Annonce
Odense

Ny serie sætter fokus på erhvervslederes forhold til kunst: Kunsten kan være med til at skabe innovation og klarhed

Når Stine Høholt, direktør for Kunstmuseum Brandts, ser topledere bruge kunsten, viser det hende, at de anerkender, hvad der giver menneskelig værdi, og at de tænker i medarbejdertrivsel, men også at de er åbne for at hente inspiration til at skabe innovation i deres egen virksomhed andre steder fra. Foto: Les Kaner
I en ny serie sætter Kunstmuseum Brandts og Erhverv+ fokus på den inspiration og erkendelse, erhvervslivet kan hente i kunstens verden, og der er noget af komme efter, mener museets direktør Stine Høholt og bestyrelsesformand Bolette Christensen.
Annonce

Odense: På direktør Stine Høholts kontor på Kunstmuseum Brandts hænger et abstrakt værk af Kirsten Lockenwitz, som Stine Høholt kan blive ved med at finde glæde og ro ved at kigge på. Det er et stort værk med et spejl med en hvid, semitransparent plade henover, og hver dag henter Stine Høholt inspiration i dets skønhed.

- Kirsten Lockenwitz er kendt for at have elegance og præcision i sit arbejde, og det er et abstrakt værk, som har en formel klarhed over sig, hvor det handler om form, flade og linjer. Samtidig er det også et poetisk værk, forklarer Stine Høholt, som gerne vil tage nogle af de samme ting med sig i sit eget arbejde.

- Hun var tidligt meget eksperimenterende og forud for sin tid. Det, jeg tager med mig i mit eget arbejde, og som jeg også tror, mange erhvervsfolk tager med fra kunstens verden, er at føle sig inspireret af at se talent udfolde sig. Man bliver inspireret af at se nogen, der fuldstændigt kompromisløst efterstræber elegance, poesi, præcision og klarhed, og som gør det med afsæt i noget indre, forklarer hun.

At Kirsten Lockenwitz allerede i 1980'erne begyndte at bruge industrielt fremstillede materialer som glas, neonrør og spejle i sin kunst, gør kun koblingen til erhvervslivet mere oplagt, men det handler om mere end det, mener Stine Høholt.

- At ledere ikke alene bruger, men også støtter, kunsten viser, at de har blik for en større helhed. At de kigger ud over sig selv, egen bundlinje og egen aktiekurs og bliver drevet frem af en mæcen-drivkraft og ønsket om at gøre noget godt for civilisationens udvikling. For almenvellet. Det er meget sympatisk, men det viser også, at de dyrker eller gør brug af en værdibaseret ledelsestilgang, hvor de anerkender, hvad der giver menneskelig værdi, og at de tænker i medarbejdertrivsel, fordi kunsten giver menneskelig udvikling, siger Stine Høholt.

Annonce

Ledere fortæller om kunst

I en ny serie sætter Kunstmuseum Brandts og Erhverv+ fokus på lederes forhold til kunst gennem interviews med en række erhvervsfolk og ledere fra det offentlige. Hver især vælger de et værk og fortæller over de kommende uger og måneder om deres forhold til kunst.

Et emne, der er god grund til at dvæle ved, mener Bolette Christensen, der har stor erfaring fra toppen af dansk erhvervsliv. I 17 år var hun direktør i DI, Dansk Industri. I dag er hun direktør i Vordingborg Erhverv, sidder i en række bestyrelser og er bestyrelsesformand for Kunstmuseum Brandts.


Der er et innovationsaspekt i den positive udveksling mellem kunst og erhvervsliv. Der er en dimension i det kunstneriske, som jeg tror kan bidrage til, at man kan skabe innovation i sine egne produkter.

Stine Høholt, direktør for Kunstmuseum Brandts


Bolette Christensen mener ikke, man skal undervurdere værdien af den æstetik og signalværdi, der ligger i at indrette sin virksomhed med kunst. Samtidig ser hun muligheder i at lade kunsten være med til at åbne op ind til det kreative rum, vi skal aktivere for at kunne søge ny inspiration til at gøre ting på nye måder.

Et behov, der har været særdeles udtalt i 2020, men som også gælder, når der ikke er en global sundhedskrise til at tvinge os ud på nye stier.

- Man skal for eksempel være meget opmærksom på form, design og udtryk, og der kan man hente meget inspiration og mange indspark fra kunsten. Det er ikke ligegyldigt, hvordan ting ser ud, og der er meget at hente i kunstens verden. Og så er der nydelsen, kreativiteten og den dybde, man får ved at reflektere over et værk.

- Vi bliver alle sammen inspireret på forskellig vis, alt efter hvad vi har med i bagagen. Det er noget af det, jeg holder allermest af ved kunst og kultur. Det understøtter mangfoldighed på alle mulige ledder og kanter, og mangfoldighed er  alfa og omega for alle virksomheder i verden. Personligt ser jeg også, at det virker, siger hun.

Annonce

Kunst åbner for inspiration

Det samme oplever Stine Høholt, at kunsten kan, hvad enten det er i form af de 17.000 forskellige værker på den tidligere klædefabrik i hjertet af Odense eller andre former for kunst og kultur.

- Bikubenfonden har lige offentliggjort en rapport, der viser den kvalitative effekt, kunst har i forhold til menneskelig udvikling, og når man ser topledere bruge kunsten, viser det mig, at de er åbne for at hente inspiration til at skabe innovation i deres egen virksomhed andre steder fra. Det kan både være innovation på produktniveau, i forhold til ledelse eller i forhold til medarbejdertrivsel. At de er åbne for at hente inspiration fra andre områder, og at det betyder noget for dem at få viden og indsigt, siger Stine Høholt.

Skal man se det i det helt store perspektiv, kan det at bruge kunsten som et inspirationsrum måske ligefrem være et udtryk for, at den enkelte erhvervsleder har blik for medarbejderne som hele mennesker i modsætning til blot en produktionskraft.

- Jeg tror, at kunst kan være en god inspiration i hverdagen, fordi den indeholder mange stemmer og viser, at verden kan ses på mange forskellige måder. Kunsten er et imaginært rum, du kan træde ind i og se, at samfundet kunne være indrettet på en helt anden måde. Verden kunne være anderledes, og det er vel det, kunstinteresserede erhvervsledere har blik for også er godt for dem selv og deres medarbejdere. Der er et innovationsaspekt i den positive udveksling mellem kunst og erhvervsliv. Der er en dimension i det kunstneriske, som jeg tror kan bidrage til, at man kan skabe innovation i sine egne produkter, siger Stine Høholt.

Foruden jobbet som direktør for Brandts sidder hun i bestyrelsen for Ny Carlsbergfondet og Glyptoteket og arbejder med kunst i det offentlige rum, i kirker, på cykelstier, på hospicer, på skoler og universiteter, og kunsten har stor betydning i sig selv men også i en større bypolitisk kontekst, mener Stine Høholt.

Ikke kun i forhold til at tiltrække turister, men også fordi en bys kulturliv kan være en afgørende faktor, når virksomheder skal tiltrække ny arbejdskraft.

Annonce

Skærer ind til det væsentlige

Det er dog ikke kun mangfoldigheden i inspiration, der er kunstens styrke. Som erhvervsleder med behov for at træffe beslutninger om strategi og retning, kan kunsten også vise vejen ved at være et sted, hvor der er valgt fra, fokuseret og præsenteret det allermest nødvendige.

Det oplever Bolette Christensen, der selv vender tilbage til Rodin-museet i Paris igen og igen. Der dvæler hun gerne ved den store skulptur i haven, Grubleren, som vi på dansk kalder "tænkeren".

Og selv om det faktisk er svært at sætte sig på samme måde med albuen hvilende på det modsatte ben, kan det at trække sig tilbage, distancere sig lidt fra hverdagens mange opgaver og rutiner og tænke over den tid, vi er en del af, godt give noget. Både for den enkelte og på samfundsplan, hvor mængden af informationer blot stiger og stiger.

Kunsten understøtter mangfoldighed på alle mulige ledder og kanter, og mangfoldighed er alfa og omega for alle virksomheder i verden, mener Bolette Christensen, bestyrelsesformand for Kunstmuseum Brandts. Her venter hun ved en tidligere lejlighed sammen med borgmester Peter Rahbæk Juel på, at Kronprinsparret ankommer til Brandts. Foto: Michael Bager

- På museer er der ro, og man betragter ét værk ad gangen. Ofte er der på mange museer også en varme, og for alt i verden er der nogen, som har tænkt over, hvad de vil præsentere. Det glemmer man måske nogle gange, men det er virkeligt gennemtænkt, hvad en udstilling skal og vil. Det er fuldstændigt ligesom at lægge en strategi i en virksomhed. Hvad er det man vil, hvorfor og hvordan, siger Bolette Christensen.

Både Bolette Christensen og Stine Høholt fornemmer en større forståelse for de ting, der på et dybere niveau gør en forskel i vores liv, efter et år, hvor vi pludselig er blevet afskåret fra meget af det, vi ellers har taget for givet. Museer, koncerter, festivaler og fællesskaber, der giver os en følelse af at være forbundet med andre, og Bolette Christensen er "vildt imponeret" over den opbakning et kunstmuseum som Brandts oplever fra virksomheder i Odense.

En opbakning, der er behov for netop nu, hvor især kulturlivet har været hårdt ramt af restriktioner men til gengæld kan tilbyde forståelse, sammenhæng og håb.

- Kunsten er god til at gribe ned i de ting, der er lidt svære, og bearbejde kriser. Op gennem hele kunsthistorien er det netop kunstnerne, der viser fortvivlelsen, sorgen og tabet, og derfor kan man som individ spejle sig i det rum, når man ser på billedkunsten, og på den måde hente en eller anden erkendelse eller få en anden samtalepartner end de mennesker, man ellers omgiver sig med. Kunsten har et erkendelsespotentiale, understreger Stine Høholt.

Ny serie om kunst og erhvervsliv

  • De kommende uger og måneder sætter Kunstmuseum Brandts og Erhverv+ fokus på lederes forhold til kunst. Det gør vi gennem en række interviews med erhvervsfolk og ledere fra det offentlige, der fortæller om deres brug af kunsten og hvordan, den kan bruges i ledelse.
  • De vil også komme ind på, hvordan de ser mulighederne i det ældgamle krydsfelt mellem erhverv og kunst. Et felt, hvor mæcener op gennem historien har sat deres store præg på dansk kulturliv blandt andet i form af bryggeren Carl Jacobsen, der grundlagde Glyptoteket og stod bag Ny Carlsbergfondet, der i dag deler store summer ud på baggrund af indtægterne fra hans andel af Carlsberg-bryggerierne.
  • Tobaksfabrikanten Heinrich Hirschsprung, der skabte Den Hirschsprungske Samling, og erhvervsmanden Knud W. Jensen, der grundlagde Louisiana, er andre eksempler.
  • Også i dag ser man eksempler på mæcener som for eksempel Annie og Otto Johs. Detlefs, der i 2004 grundlagde OJD Fonden, da de skulle videregive deres firma. Derigennem har de blandt andet finansieret Arkens tilbygning og givet 96 millioner kroner til Zoologisk Have i København.
  • Seriens første interview bliver bragt i Erhverv+ torsdag 21. januar 2021.
Bolette Christensen, bestyrelsesformand for Kunstmuseum Brandts, sammenligner en udstilling med en strategi for en virksomhed, for i en udstilling er det også fuldstændigt gennemtænkt, hvad man vil, hvordan og hvorfor. Foto: Scanpix/Kennet Havgaard
I en ny serie sætter Kunstmuseum Brandts og Erhverv+ fokus på lederes forhold til kunst gennem interviews med en række erhvervsfolk og ledere fra det offentlige. Selv bliver direktør for museet, Stine Høholt, inspireret af at se kunstnere, der fuldstændigt kompromisløst efterstræber elegance, poesi, præcision og klarhed, og som gør det med afsæt i noget indre, forklarer hun. Foto: Anita Klitgaard Jensen
Stine Høholt tiltrådte den 1. maj 2020 som ny direktør for Kunstmuseum Brandts. Hun understreger, at et rigt kulturliv i en by eller et område også er afgørende for, at virksomhederne kan tiltrække de dygtigste medarbejdere. Foto: Les Kaner
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Middelfart

Tanja blev meldt til politiet for at holde sin salon åben: - Det er aldrig sjovt at blive beskyldt for noget, man ikke har gjort

Debat

Debat: Vi vil have rent vand i hanerne

Coronavirus

Live:  Danmark finder første tilfælde af sydafrikansk virusvariant

Fyn For abonnenter

Snørklet vej til livreddende stik: 99-årige Gerda og Asta på 102 har meget svært ved at få bestilt tid til Covid-19 vaccine

Annonce