Annonce
Fyn

Lærerstuderende savner undervisning

De studerende brugte deres telefoner til at besvare ministeres spørgsmål, hvorefter svarene kom op på en storskærm, da forsknings- og uddannelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) besøgte læreruddannelsen på UCL Odense for at vurdere, om hun skal lave en reform. Foto. Birgitte Carol Heiberg
Uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) besøgte læreruddannelsen på UCL i Odense mandag. Uddannelsen er under nøje granskning, men ministeren vil møde de studerende, inden hun godkender ændringer. I Odense efterspurgte de studerende mere undervisning, da de mødte ministeren.

En ekspertgruppe kritiserede læreruddannelsen i januar, og den nytiltrådte uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) har arvet en lærerkommission, der skal se på behovet for "justeringer af læreruddannelsen". Men inden ministeren godkender ændringer, vil hun selv møde de studerende. Derfor besøgte hun i går læreruddannelsen på UCL i Odense, hvor hun blandt andet fik Line Riise fra første semesters holdning til antallet af undervisningstimer at høre. Line Riise savner flere undervisningstimer på studiet.

- Man lærer meget mere om at blive en god underviser af rent faktisk at blive undervist. Det er bare min holdning, sagde hun.

En anden kvindelig studerende fra 1. semester præsenterede ministeren for et samstemmende synspunkt:

- Jeg synes eddermame, det er nemt. Vi går kun i skole to dage om ugen.

Annonce
Iben Skov, første semester på læreruddannelsen på UCL i Odense, arbejder som underviser ved siden af studiet. Hun ønsker ikke flere undervisningstimer, fordi så kan hun ikke passe sit studierelevante job. Foto. Birgitte Carol Heiberg

Reformplaner på hold

Undervisnings- og forskningsministeren har arvet lærerkommissionen, som ud over at se på lærernes arbejdstid også skal forbedre rekruttering til læreruddannelsen og se på justeringer.

- På politikersprog betyder det en ny reform. Men jeg har sagt, at de skal vente lidt. Jeg vil ikke have, der skal gøres noget, før jeg har talt med så mange af jer som muligt, gjorde Ane Halsboe-Jørgensen det klart over for de lærerstuderende.

Hun bad de studerende fortælle om godt og skidt på uddannelsen og præsenterede tal, som viser, at én af fem studerende har stress, og at ensomheden og følelsen af at være forkert begge er stigende blandt de studerende.

- Kan I genkende det?

De studerende svarede med spredte tilkendegivelser. Den var god nok.

En mandlig studerende påpegede, at stress var individuelt.

- Det kommer an på, om man føler, man skal leve op til en masse, eller man ridder bølgen, og ser hvor den fører hen, sagde han.

Iben Skov fra første semester sagde, at der muligvis var tale om et større problem for hele den unge generation, som ikke følte sig god nok, og at støtte til psykologhjælp kunne være en god idé.

Klare krav kan give ro

Flere studerende efterlyste mere undervisning og klarere struktur. Et problem er, at undervisningsmodulerne for de studerende, som starter om vinteren, ligger hulter til bulter, så et danskforløb f.eks. bliver afbrudt. Problemet med moduler påpegede en ekspertgruppe også i deres evaluering af uddannelsen fra januar. Ministeren anerkendte, at struktur er vigtig, og udfordrede idéen om, at man nødvendigvis får stress af at lave meget.

- Stress kan også komme af at man ikke ved, hvad der forventes. Nogle steder tror jeg, at I skal presses mere, men der skal være klarere rammer, sagde Ane Halsboe-Jørgensen.

Praktikken var blandt de gode ting ved uddannelsen. Iben Skov fra første semester bød ind med sit bud på, hvorfor:

- At være lærer er et praksisnært fag, og derfor er praktikken vigtig. Man kan gøre sig tanker om at blive lærer, men finde ud af, at det ikke er det rigtige, når man står i klasselokalet, sagde hun.

Flere efterlyste mere praktik, hvilket fik Jesper Søgaard, der læser på 2. år og er studentervejleder, til at komme med et modsynspunkt.

- Jeg har selv været i praktik, og det er super-givende, og man lærere meget i de seks uger, sagde han.

Ane Halsboe-Jørgensen tog erfaringerne med sig og roste de studerende.

- I skal vide, at det I gør er sindssygt vigtigt, fordi i underviser vores børn, sagde hun.

Line Riise, første semester på læreruddannelsen på UCL i Odense, har en storesøster, som er skolelærer og en klar holdning til, hvordan man lærere at blive underviser. Det gør man ved, at få undervisning, og derfor ønsker hun flere undervisningstimer på studiet. Foto. Birgitte Carol Heiberg
Forsknings- og uddannelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen besøgte læreruddannelsen i Odense for at høre om godt og skidt fra de studerende. Foto. Birgitte Carol Heiberg
Forsknings- og uddannelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen besøgte læreruddannelsen i Odense for at høre om godt og skidt fra de studerende. Foto. Birgitte Carol Heiberg
Forsknings- og uddannelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen besøgte læreruddannelsen i Odense for at høre om godt og skidt fra de studerende. Foto. Birgitte Carol Heiberg
Forsknings- og uddannelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen besøgte læreruddannelsen i Odense for at høre om godt og skidt fra de studerende. Foto. Birgitte Carol Heiberg
Forsknings- og uddannelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen besøgte læreruddannelsen i Odense for at høre om godt og skidt fra de studerende. Foto. Birgitte Carol Heiberg
Forsknings- og uddannelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen besøgte læreruddannelsen i Odense for at høre om godt og skidt fra de studerende. Foto. Birgitte Carol Heiberg
De studerende brugte deres telefoner til at besvare ministeres spørgsmål, hvorefter svarene kom op på en storskærm, da forsknings- og uddannelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) besøgte læreruddannelsen på UCL Odense for at vurdere, om hun skal lave en reform. Foto. Birgitte Carol Heiberg
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn For abonnenter

Efterforskning af overgreb på fireårig standset: Socialrådgiver med accent stod for eneste afhøring

112

Lige nu: Brand i Kverneland i Kerteminde

Annonce