Annonce
Biler

Længe ventet elbil fra Volkswagen har store softwareproblemer

Volkswagen har lang erfaring med at bygge biler, men den avancerede software i ID.3 er udviklet "for hurtigt", skriver et tysk magasin, og det giver nu store udfordringer. Foto: VW
Volkswagen har udfordringer med den nye elbil ID.3, lyder det fra et stort tysk erhvervsmagasin. Det kan give forsinkelser.

Softwarefejl kan få Volkswagen til at forsinke lanceringen af den nye elbil ID.3, som ellers er planlagt til sommer. Det skriver Automotive News Europe på baggrund af en stor artikel i det tyske Manager Magazin.

Det meget omtalte elbil har problemer med softwaren i den basale arkitektur, der blev udviklet ”for hurtigt”, skriver magasinet, med henvisning til anonyme kilder i fabrikkens udviklingsafdeling.

Mange af systemets elementer forstår ikke hinanden, hvilket fører til en lang række vanskeligheder, lyder det.

Samme magasin har tidligere afsløret udfordringer med bilens software, og det er altså ikke løst endnu. Tværtimod.

Hundredvis af testkørere rapporterer angiveligt op til 300 fejl om dagen.

Ifølge det anerkendte magasin mødes eksperter og øverste ledere fra bilproducenten nu hver arbejdsdag i et massivt skub for at få ID.3 klar til levering.

Denne krise har fået Manager Magazine til at kalde sin artikel ”Showdown i Hall 74” efter Hall 74, hvor disse daglige møder holdes. Den dramatiske overskrift er underlagt pessimistiske scenarier, der indikerer en forsinkelse på op mod et år.

Imidlertid har den øverste chef for VW-gruppen, Herbert Diess, beskrevet en mulig forsinkelse som ”komplet vrøvl”.

I januar sagde VW dog, at etablering af bilens kraftfulde nye elektronik- og softwarearkitektur var en udfordring, men sagde også, at markedslanceringen til sommer gik efter planen.

Annonce
Produktionen har kørt siden november, men udleveringen af den nye VW ID.3 kan blive forsinket. Foto: VW

Dansk importør kender ikke til problemer

Hos Volkswagen i Danmark har man indtil videre ikke hørt om forhold, der skulle forsinke introduktionen af den længe ventede elbil yderligere.

- Ifølge de informationer vi har, følger vi planen med udlevering af ID.3 til sommer, siger pressechef, Thomas Hjortshøj, der dog ikke kan komme nærmere ind på, hvilken sommermåned der bliver tale om.

VW startede serieproduktion af ID.3 på fabrikken i Zwickau, Tyskland, i november.

Enhver forsinkelse af ID.3 kan vise sig at være dyrt for VW, der regner med, at modellen skal hjælpe til med at nå de strenge europæiske flådemissionsmål, der blev indført fra årets start.

ID.3 vil være en rival til for eksempel Tesla Model 3, der også har kæmpet med massive kvalitetsproblemer.

Det er den første elbil, der er baseret på bilproducentens nye MEB-elektriske arkitektur, som er udviklet til at tilbyde en lang rækkevidde og hurtig opladning - og altså også baseret på helt ny software.

VW siger, at platformen vil understøtte flere end 20 elbiler inden slutningen af 2022 fra alle koncernens mærker, som Audi, Skoda og Seat, inklusive VW ID.4-crossoveren, der efter planen skal lanceres inden årsskiftet.

VW-gruppen har udråbt ID.3 som en bil, der er lige så strategisk vigtig for bilproducentens fremtid, som Beetle og Golf har været det tidligere.

I første omgang er det kunder, som har bestilt de såkaldte ID.3 1ST-varianter, der får leveret deres biler. Hvis det hele altså kommer til at køre efter planen.

Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Takker politiet: Gydas skizofrene søn truede hende med samuraisværd og barrikaderede sig i huset

Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1970: Odense Kommune bliver større i morgen

1995 Danmarks første elektroniske markedsplads åbnede i går for kunderne. Efter en lang sej fødsel er Diatel-netværket nu klar med en række tilbud til pc-ejere. For eksempel kan man sidde foran sin skærm og bestille teaterbilletter, lave sine bankforretninger, købe ind, læse Den Blå Avis eller se det seneste døgns nyheder. 30 forskellige tjenester er der indtil videre at vælge imellem på Diatel, der officielt blev søsat af forskningsminister Frank Jensen (S) med et tryk på den rette knap på tastaturet. Det er TeleDanmark/ Jydsk Telefon, Kommunedata og Girobank, der ejer Diatel. Derudover har dagbladene Jyllands-Posten og Politiken poster i bestyrelsen med ret til senere at købe sig ind i selskabet. 1970 Fra i morgen er Odense Storkommune en kendsgerning. I eftermiddag kl. 14 holdt det nyvalgte byråd sit konstituerende møde, hvor borgmester Holger Larsen som rådets ældste medlem bød de 28 andre medlemmer velkommen og derefter ledede valget af borgmester. Det blev som ventet Holger Larsen, der blev genvalgt med 15 stemmer (14 socialdemokratiske og folkesocialisten Alfred Andersen). Ingen andre kandidater var opstillet. Der foretoges valg af magistrat, der består af borgmesteren og fire rådmænd. Magistraten har borgmesteren som formand og består af rådmand Poul Nielsen, Bellinge, rådmand Jens Helbak, Odense, rådmand C. Jeppesen, Næsby og Lennart Larson, Pårup. 1945 Efter de begivenheder, der er sket i den senere tid, skulle man tro, at en flyvervarsling nu blev mødt med større alvor end nogen sinde tidligere. At dette ikke er tilfældet, kunne man opleve i går eftermiddag, da sirenerne kl. 15 forkyndte, at der kunne ventes overflyvning. I de første minutter, hvor sirenerne lød, var der en del mennesker, der søgte hjem eller i tilflugtsrum. Men det varede ikke længe, efter at sirenerne var blevet tavse, før der igen var børn på gaden og folk, der kom ud for at se, ”om der skete noget”. På et vist tidspunkt under varslingen var der samlet op mod et par hundrede mennesker på fortovet og kørebanen uden for det offentlige tilflugtsrum i Bryggergårdens kælder.

Danmark

Liveblog: Ældre og sårbare får gratis vaccination mod lungebetændelse

Odense For abonnenter

Forarget rådmand om ulovlig udlejning af boliger: - Det hører ingen steder hjemme

Danmark

Sundhedsmyndigheder: Vi har respiratorer, senge og personale nok til alle coronapatienter

Annonce