Annonce
Kultur

Kunsten og kulturens betydning er blevet skærpet hos den bredde befolkning

Hun er vokset op på en gård, elsker dyr og drømte allermest om at blive dyrlæge. Pia Wirnfeldt blev i stedet grebet af kunsthistorie og er i dag direktør på Clay Keramikmuseum Danmark. Hjemme har hun dog en kat. Foto: Peter Leth-Larsen
Annonce

Hvor står det fynske kulturliv netop nu? Har vi lært noget af det mærkværdige år, der er gået, hvordan ser fremtiden ud? Det forsøger vi at finde ud i en ny serie, hvor vi giver ordet frit til en række fynske kulturaktører.

Dette skriv er en del af den serie.


Hvordan ser du tilbage på året, der netop er gået?

Hvis jeg skal knytte tre hurtige ord på 2020 er det nok – nedlukning, kreativitet og udvikling.

Har I lært noget konkret af nedlukningen, som I har haft succes med – og som vi vil kunne se i arbejdet fremover?

Under museets nedlukning i foråret blev jeg endnu engang bekræftet i, hvor hurtigt en lille og  meget agil organisation kan skabe udvikling for relativ få midler. Ja, hvor afgørende museets kreative potentiale er, og hvor dygtige mine medarbejdere på Clay er til at skabe nye løsninger og formater, der kunne sikre gæsterne en tryg og anderledes museumsoplevelse.

Den omskiftelige virkelighed, Covid-19 pandemien har præsenteret os for, har mere end nogensinde før krævet omstillingsparathed og flid. Lige dén præmis er de udviklingsorienterede medarbejderne på Clay ret fortrolige med, men det har da skabt frustrationer og ærgrelser at skulle aflyse så mange spændende arrangementer i løbet af året. For museet er først og fremmest en platform for social udveksling i mødet med kunsten – og den tomhedsfølelse, der opstod hos mange mennesker i lukkeperioden, bekræfter i den grad betydningen af et levende museum, ikke mindst også som den daglige motivation for både medarbejderne og de frivillige på Clay.

Hvad kan du tage med af positive ting fra 2020?

Det mest positive, vi tager med os fra 2020, er udviklingen af en række nye formater i forhold til de publikumsrelaterede aktiviteter på Clay. Blandt andet har vi i højere grad gjort brug af museets skønne skulpturpark, som henover sommeren har dannet ramme om mange forskellige kulturarrangementer, formidlingsforløb og workshops – ikke mindst i forbindelse med Trekantområdets Festuge. Generelt har vi oplevet en større effektivitetsrate i forhold til at få ting til at ske – simpelthen fordi Corona-situationen uden varsel krævede nytænkning. Heldigvis har vi fra private fonde og fra kommunen oplevet en stor beredvillighed i forhold til at holde kulturlivet i gang. I kraft af den støtte har vi kunne afvikle flere åbenhus-arrangementer i løbet af sommeren og opgradere parken med udplacering af flere skulpturer og et nyt stianlæg.

Dernæst har vi flyttet Cafe Clay over i museets pavillon, hvorfra man har den smukkeste udsigt med kig til vandet og de to broer over Lillebælt. Med flytningen af cafeen har vi øget kapacitet og kan nu tilbyde udendørsservering. Dette var en stor succes henover sommeren, hvor gæsterne nød at dvæle ved helhedsoplevelse af kunst, natur og arkitektur i parken omkring Clay. Endelig har museets butik også fået et ekstra løft. Det har givet plads til flere keramikere og nye varer, og derudover håber vi snart at kunne gå i luften med en helt ny webshop.

På et mere overordnet plan glæder jeg mig over, at bevidstheden om kunstens og kulturens betydning generelt er blevet skærpet i befolkningen. Vi kender det alle sammen … først når vi, bliver afskåret fra den, som i foråret, opdager vi hvor livsnødvendig kunsten er i vores dagligdag! Hvordan kunst skaber glæde, gode fællesoplevelser, motivation, identitet og refleksion og på den måde er livseliksir for både vores mentale og fysiske sundhed. Jeg håber derfor, at folk holder fast i bevidstheden om kunstens mange værdiskabende kvaliteter, både i forhold til den enkelte og i samfundet generelt. Netop den erkendelse er i bred forstand det mest positive, jeg kan sige om nedlukningen af de danske museer i foråret!

Hvordan ser du på året der kommer – har du bange anelser eller er du fuld af gode forventninger?

Indtil videre har Clay klaret sig gennem krisen med skinnet på næsen, hvilket, trods et år fuld af udfordringer, vidner om et bæredygtigt museum, som publikum bakker op om.

Grundlæggende tror jeg, at der er lys forude, men jeg forudser desværre også, at Coronaen kommer til at trække lange skygger henover dansk kulturliv mange måneder frem. På Clay har vi de sidste fem år øget museets egenfinansiering markant for at kunne skabe udvikling. Men med den succes fulgte paradoksalt nok en større sårbarhed, da krisen indtraf, og museet blev tvunget til at lukke ned i foråret. Det betød et voldsomt indtægtstab, som det alene i kraft af en fantastisk opbakning fra publikum henover sommeren er lykkedes os at rette op på. For på Clay, der ikke er statsanerkendt, har vi ikke i større omfang kunnet drage fordel af de hjælpepakker, Kulturministeriet har rullet ud. Derfor var det helt afgørende, at gæsterne ved genåbningen bakkede så flot op. I juli måned oplevede Clay publikumsrekord ved modtagelsen af 10.500 gæster på én måned – hvilket vi er yderst taknemmelig for!

Eventuelle opfordringer til fynboerne – publikum såvel som det politiske liv.

Min opfordring til fynboerne og det danske folk er generelt at opsøge og bruge kulturen flittigt for hermed at opleve dens værdiskabende kvaliteter både for det enkelte menneske og i de fællesskaber, vi deler. På Clay gør vi os umage for at skabe de bedste betingelser for både æstetiske og sociale oplevelser i mødet med keramikken, der på alle måder er mangfoldig og magisk. Men skal museet fortsætte den positive udvikling på bagkanten af Covid19 er det afgørende, at danskerne fortsat bakker op og besøger Clay, samt at dansk kulturpolitik sætter en mere ambitiøs dagsorden. For nu ved mange danskere, at det faktisk kan betale sig!

Det fynske kulturliv - nu og i fremtiden

Hvor står det fynske kulturliv netop nu? Har vi lært noget af det mærkværdige år, der er gået, hvordan ser fremtiden ud? Det forsøger vi at finde ud i en ny serie, hvor vi giver ordet frit til en række fynske kulturaktører.

Dette skriv er en del af den serie.

Vi har spurgt åbent ud, hvordan en stribe kulturaktører ser tilbage på 2020 - hvad de har lært, kan de tage noget med sig, og hvordan fremtiden ser ud. De har fået fem spørgsmål, de kunne tage udgangspunkt i, men det har også været en muligt at skrive frit.

Er du kulturaktør på Fyn, eller har du tanker om det fynske kulturliv 20/21 og har du lyst til at dele dine tanker med et perspektiv, som andre kan lære noget af, så skriv en mail til klkn@jfmedier.dk

Serien har umiddelbart ingen slutdato, så længe tanker og tekster har relevans.

Hun er vokset op på en gård, elsker dyr og drømte allermest om at blive dyrlæge. Pia Wirnfeldt blev i stedet grebet af kunsthistorie og er i dag direktør på Clay Keramikmuseum Danmark. Hjemme har hun dog en kat. Foto: Peter Leth-Larsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Coronavirus

Live: Pfizer kan ikke levere - Danmark får 100.000 færre doser i første kvartal

Middelfart For abonnenter

Brenderups borgere tog sagen i egen hånd og lavede deres egen solcellepark: Her er fire ting, der fik projektet til at lykkes

Odense

Afdelingschef erkender fejl i motorbane-sag: - Vi har ikke været skarpe nok

Annonce