af lærerstuderende i sagen om skriftlige opgaver, som ikke bliver læst

Flere fynske og jyske lærerstuderende studerende fortæller nu, at deres undervisere ikke har tid til at læse og give feedback på skriftlige afleveringer.

Det skriver Fyens Stiftstidende onsdag.

Dermed følger de tendensen blandt flere af landets pædagogstuderende, der må leve med, at underviserne ikke læser deres opgaver.

- Vores underviser siger åbent, at hun kun skimter indholdsfortegnelsen. Opgaverne har hun ikke tid til at læse, siger Nina Payton Just og Ditte Lundby Jensen, der begge går University College Lillebælts (UCL) læreruddannelsen i Odense.

Brian Møller Petersen, elevrepræsentant for UCL's læreruddannelse i Jelling, oplever kun at få feedback, hvis man beder specifikt om det.

Det er helt til grin, mener professor og skoleforsker Niels Egelund.

- Man kan ikke med god samvittighed kalde det her for en uddannelse, hvis man beder studerende om at lave en opgave, som man ikke giver feedback på. Det er uanstændigt, siger han.

I dag er der ingen krav til læreruddannelserne om, at underviserne skal læse og give feedback på de studerendes skriftlige opgaver. Det vil formand for landets lærerstuderende Bob Bohlbro nu have skrevet ind i bekendtgørelsen for læreruddannelsen.

Ønsket ser dog ikke ud til at blive indfriet.

- Det er uddannelsesstederne og ikke ministeren, der skal tilrettelægge de enkelte uddannelser, siger uddannelsesminister Sofie Carsten Nielsen (R).

- Når det er sagt, så vil jeg gerne sende et entydigt signal til uddannelsesstederne om, at det er helt uacceptabelt, at underviserne ikke giver de studerende feedback, siger ministeren.

UCL's rektor Erik Knudsen har afvist at give et interview, men i et skriftligt svar til avisen siger han, at UCL nu vil "gennemgå de anvendte former for feedback".

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

22-årige Kamilla fik afslag som smedelærling: Det er da for dumt

Årstallet er 2019, og ligestillingen og ligeberettigelsen har været her længe. Derfor kan sygeplejersken sagtens være en mand, ligesom smeden sagtens kan være en kvinde. Eller … nå, nej, det kan smeden så åbenbart ikke. Den 22-årige Kamilla Søndergaard berettede i hvert fald i avisen tirsdag om, hvordan hun måtte igennem en syndflod af afslag, hvoraf mange handlede om hendes køn, inden hun til sidst fandt en smedelærlingeplads på værftet i Assens. Inden da var hun blevet ramt af den ene dårlige forklaring efter den anden, herunder den dårligste af alle: Nej, du kan ikke blive smed, fordi du er pige. Alle disse rigide afslag er ikke givet i 1879 eller i 1919 eller i 1939. De er givet i 2019. Tænk sig: I 2019 siger nogle af de virksomheder, der bestandigt skriger efter arbejdskraft, stadig nej til at ansætte nye medarbejdere, blot fordi ansøgerne har et andet køn end de fleste andre ansatte på arbejdspladsen. Det er absurd. Og det er mistrøstigt. Danske virksomheder er ganske enkelt nødt til at åbne øjnene og rette interessen mod begge køn, hvis de fortsat vil have adgang til de bedste kandidater på markedet. Derfor er det glædeligt, at brancheorganisationerne Danske Maritime, Danske Havne og Danske Rederier er gået målrettet i gang med at styrke rekrutteringen af kvinder til job i typiske mandefag som maskinmester, skibsfører, smed og en række andre fagområder inden for Det Blå Danmark. For det er den eneste måde, hvorpå man kan sikre sig dygtige medarbejdere i fremtiden. Disse organisationer bør blive et forbillede for andre organisationer, brancher, virksomheder og uddannelsesinstitutioner, der stadig har bedst øje for det ene køn. For man er nødt til at henvende sig til både mænd og kvinder, hvis man vil styrke rekrutteringer. Det er nemlig ikke sikkert, at man bliver en god sygeplejerske, fordi man er kvinde. Eller at man bliver en god smed, fordi man er mand. Til gengæld er det sikkert, at man allerhøjst får fat i halvdelen af de klogeste talenter, hvis man kun henvender sig til det ene køn. Og det er da for dumt.

Annonce