Annonce
Indland

Længe ventet anbefaling: Vestfynsk jernbane syd for motorvejen

Med en ny vestfynsk jernbane bliver det ikke muligt at kunne bruge vejen under motorvejen.

Vejdirektoratet anbefaler ny vestfynsk jernbane syd for motorvejen. Borgmestre og virksomhed i oprør.

En ny 35 kilometer lang jernbane på Vestfyn kommer til at ligge syd for motorvejen og skære gennem erhvervsområder i Ejby og Vissenbjerg og passere meget tæt på landsbyen Skallebølle og et boligområde i Nr. Aaby.

Det bliver en realitet, hvis folketingspolitikerne følger den længe ventede anbefaling fra Vejdirektoratet. Den kom sidst på dagen mandag og går direkte imod ønskerne fra Middelfart og Assens Kommuner, der har peget på henholdsvis en nordlig linjeføring og en såkalt kombilinje. Det var derfor et par triste borgmestre, der modtog nyheden.

- Det her er det værst tænkelige, siger borgmester i Assens Kommune, Søren Steen Andersen (V), der peger på generne for beboerne i Skallebølle.

Borgmester i Middelfart Kommune, Steen Dahlstrøm (S), er især ked af, at jernbanen vil skære gennem et erhvervsområde i Ejby. Det vil ramme virksomheder og bremse andre i deres udvikling, fremhæver han.

En af virksomhederne er Danlad, der skal jævnes med jorden, hvis den sydlige linjeføring bliver en realitet.

- Jeg ved næsten ikke, hvad jeg skal sige. Jeg er meget skuffet, siger direktør Henrik Christensen, da Fyens Stifstidende overbringer ham nyheden.

En konsekvens kan blive, at virksomheden flytter en stor del af produktionen til udlandet, og mange af de 65 ansatte mister deres arbejde.

De to borgmestre vil nu lægge pres på folketingspolitikerne i håb om, at de ikke følger anbefalingen fra Vejdirektoratet. Herfra lægges vægt på, at den sydlige linjeføring er billigst. Den koster 4,1 milliard kroner, mens den dyreste løber op i godt 4,5 milliarder.

Du kan se kort over linjeføringerne her

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

I Sherwood-skoven

Udligningsordningen er et fantastisk værktøj, der gør Danmark til et mere lige samfund, for den mellemkommunale udligning betyder i al enkelthed, at de kommuner, der har mange penge, giver en lille del af deres velstand til de kommuner, der har færre eller få penge. Udligningsordningen er derfor en ægte Robin Hood-løsning, som de fleste danskere bør kunne være enige om. Det betyder selvsagt ikke, at danskerne - både politikerne og folk, som vi er flest - er enige om, hvordan udligningsordningen skal strikkes sammen. Man kan, som det fremgår af stort set samtlige medier i denne tid, skændes om økonomiske nøgletal og detaljer i en sådan udligningsordning i én uendelighed. For ordningen skiller selvfølgelig vandene. De, der har udsigt til at få flere penge i kassen i kraft af en ny udligningsordning, er som regel fulde af ros til og argumenter for, hvorfor ordningen er velfungerende. Omvendt er de, der kan se frem til at få færre penge i kommunekassen, kritiske over for ændringerne. Sagen er, at alle politikere, uanset landsdel og politisk syns- og standpunkt, allerhelst bare vil have flere penge til deres egen kommune. Social- og indenrigsministeren blev i sidste uge kritiseret for at manipulere eller hemmeligholde en række af de tal, der ligger til grund for beregningerne i regeringens forslag til en ny udligningsreform. Det har ministeren undskyldt - og samtidig korrekt pointeret, at man kan gøre tallene op på flere forskellige måder. Og det er sandt. Udligningsordninger er svært stof for de fleste, inklusive mange økonomer og politikere. De enkelte parametre, der ligger til grund for både den gamle udligningsordning og regeringens forslag til en ny udligningsordning, kan diskuteres og endevendes i én uendelighed. Derfor er kritikken af og debatten om ordningen både relevant og nødvendig. Det ændrer blot ikke på, at vi alle, fattige som rige, socialister som liberale, jyder som fynboer, bør glæde os over, at udligningsreformen gør Danmark mere lige. På ægte Robin Hood-manér. Ligesom i Sherwood-skoven.

Kerteminde For abonnenter

Succesen af Langeskov Station kan måles på flere måder: - Da toget begyndte at stoppe, sagde det 'woom'

Annonce