Annonce
Debat

Kulturarv: Bevar den sidste storebæltsfærge

Den sidste DSB færge Broen bør aldrig igen forlade Nyborg. Det koncept, kommunen og museerne havde skruet sammen, er og var unikt Det er en kulturarv for Nyborg, som bør bevares. Så nu når julens glæder er overstået og kommunevalget ikke skaber politisk angst for at træffe beslutninger, bør arbejdet med at bevare færgen genoptages.Som turistambassadør for Nyborg, hvor vi forsøger at skabe lokal og kommunal nytænkning, vil jeg opfordre til et "Wake Up Call"! Når vi ser på andre kulturbyer i Europa, har vi meget at lære. Vi skal huske, at jo flere events og kulturoplevelser, vi skaber, i den gamle kongeby, des mere omsætning skabes der i hotel- og restaurationsbranchen. Det giver lokal beskæftigelse. I samarbejdet Østfyns Museer, der i øvrigt bør udbygges, har vi allerede store vikingeskibsinteresser. Så lad os nu på sø- eller landsiden bevare færgen.

Jeg er ikke i tvivl om, at hvis kommunen sammen med museerne vil genoptage arbejdet, står det lokale erhvervsliv klar til at bistå med opgaven. Og jeg tror også, at mange frivillige fra færgernes storhedstid også gerne vil bistå. Se bare på interessen for Vikingeskibsmuseet.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1945: Fyens Stiftstidende bombesprængt

1995 Stadig flere berusede cyklister kommer til skade ved eneulykker om natten og i weekenderne. Læge Lars Binderup Larsen fra Ulykkes Analyse Gruppen ved Odense Universitetshospital oplyser, at cyklisterne især får skader på tænder og ansigt, da de på grund af deres påvirkede tilstand ofte ikke er i stand til at værge for sig med hænderne. Flere af kvæstelserne er så dybe, at de efterlader skræmmende ar. I Ugeskrift for Læger offentliggør Ulykkes Analyse Gruppen chokerende tal på tilskadekomne cyklister, der er påvirket af spiritus. 18 procent af de behandlede på skadestuen angav selv, at de var påvirkede. Det er især mandlige cyklister mellem 26 og 29 år, der kommer til skade i på cykel ved solouheld. 1970 Den fynske byggematador Jens P. Koch fik i aftes startet sit nye parti, Folkekapitalistisk Parti, ved et møde på Industripalæet i Odense. Det har foreløbig et kommunalpolitisk sigte, idet man vil opstille en kandidatliste til byrådsvalget. Det er sandsynligt, at det bliver med Jens P. Koch som spidskandidat. Det nye parti fik en bevæget start. Man måtte hurtigt opgive at holde mødet i Industripalæets festsal, og i stedet indbyde dem, der meldte sig ind i partiet, til en stiftende generalforsamling med gratis kaffebord i den mindre sal. Her kom bølgerne også til at gå højt. Man fik dog valgt et forretningsudvalg, som allerede i eftermiddag mødes privat hos Jens P. Koch for at udforme et partiprogram. 1945 I nat vækkedes hele Odense af en række meget kraftige eksplosioner. Den første hørtes ved 01-tiden, og i det følgende kvarter fulgte ca. 15 eksplosioner. Der er anrettet meget store ødelæggelser i byens tre hovedgader: Nørregade, Vestergade og Kongensgade. På Fisketorvet blev Fyns Tidendes bygning ud mod Nørregade ødelagt ved tre eksplosioner. Det lykkedes portvagten at få kaldt trykkeripersonalet ud af den brændende bygning. I Vestergade har en bombe ødelagt Fyens Stiftstidendes redaktion og ekspedition. Desuden gik det ud over nr. 48, hvor forsikringsselskabet Hånd i Hånd har til huse, og der er ligeledes sket store skader på St. Knuds ejendom på hjørnet af Vestergade og Mageløs.

Odense For abonnenter

Testkørsler på vej: På én strækning især vil der snart køre letbanetog

Annonce