Annonce
Debat

Kulturarv: Bevar den sidste storebæltsfærge

Den sidste DSB færge Broen bør aldrig igen forlade Nyborg. Det koncept, kommunen og museerne havde skruet sammen, er og var unikt Det er en kulturarv for Nyborg, som bør bevares. Så nu når julens glæder er overstået og kommunevalget ikke skaber politisk angst for at træffe beslutninger, bør arbejdet med at bevare færgen genoptages.Som turistambassadør for Nyborg, hvor vi forsøger at skabe lokal og kommunal nytænkning, vil jeg opfordre til et "Wake Up Call"! Når vi ser på andre kulturbyer i Europa, har vi meget at lære. Vi skal huske, at jo flere events og kulturoplevelser, vi skaber, i den gamle kongeby, des mere omsætning skabes der i hotel- og restaurationsbranchen. Det giver lokal beskæftigelse. I samarbejdet Østfyns Museer, der i øvrigt bør udbygges, har vi allerede store vikingeskibsinteresser. Så lad os nu på sø- eller landsiden bevare færgen.

Jeg er ikke i tvivl om, at hvis kommunen sammen med museerne vil genoptage arbejdet, står det lokale erhvervsliv klar til at bistå med opgaven. Og jeg tror også, at mange frivillige fra færgernes storhedstid også gerne vil bistå. Se bare på interessen for Vikingeskibsmuseet.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Borgmester om Middelfarts jobvækst: - Først og fremmest er det et udtryk for, at mange af kommunens virksomheder klarer sig godt

Klumme

Dagen i dag: Ny reklamefilm for Tuborg Squash er blevet forbudt

1994 Jacob Haugaards medlemskab af Folketinget har ført til, at en ny reklamefilm for Tuborg Squash er blevet forbudt af TV2 Reklame (TVR). I morgen aften skulle der have været premiere på en ny film med Jacob Haugaard og Finn Nørbygaard. Finn beder Jacob hjælpe ham med at lære at synge. De synger, drikker Squash og pointen dukker frem på skærmen: ”Squash giver gode stemmer”. Efter at TVR modtog filmen, besluttede vicedirektør Marianne Pittelkow, at den sidste sætning er årsag til, at reklamen er i strid med reglerne for politisk reklame. Tuborg har reageret omgående ved at flytte hele Squash-kampagnen over på TV3, hvor den allerede kan ses fra i aften. 1969 I dag gik man efter flere udsættelser i gang med monteringen af den første brobanesektion på den nye Lillebæltsbro. Hermed er brobyggeriet, hvis omkostninger i dag anslås til at ville komme op på 250 mio. kroner, gået ind i den afsluttende fase. I den kommende tid vil de øvrige 92 brobanesektioner følge efter, og i løbet af vinteren skal svejsere i specielt indrettede telte foretage sammensvejsningen af brobanerne. Den første brobane blev flådet ud midt i Lillebælt fra den kunstige halvø ved Staurbyskov, hvorefter ophejsningen med de to specialkraner, tog sin begyndelse. Samtlige brobaner ventes hejst op i løbet af sommeren 1970, og et år efter vil de første biler ruller over den sekssporede motorvejsbro. 1944 Det har længe været åbenbart, at tuberkulosestationen på Odense Amts og Bys Sygehus er blevet alt for lille til den belastning, den er ude for. Flere og flere mennesker kommer til undersøgelse, fordi de har mistanke om, at de kan være blevet smittet med tuberkulose. På samtlige tuberkulosestationer i Odense Amt er der hvert år omkring 20.000 konsultationer i form af almindelige kontrol eller forebyggende undersøgelser. Alene på stationen i Odense modtager man 16.000-17.000 besøg årligt, eller i gennemsnit 90-100 besøg ved hver konsultation. Det har i nogen tid været under overvejelse at udvide den nuværende station eller en helt ny bygning, så snart mulighederne foreligger.

Annonce