Annonce
Middelfart

Op mod 10 tomme lokaler i Middelfart: Kvickly oplever rekordsommer og direktør ser en lysende fremtid

Ole Ebdrup Andreasen foreslår fire sommersøndage og gratis cykler til sejlerne for at styrke sommerhandlen: Arkivfoto: Peter Leth-Larsen
Ole Ebdrup Andreasen er fuld af optimisme efter en rekordsommer i sit varehus. Han tror på, at byens tomme butikslokaler nok skal blive fyldt. Og så deltager han på torsdagens gå-hjem-møde arrangeret af avisen og Brobygning Middelfart.

Middelfart: Synet af op til 10 tomme butikslokaler på en spadseretur gennem Middelfarts bymidte får ikke byens nye Kvickly-direktør Ole Ebdrup Andreasen til at hænge med næbbet. Han er nemlig fuld af optimisme efter en sommer, hvor hans varehus satte ny rekord og øgede omsætningen med næsten syv procent.

Ovenikøbet i en sommer, hvor kundestrømmen har været bremset af en lukket Lillebæltsbro (Den gamle Lillebæltsbro, red.), en opgravet gågade og Gl. Havn fyldt med byggematerialer i forbindelse med Klimabyen.

Ole Ebdrup Andreasen forsøger dog ikke at negligere alvoren i det faktum, at Middelfart lige nu er præget af tomme butiksvinduer på nogle af byens bedste adresser.

- Men jeg er sikker på, at hvis de handlende og kommunen står sammen og bevarer optimismen, så skal det nok lykkes at få dem fyldt, for det kan kun blive bedre fremover, siger Ole Ebdrup Andreasen og fortsætter:

- Middelfart er for alvor ved at slå sit navn fast som en populær turist- og handelsby. Det kan vi se på de mange udenbys kunder, som har handlet hos os denne sommer. Den nye lystbådehavn ved Kulturøen og autocamperpladsen har allerede givet ekstra handel i byen, det kan vi i hvert fald mærke. Og det bliver kun bedre fremover, når broen åbner, gågaden er færdig, der er ryddet op på Gl. Havn, den nye lystbådehavn bliver mere kendt blandt sejlerne, og Nissens byggeri på Kulgrunden omsider bliver realiseret. Der er med andre ord al mulig grund til at tro på fremtiden for Middelfart som en levende handelsby, siger Ole Ebdrup Andreasen.

Annonce

Sommersøndage og lånecykler

Han mener, at Middelfart til næste år skal gøre en større indsats for at trække endnu flere turister til og dermed øge sommerhandlen. Han foreslår fire sommersøndage med åbne butikker, musik og andre aktiviteter i bymidten. Han foreslår gratis lånecykler til sejlerne, der lægger til i Middelfarts lystbådehavne, og han foreslår gratis lånecykler i Fredericia, så fæstningsbyens turister også slår et smut forbi Middelfart.

- Vi skal som handlende sætte os sammen med Brobygning Middelfart og lave en koordineret sommersatsning i 2020 og beslutte os for, at vi vil være en decideret turist-handelsby, siger Ole Ebdrup Andreasen.

Han erkender dog, at de tomme butikslokaler ikke bliver fyldt af sig selv.

- Vi er nået til en tid, hvor butikslokalerne i Middelfart ikke kan bære de samme huslejer som tidligere. Men lavere huslejer gør det ikke alene. Vi skal som handlende bruge vores netværk og anbefale andre at åbne butik i Middelfart. Jeg tænker sagtens, at der kunne være behov for endnu en skobutik, en legetøjsbutik og flere brugskunst- og møbelbutikker i byen, siger Ole Ebdrup Andreasen, der også deltager i torsdagens fyraftensmøde i Nygade 2.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Lange dyretransporter til udlandet: Det er en svinsk behandling

Grise, køer, får og andre slagtedyr skal behandles ordentligt, mens de er i live - også selv om de på vej til slagteriet. Derfor er det på sin plads, at to fynske vognmandsfirmaer er blevet hevet i retten sammen med en række andre speditører og svinehandlere, fordi de ifølge anklageskriftet ikke har behandlet dyrene efter reglerne. Vognmændene har, som man kunne læse i avisen i sidste uge, overtrådt loven utallige gange. I alt rummer anklageskriftet mere end 1000 punkter, herunder mange hundrede overtrædelser af reglerne om, hvor lang tid dyr må transporteres på ladet af en lastvogn. I andre tilfælde er dyrene blevet stuvet alt for tæt sammen på lastvognene og har dermed ikke fået den mængde plads, som de skal ifølge loven. I atter andre tilfælde har vognmændene ikke afleveret de lovpligtige logbøger over transporterne, hvilket gør, at myndighederne ikke kan få indblik i, om de pågældende chauffører overhovedet har overholdt loven. Det er skamfuldt for vognmandsbranchen, at der er så mange brådne kar blandt medlemmerne. Og det er dobbelt skamfuldt, at disse medlemmer står bag så umådeligt mange overtrædelser af lovgivningen, som tilfældet er. Det er helt afgørende, at kontrollen med vognmændene bliver strammet. Det er et faktum, at antallet af dyretransporter har været kraftigt voksende i de seneste år; alene sidste år blev tæt på 15 millioner svin stuvet sammen på lastvogne og kørt ud af landet - så langt væk som til Italien og Bulgarien. Derfor er det nødvendigt at få langt bedre styr på transporterne, så myndighederne kan sikre sig, at dyrene ikke lider unødigt, mens de står på ladet af en lastvogn på vej gennem Europa. Det er, undskyld udtrykket, svinsk at udsætte dyr for den behandling, som en snes fynske og danske vognmænd har udsat dem for. Derfor er det godt, at vognmændene kommer for retten, så der kan blive statueret et eksempel. For dyrenes skyld. Og for vores egen morals skyld.

Danmark For abonnenter

Myndighederne vil stoppe ham: - Jeg er den bedste omskæringslæge i Skandinavien

Annonce