Annonce
Tre Spor Nu

Kunne have været tre spor i 2017: Festdagen kørte af sporet

Journalist Birgit Bakkær.

Analyse

I år kunne bilisterne på Fynske Motorvej have været inviteret til fest, fordi de endelig kunne køre på tre spor i begge retninger på strækningen mellem Middelfart og Odense V.

Det tredje spor, som Folketinget besluttede i 2003 som en del af en langsigtet køreplan for fremtidige trafikinvesteringer. Var planen fulgt, ville transportministeren senere i år kunne indvie sidste etape af udvidelsen.

Sådan er det ikke gået. Her godt 13 år efter er kun ekstra asfalt på ti af de 34 kilometer, og heller ikke de kommende år er sat penge af til nye spor.

Alt er ellers forberedt til, at gravemaskinerne kan gå i gang. De miljømæssige, trafikale og økonomiske konsekvenser af en udvidelse af motorvejen er forlængst belyst i en 200 sider lang VVM-rapport, som Vejdirektoratet efter borgerhøringer og omfattende forundersøgelser afleverede til politikerne i 2008. Af rapporten fremgår, at de tre spor mellem Middelfart og Odense kunne være køreklare i slutningen af 2017.


Der skulle dog gå et par år, før Folketinget vedtog den endelige anlægslov for "Udbygning af Fynske Motorvej mellem Odense Vest og Middelfart". 27. maj 2010 trådte loven i kraft og dermed kunne borgmestre, erhvervsliv og andre forkæmpere for motorvejen juble.

Nu er der så syv års jubilæumsdag for loven, men uden jublen. De dagligt cirka 65.000 lastbilchauffører, pendlere og andre bilister har fortsat kun to spor at køre på det meste af vejen, hvor de er blevet 52 procent flere end i 2003.

Alene de seneste år er trafikken hvert år steget med godt fire procent. Aldrig har været så mange uheld, og siden loven om den tresporede motorvej blev vedtaget for syv år siden, har over 1300 fået piskesmæld eller er kommet til skade på anden vis.

Imens har gravemaskinerne haft travlt på andre statslige vejstrækninger. Her er anlægslove i stribevis fulgt op af asfalt, og nye vejprojekter har overhalet den fynske motorvej indenom. Heller ikke i regeringsgrundlaget nævnes Fynske Motorvej med ét ord, og da der typisk vil gå fire år fra pengene er bevilget til bilisterne kan tage den nye asfalt i brug, er festdagen for det tredje spor ikke lige om hjørnet.

Annonce

Mest læste

Kerteminde For abonnenter

Villy måtte flygte fra sit hus: - Ellers vil jeg ikke længere være den ældste mand i Hundslev

Danmark

Onsdagens smittetal sætter ny rekord - nærmer sig 39.000 tilfælde

Annonce
Annonce
Annonce
Kerteminde

Se video: Vej spærret efter kraftig brand - kan lugtes otte kilometer væk

Nyborg For abonnenter

Kæmpe vinkup i Nyborg: Professionelle tyve bakkede lastbil til og stjal 11 paller af Kenneths vin

Odense

Stor kloakregning på vej til borgere i Lumby og Seden: Nyt kloaksystem skal forhindre oversvømmede kældre og rotter

Odense

Byens butikker slipper for skilteregning, men får løftet pegefinger fra rådmand: - Der skal strammes lidt op

Så meget kan din bil sladre om dig og din kørsel: - Det korte svar er alt, man kan forestille sig

Odense For abonnenter

Snus-virksomhed fra Odense idømt stor bøde: Reklamerede ulovligt for tyggetobak

Danmark

Onsdagens smittetal sætter ny rekord - nærmer sig 39.000 tilfælde

Faaborg-Midtfyn

Vedtaget i rungende tavshed: Nu ruller tusindvis af skraldespande ud i indkørslerne

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Konflikt om faldefærdige huse eskalerer efter kritisk artikel: Pludselig bankede ejendomsmatador på døren

For abonnenter

Klokken 11.50 i går døde Knud-Erik Dam - han besluttede det selv og så frem til det

Fyn

Se på samfundssmitte ikke antallet af covid-patienter på intensiv: Jeg kan ikke se gode argumenter for at åbne mere

Assens For abonnenter

Poul Erik solgte halvdelen af huset til sin datter: - Jeg lever ikke evigt, og vi ved ikke, om jeg en dag går hen og bliver syg

Odense

Odense er et bekymrende sted: Reagerer du, hvis der bliver råbt 'bøssekarl' efter folk?

Annonce