Annonce
Kultur

Kvindeøjne på Japan: Ny udstilling sætter farve på japanske kvinders diversitet

Med sin udstilling vil Lisbeth Ellinor skildre kvindernes diversitet i det japanske samfund. Her maleriet "Akane". Pressefoto: Lisbeth Ellinor
Kunstudstillingen "Kvindeøjne på Japan" er kulminationen på en kunstmalers fire år lange observation af det japanske samfunds mange forskellige kvinder.
Annonce

Odense: Den danske kunstmaler Lisbeth Ellinor har igennem fire år og to studieture med sine sønner observeret det japanske samfund som "gaijin" - en udefrakommende logerende i Japan.

På sine rejser har hun fået indsigt i, hvordan det japanske samfund på den ene hånd er meget eksotisk og fremmedartet - og hvordan det på den anden hånd både minder om og trækker tråde til den velkendte og hjemmevante hverdag i Danmark.

Med kyndige øjne og 30 års kunstnerisk erfaring bag sig, står Lisbeth Ellinor fra 20. oktober derfor klar til at byde folk inden for til sin kunstudstilling "Kvindeøjne på Japan" i Kunstbygningen Filosoffen i Odense - en kunstudstilling, der med navn og indhold stiller skarpt på kvindelig diversitet og kultur i landet med den stigende sol.

Annonce

Kvinder som tema

Svaret på, hvorfor Lisbeth Ellinor netop valgte kvinder og kvindelighed som tema for sin kunstudstilling, er både simpelt og let at forklare: Lisbeth Ellinor er selv kvinde.

I en kombination af fascinationen for det japanske samfund og den inspiration, hun henter i forskellige kvinderoller og forbilleder, var motivet derfor ikke svært at vælge.


I "Kvindeøjne på Japan" skildrer Lisbeth Ellinor både det særprægede og eksotiske i japansk kvindeliv langt væk fra Danmark; men med en særlig æstetik og kulturelle ligheder opstår genkendeligheden, der beviser, at kvindeliv rummer mange ligheder på tværs af ikke kun dansk og japansk kultur - men blandt kvinder hele verden over.

Uddrag fra artiklen


Selv om svaret er meget simpelt, gør man alligevel klogt i ikke at falde i den tro, at en kvinde bare er en kvinde. I et samfund findes kvindekønnet i alverdens afskygninger - og den diversitet, man finder i et enkeltstående samfund som eksempelvis det danske eller japanske, kan være lige så stor som den, man finder mellem to landes helt forskellige kulturer.

- Der er selvfølgelig stor forskel på det danske samfund og det japanske samfund. Men der er også stor forskel på kvinderne i det japanske samfund i sig selv, hvor man både kan møde de unge kvinders popkultur, den stolte, traditionelle kvinde i kimono og den målrettede forretningskvinde, uddyber Lisbeth Ellinor over telefon til Fyens Stiftstidende.

Annonce

Mystik og fremmed symbolik

I "Kvindeøjne på Japan" har man mulighed for at møde alskens kvindelige identiteter i det japanske samfund, der adskiller sig betydeligt fra det danske.

Lisbeth Ellinor forklarer, at det skaber en ånd af mystik i billederne, der kan vække spørgsmålstegn hos de danske øjne, der ser.

I sin udstilling sammenblander Lisbeth Ellinor sin egen personlige stil med traditionel japansk symbolik - blandt andet afbildet i rotten, der løber bag den elegante kvinde i kjole.

Hvorfor de to modsætninger bestående af det elegante og det kantede i samme billede?

Fordi det vækker forundring og mystik - og fordi rotten symboliserer noget ganske andet i Japan, end den gør i Danmark.

- Mystikken opstår i billederne, fordi man ikke altid helt ved, hvad der fremgår på dem. I traditionel japansk kultur symboliserer rotten eksempelvis frugtbarhed, og det sætter spørgsmål i gang, fordi det ligger langt fra dansk kultur, forklarer Lisbeth Ellinor.

Annonce

Genkendeligheden i det fremmede

Mystik til trods vil man som beskuer måske opleve, at de japanske kvindemotiver virker genkendelige, selv om de er hentet fra en kultur og et samfund, der ligger mere end 8.000 kilometer mod øst.

Lisbeth Ellinors billeder leger med det velkendte og det eksotiske. Herunder japansk symbolik, der er meget anderledes fra den danske. Her maleriet "Roses and Rats". Pressefoto: Lisbeth Ellinor

I sine malerier forfatter Lisbeth Ellinor små historier på sit lærred, der inddrager et særligt udtryk, som den danske og den japanske kultur deler.

- Jeg arbejder meget med enkelhed i mine billeder, som er et træk, den danske og japanske kultur på mange måder deler. Det er fremmedartet, fordi det er et andet land - men i Japan værdsætter man den simple æstetik og ydmyghed meget på samme måde, som man gør i Danmark, uddyber Lisbeth Ellinor.

I "Kvindeøjne på Japan" skildrer Lisbeth Ellinor både det særprægede og eksotiske i japansk kvindeliv langt væk fra Danmark; men med en særlig æstetik og kulturelle ligheder opstår genkendeligheden, der bevidner, at kvindeliv rummer mange ligheder på tværs af ikke kun dansk og japansk kultur, men blandt kvinder hele verden over.

"Kvindeøjne på Japan" kan opleves i Kunstbygningen Filosoffen i Odense fra 20. oktober frem til 1. november med åbne døre fra tirsdag til søndag.

Serie om japansk kunst og kultur

De kommende dage går journalist Kristian Duch tæt på japansk kunst og kultur.

Du kan glæde dig til at læse mere om cosplay og den japanske middelalderkunst "sumi-e"

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
CORONAVIRUS

Live: Mundbind skal bæres i fitnesscentrene - men ikke under træning

Kerteminde For abonnenter

Lego-ejer har hyret 50 lokale håndværkere til restaurering af Skovsbo Gods: Udføres som i gamle dage

Annonce