Annonce
Livsstil

Kom indenfor hos familien Asbæk: - Kunsten bestemmer vores indretning

I tv- og opholdsstuen hænger et værk, som Betina Asbæk har flyttet fra køkkenet. - Det nærmest sugede energien ud af en, siger hun. Ved siden af den hænger et fotoværk af Trine Søndergaard. Skænken er købt i en antikbutik, loungestolen, sofaerne og sofabordet er henholdsvis fra Eilersen og B&B Italia, uroen er fra Rue Vintage, og gulvlamperne er fra Santa & Cole. Over skænken hænger tv’et, der er camoufleret som et maleri. Foto: Paul Skovbakke Hansen
Galleriejer Betina Asbæk bor i en gammel hurlumhejvilla i Charlottenlund. Villaen er oprindeligt to sommerhuse i nationalromantisk stil, der er bygget sammen med en bygning i midten. Men huset er netop solgt, og de er på jagt efter et andet gammelt bindingsværkshus, da hun elsker den stil og ikke mindst projekter.

Gamle villaer med over 100 år på bagen fortæller ofte spændende historier fra en svunden tid. De tidligere ejeres præg findes måske stadig. De særlige kendetegn bliver enten et aktiv eller en hæmsko, som kan gøre udfaldet for et køb eller ej.

Det skete i tilfældet med den gamle villa med herskabeligt præg i Charlottenlund fra 1922, som Betina Asbæk og hendes mand, Martin Asbæk, købte for halvandet år siden, hvor både den indbyggede keglebane i kælderen og den store petanquebane i forhaven blev udslagsgivende for parrets køb af den.

Betina Asbæk er mindst glad for tv- og opholdsstuen, som hun havde tænkt sig at ommøblere, hvis hun ikke stod over for en flytning. Skulpturen af en hånd eller handske med et indisk håndtegn, mudra, er skabt af kunstneren Ebbe Stub Wittrup. Loungstol og sofabord er designet af Warren Platner. Foto: Paul Skovbakke Hansen

- Keglebanen var en pudsigt indslag, da vi blandt andet ville lave to børneværelser i kælderen. Og da hele Martins familie er vilde med petanque, vidste vi med det samme, at her skulle vi bo, siger Betina Asbæk.

Annonce

Keglebanen i kælderen stammer fra den første ejer, som havde indrettet en hjemmebar i et af rummene i kælderen - og langs den smalle korridor hen til annekset og udgangsdøren til trappen op til terrassen - fik indbygget et langt metalrør til kuglerne i væggen.

Når keglerne er væltet, samler man dem op og sender dem tilbage - gennem metalrøret - til udgangspunktet i den forhenværende hjemmebar, som Betina Asbæk har indrettet til et af de to børneværelser, der ligger en suite.

- Vi har bygget kælderen om til to børneværelser. Og det er fra det ene børneværelse, at keglebanen starter. Foto: Paul Skovbakke Hansen

- Da vi overtog, gik vi i gang med en totalrenovering indvendig, da jeg ikke var vild med 1990’er-stilen med for eksempel sort granit på det store badeværelse. Udvendig var huset i tiptop stand. Så vi gik all in på at lave løsninger, som villaen kunne være født med. Jeg lavede en masse research på perioden, hvor villaen er opført. Men keglebanen, som de fleste nok ville have fjernet, har fået lov til at blive, og den bliver da også brugt, fortæller Betina Asbæk, som også er vild med den underjordiske gang fra kælderen over til et lille anneks, som bruges til gæsteværelse eller til en au pair, når de har en sådan.

De to oprindelige sommerhuse fungerer som henholdsvis spise- og opholdsstue, og tilbygningen i midten er et stort køkken. Der er udgang fra alle tre afdelinger, og fra kælderen er der en gang, som forbinder hovedhusene med annekset, hvor enten gæster eller au pairen bor. Foto: Paul Skovbakke Hansen

- Vores au pair elskede annekset, da det har egen udgang, og hun kunne komme ind i hovedhuset via gangen i kælderen, fortæller Betina Asbæk, som valgt at sætte villaen til salg frem for at opføre en tilbygning på 80 kvadratmeter, som de godt kunne få tilladelse til.

Nyder processen

Villaen er med hendes egne ord et ”underligt Pippi Langstrømpe-hurlumhejhus” med krummelurer og skæve vinkler på grund af den samlende tilbygning midt mellem de to separate sommerhuse fra begyndelsen af forrige århundrede.

Betina Asbæk

Født i Aarhus i 1977. Uddannet inden for kommunikation og har arbejdet på diverse magasiner og inden for fotoproduktioner samt været i arbejdsgruppen for at få Formel 1 til Danmark.

Driver galleriet Arden Asbæk Gallery, som er placeret på førstesalen oven på hendes mand Martin Asbæks galleri. Hun formidler fortrinsvis samtidskunst af unge og upcoming kunstnere, hvorimod Martin Asbæk primært formidler mere etablerede navne inden for alle kunstgenrer.

Deres villa i Charlottenlund er på 300 kvadratmeter med 21 rum. Den er fra 1922 i to etager og med tre bygningsdele inklusive fuld kælder. Have på 1200 kvadratmeter og anneks på 15 kvadratmeter, to skure og en dobbeltgarage.

Og det er villaer som denne, der opfylder behovet for den enorme skabertrang, som Betina Asbæk er drevet af.

- Jeg elsker huse med behov for megen kærlighed. Det kribler i mig, når det gælder renoveringsprojekter, og jeg glæder mig til at komme i gang med det næste, selv om vi har været rigtig glade for at bo her. Men nu hvor Martins to drenge bliver større, har vi brug for mere plads, ligesom vi gerne vil samle alle tre børn på samme etage. Projektet med at bygge til fravalgte vi, da huset ikke er gearet til en børnefamilie, siger Betina Asbæk, der som en mellemstation inden det næste bindingsværkshus har købt to lejligheder i Skovshoved, som skal slås sammen til en stor.

- Vi har faktisk fortrudt salget, da den byggegrund, som vi havde fundet, desværre viste sig ikke at kunne leve op til vores ønsker, og handlen måtte derfor desværre droppes undervejs. Så jeg leder fortsat med lys og lygte efter det helt rigtige misligholdte hus eller byggegrund, som jeg kan kaste mig over som det næste, da jeg nyder processen med at sætte mit eget præg, så boligen passer præcis til vores familie, siger Betina Asbæk, som kalder sig en glad amatør, hvad angår husprojekter.

- Vi flytter så ikke lige med det samme igen, da det er en hård proces, som er sindssygt opslidende, og vi ønsker selvfølgelig ikke et nomadeliv med tre børn, siger Betina Asbæk og smiler.

Som en ekstra krølle på historien har de solgt villaen med en stor del af inventaret, herunder møbler, lamper og kunst, da køberne var vilde med stilen.

Annonce

Total istandsættelse

Betina Asbæk har via sin totalistandsættelse tilført villaen mange specielle ting som for eksempel storblomstrede og søgræsmønstrede tapeter fra Tapet-Cafe på badeværelserne, malet gulvet i soveværelset i skaktern og få snedkereret indbyggede skabe af valnød i gangen på første sal og i vindfanget - men alt er sket med respekt for det oprindelige. Det franske flet på skabslågerne har hun - som en dedikeret farveelsker - fået indfarvet i den ønskede farve.

Spisestuen går ud i et med havestuen, kaldet tesalonen, som er Betina Asbæks favoritsted i villaen. Der er masser af lysindfald og ro til at hygge sig med en god bog og en kop te. Sofaer er fra Ellos, rullebordet fra Sika Design, de to sidelamper i vindueskarmen fra Cassina er købt hos lulumosquito.com. Portrætterne med pixelerede fotos er skabt af kunstneren Niels Bond og forestiller datteren Arden og Betina Asbæk. Vasen på rullebordet er af Giacomo Alessi. Foto: Paul Skovbakke Hansen
Tapeterne på badeværelserne har en coatet overflade, så de godt kan tåle vand, hvilket er et krav i et vådrum. Det hedder Marin Imperial og er fra Tapet-Cafe. Foto: Paul Skovbakke Hansen

- Det franske flet har ligget i henholdsvis rødvins- og tebad for at ramme den helt rigtige nuance, da det er vigtigt for mig, at skabet får det helt rigtige udtryk, som passer til de øvrige farver i villaen, forklarer Betina Asbæk, som har indrettet villaen i en klassisk stil, hvor vægten ligger på kunsten.

- Det er svært at sætte ord på, hvilken stil vi har, da den nok er en blanding af flere, når alt kommer til alt. Jeg kan lide mange forskellige stilarter, så her er både præg af bondestil og romantik på grund af bindingsværket i facaden, de vilde tapeter på badeværelserne og de markante italienske Murano-lamper af mundblæst glas, siger Betina Asbæk, der som rød tråd i indretningen har ladet kunsten bestemme.

Overalt er der masser af kunst, som parret qua deres erhverv som galleriejere lægger stor vægt på. De har hver deres galleri - Betina Asbæk tager sig af unge upcoming kunstnere, og Martin Asbæk tager sig af de etablerede navne.

Hallen har franske døre til tv- og opholdsstuen, trappen til første sal og til kælder og til vindfanget ved indgangsdøren. Bordet fra Tom Dixon med bonzaitræet i en glaskuppel har de fået bryllupsgave. Lysekronen fra Murano i Italien og vasen formet som en fisk har Betina Asbæk købt hos Cherry Vintage. Foto: Paul Skovbakke Hansen

Kunsten tager de hjem løbende, og den er derfor principielt også til salg. Men kun de 10 procent af kunsten, som de har lånt med hjem - resten ejer de.

- Selv om det primært er mig, der står for indretningen, har Martin det afgørende ord omkring kunsten. Det var i hvert fald aftalen fra starten, men den er ikke holdt helt. Det må ikke klø i øjnene. I øjeblikket er jeg vild med gule nuancer, så derfor hænger det store maleri i gule og orange farver på den store væg i spisestuen. Jeg har det sådan, at jeg i en periode knuselsker en farve, men jeg forsøger generelt at gå efter det mere neutrale, siger Betina Asbæk, der finder inspiration på rejser og køber meget online, blandt andet via Instagram.

Interiøret er en blanding af arvestykker, italienske glaslysekroner fra Murano og køb i små butikker på strøggader og på rejser.

Annonce

Bæredygtigt stengulv

Betina Asbæk kan godt lide specielle løsninger og unikt interiør i indretningen. Derfor har hun valgt at lægge et stengulv i vindfanget ved hovedøren og i bryggerset - bestående af brugte murstensskaller i gule og røde farver. Mellem murstenene er der støbt mørtel, som giver et rustikt udseende.

- Jeg kan godt lide, at gulvbelægningen på den måde er bæredygtig. Det betyder meget for mig, og alt behøver ikke være det nyeste nye, når man renoverer en 100 år gammel villa, siger Betina Asbæk, der i havestuen - hendes yndlingsrum - har to portrætter i overdimensionerede pixels i brune og sorte farver hængende.

Køkkenet fra Invita har Betina Asbæk renoveret fuldstændigt. Foto: Paul Skovbakke Hansen
Det store værk i spisestuen har Betina Asbæk valgt, da det er i hendes yndlingsfarver for tiden – gul og orange. Det er malet af Clare Woods. Spisebordet og stolene er fra Eberhart og købt hos Unique Room, pendlen er fra Rue Verte. Marmorfadet med citroner er fra 101 Copenhagen. Barbordet er af Herbert Hirche, lampen Snoopy er fra Flos, og tæppet lavet på mål fra Ingvard Christensen. Foto: Paul Skovbakke Hansen

- Det forestiller vores datter, Arden, og mig, men det er der ingen, der kan se. Det er kun os og kunstneren, der ved det. Den tanke kan jeg godt lide, siger Betina Asbæk, der først hænger kunsten op, inden hun begynder at indrette.

- Kunsten dikterer ret meget, så derfor er det overalt placeret på de bedste pladser. Vi nyder vores kunstværker, så derfor er de altid prioriteret højest, siger Betina Asbæk.

På væggen i tv- og opholdsstuen er tv’et et nyt Samsung, der kan fungere som et værk i en ramme, da man kan skifte baggrundsbillede efter smag og behag samt humør. Betina Asbæk har valgt det, da hun godt kan lide tanken om, at man kan få sin favoritkunst som fast baggrundsbillede – alt hvad det kræver er, at man enten uploader et af sine egne billeder eller benytter dem, tv’et tilbyder.

- Tv er jo noget af det sværeste at placere i boligindretningen, så løsningen med et væghængt med en ramme, som får det til at ligne et billede på væggen, var oplagt. Man kan vælge forskellige farver rammer - også træfarvet, så det ser meget naturtro ud, da skærmen også indstiller sig efter lyset i løbet af dagen, siger Betina Asbæk, der tidligere boede meget stilrent, men nu mere er til den romantiske og hyggelige stil.

Skulpturen i mellemgangen mellem hallområdet og køkkenet er lavet af den amerikanske kunstner Adam Parker Smith. Den forestiller en folieballon med ansigtet af Herkules. Men den er lavet lakeret aluminium. Foto: Paul Skovbakke Hansen
I det lille badeværelse på førstesalen har tapetet mønster med søgræs. Foto: Paul Skovbakke Hansen

Men det behøver på ingen måde være moderne. Hun vælger interiør og møbler ud fra, hvad hun godt kan lide - og ikke efter om det lige passer sammen i en bestemt stilart.

Trappen fra stueplan og til øverste etage er malet hvid og har et klassisk teaktræsgelænder. Foto: Paul Skovbakke Hansen

- Trends går lidt hen over hovedet på mig. For mig handler det om at have sjælen med, og om hvordan man har det. Børnene må gerne hoppe i sofaen. Jeg er til alle stilarter - bare det er gennemført. Det må bare ikke blive fortænkt og hysterisk. Så kan jeg ikke slappe af, siger Betina Asbæk.

Betina Asbæks tip til køb og indretning med kunst

  1. Køb først kunsten og indret derefter.
  2. Gå gerne rundt i nogle dage og se, om placeringen fungerer.
  3. Placer ikke værker direkte i sollys, hvis de ikke tåler det.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Sport

Anden halvleg i gang: Danmark foran 1-0

Annonce