Annonce
Kunst

Kunst skal ses i gummistøvler

Astrid la Cour har på få år firdoblet besøgstallet i Cisternerne og sætter nu klimaforandringerne på dagsordenen med en udstilling af kunstnergruppen Superflex. Foto: Palle Bo Nielsen
Klimaforandringerne bliver sat på dagsordenen i den sjette udstilling, som fynske Astrid la Cour står i spidsen for på Danmarks eneste underjordiske museum, Cisternerne.
Annonce

Vandet er atter steget i det gamle og nedlagte københavnske vandreservoir på Søndermarken ved Valby Bakke. Som en del af den nye udstilling med kunstnergruppen Superflex er der installeret et oversvømmet toilet ved siden af drypstensformationerne, og lige neden for trappen til kælderen er et mindre omklædningsrum indrettet, så man kan skifte til passende fodtøj, inden man går længere ind i mørket. Her når vandet op over anklerne.

- Gummistøvlerummet er et transformationsrum, hvor vi som opdagelsesrejsende gør os klar til at tage ind i en fremtid, der ikke rummer os, forklarer direktør Astrid la Cour, der ved at invitere Superflex inden for i udstillingsrummet har sat klimaforandringerne på dagsordenen. Og der er god grund til, at samtidskunsten forsøger at begribe det store tema, siger hun:

- Den ny udstillings to hovedpointer er blandt andet, at klimaforandringerne er menneskehedens endeligt, ikke jordens, og at infrastrukturen i magten er kuldsejlet. Ved at lade en kopi af et toilet i FNs sekretariat for Klimaforandringer i Bonn oversvømme og langsomt forvitre gennem udstillingsperioden, bliver det tydeligt, at verdenssamfundets forsøg på at redde menneskeheden er mislykket. Og samtidig kan det ses som et større billede på, hvor magten egentlig befinder sig, og de lokumsaftaler der måske indgås.

Gummistøvlerummet er et transformationsrum, hvor vi som opdagelsesrejsende gør os klar til at tage ind i en fremtid, der ikke rummer os.

Astrid la Cour, direktør for Frederiksbergmuseerne og herunder Cisternerne

Annonce

Firdoblet besøgstal

Det er knapt syv år siden, den kunsthistorieuddannede Astrid la Cour blev direktør for Cisternerne, der dengang havde undertitlen "Museum for Moderne Glaskunst". Et benspænd for alle de museumsgæster, der ikke syntes, at glaskunst sagde dem noget, siger hun.

- I dag starter vores fortælling i Cisternerne et helt andet sted. Vi bruger rummet til at lave kunst, som man ikke kan opleve andre steder i verden. Her kan vi lave overjordiske ting i en underjordisk verden, og vi har været heldige i internationale magasiner at blive omtalt som en af de 10 ting, du skal se, mens du er i København. Det betyder, at op mod fire ud af ti gæster er udenlandske, men det forpligter også, siger Astrid la Cour, der bliver bakket op af både fonde, sponsorer og publikum: For det første har hun lige landet en stor sponsoraftale med Arbejdernes Landsbank. For det andet er publikum i løbet af de seneste syv år firdoblet, så Cisternerne årligt besøges af 100.000, selv om museet udelukkende har åbent i otte måneder om året. Heraf mange flere yngre gæster end på andre af landets museer.

De mange unge er nu ikke grund til, at klimaet er sat på dagsordenen. Men Astrid la Cour ved, at emnet ikke bare giver konflikter på tværs af generationer, men også på tværs af sociale skel. Det er lige præcis meningen.

- Vi har som museum en forpligtelse til at tage aktuelle emner op, og det har vi hele tiden gjort - også når det har handlet om store eksistentielle emner som tro, sorg, liv og død. Klimaproblematikken er noget, alle bliver nødt til at sætte sig ind i og forstå, for vi befinder os et helt vildt sted i jordens historie. Klimaforandringerne er ikke verdens ende, som udstillingen hedder, for jorden skal nok klare sig. Det er vores eget liv, vi kæmper for, når vi vil gøre noget ved klimaforandringerne, siger hun.

- Temaet er dystopisk, og der er fare for at give folk klimakvalme, men vi mennesker kan bare ikke fatte, at vi ikke er i centrum for verden. Og at planeten nok skal klare sig uden os.

Annonce

Internationale fortællinger

Ifølge Astrid la Cour er der få kunstnere, der kan gribe rummet i Cisternerne, og derfor kan gæsterne de kommende år forvente at se flere udenlandske kunstnere følge efter den japanske arkitekt Hiroshi Sambuichi, der inddrog rummet i sin installation i 2017. Tidligere har hun inviteret kunstnere som Ingvar Cronhammer, Eva Koch og Jeppe Hein indenfor.

- Superflex er internationalt anerkendte og udstiller over hele verden. De er aktuelle med en udstilling i den californiske ørken, som viser det liv, der kan opstå her, når havet vender tilbage. Men hvis klimaproblematikken ikke kan forstås med fornuften, tilbyder Cisternerne en anden sanselig oplevelse, siger Astrid la Cour:

- Man undgår ikke at blive omringet af kunsten, når man træder herned. Alene det at tage gummistøvler på og gå mere trægt i vandet bidrager til fortællingen.

I forbindelse med udstillingen udgiver Cisternerne en sci fi-tekst af forfatteren Peter Adolphsen, som hun mener er en af nøglerne til at forstå udstillingens overordnede budskab.

- Men selv om man ikke har læst teksten og forstået, at toiletterne er en FN-kopi, og i stedet oplever installationen som vand i kælderen eller en stormflod, er det stadig en fortælling om klimaforandringerne, man får med hjem, siger hun.

Astrid la Cour

Uddannet kunsthistoriker fra Aarhus Universitet.

Kunstanmelder ved Berlingske Tidende.

Direktør for Cisternerne fra 2013 og to år efter direktør for samtlige fem museer under Frederiksberg Museerne, som Cisternerne er en del af, og som derudover tæller Storm P. Museet, Møstings Hus, Bakkehusmuseet og Alhambra - Museet for humor og satire, der tidligere hed Revy-museet.

Udstillingen "It is not the end of the world" med Superflex har fået fem stjerner i Kristeligt Dagblad og fire i Berlingske Tidende.

44 år, opvokset i Tommerup.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat

Ambitioner for kunsten, ja tak

CORONAVIRUS

Live: Corona aflyser uddannelsesbesøg for tusindvis af elever

Nyborg

Måtte købe køjesenge i Jysk: Nyborg Fængsel indlogerede udvisningsdømte på ufærdig afdeling i al hast

Annonce