Annonce
Nyborg

Kulturministeren til Danehof i Nyborg

Danehofmarkedets mange optog og aktiviteter samler sædvanligvis tusindevis af mennesker til middelalderfest i Nyborg. I år er Danmarks nye kulturminister blandt gæsterne. Foto: Michael Bager
Som en af sine første officielle handlinger åbner Danmarks nye kulturminister, Joy Mogensen (S), weekendens Danehofmarked i Nyborg.

Nyborg: Valdemar Sejr får fornemt selskab, når Nyborg i weekenden inviterer til Danehofmarked midt i rigets hjerte.

For Danmarks nye kulturminister, Joy Mogensen (S), har også meldt sin ankomst.

Og hun vil som en af sine første officielle handlinger som kulturminister stå for den officielle åbning af festen.

Danehofmarkedet er en årligt tilbagevendende begivenhed, der samler tusindevis af mennesker til en lang række arrangementer og aktiviteter, som vækker middelalderens "rigtige" Danehof i Nyborg til live igen.

I år har Danehofmarkedet fokus på Valdemar Sejr og Dannebrogs 800 års jubilæum.

Valdemar Sejr spillede en afgørende rolle i færdiggørelsen af Nyborg Slot, og det var ifølge sagnet også Valdemar Sejr, som bragte flaget hjem til Danmark fra Estland i 1219.

Kulturministeren og Nyborgs borgmester, Kenneth Muhs (V), åbner årets Danehofmarked på lørdag klokken 11.

Og umiddelbart efter vil en lille flåde af skibe lægge til ved Kongens Skibsbro - med både kong Valdemar Sejr og Dannebrog ombord.

Danehofmarkedet i Nyborg lukker først igen søndag eftermiddag med et show med lanser og stridsheste på volden.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce