Annonce
Rejser

Krydstogt: Queen Mary 2 på dansk visit

Queen Mary 2?s gæstebog er noget særligt. Engelske dronning Elizabeth skrev på første side 12. januar 2004, da QM2 stævnede ud på sin jomfrurejse. Og i Helsingør indskrev grevinde Alexandra og sønnen prins Felix sig i bogen under overværelse af kaptajn Peter Philpott og hans næstkommanderende. Foto: Kirsten Vig Jørgensen

Krydstogt som i de gode gamle dage med Queen Mary 2.

Det er ikke hverdagskost, at gæsterne på et krydstogtskib efterspørger hårdt vejr. Men det sker ikke desto mindre med jævne mellemrum på lineren Queen Mary 2, fortæller danske Christel Hansen, som i mange år var kaptajnens sekretær om bord og nu arbejder fast på Queen Victoria i Cunard-rederiet. Hun fortæller, at det ikke sjældent sker, at gæster er lidt skuffede, hvis vejret under de transatlantiske krydsninger er alt for stille. Årsagen er, at Queen Mary 2 er konstrueret til at kunne forcere hårdt vejr, og at det er meget specielt at opleve elementernes rasen udenfor og et forholdsvis roligt skib indefra. Hemmeligheden bag QM2 - som lineren hedder i daglige tale - er et specialdesignet skrog, som er noget tykkere end på gængse krydstogtskibe, at stævnen er forstærket, og ikke mindst at skibet stikker omkring 10 meter under vandoverfladen. Desuden har skibet fire store stabilisatorer. Så når stormen raser, speedes der op for motoren, og med 25 knob i timen skærer QM2 igennem selv de største bølger. Hvis der er behov for det, kan diesel-/gasturbinemaskinen yde op til 157.000 hk og skyde en topfart på 32,5 knob (60 km/t.). Intet at sige til, at den i engelske maritime tidsskrifter karakteriseres som en "water rocket" - altså en raket på vandet. Men så vil den også have noget for ulejligheden. Hvis der sejles med fuld kraft over Atlanterhavet - 3240 nautiske mil - vil der blive brændt cirka 3120 ton diesel af. Reelt svarende til 1,76 liter pr. meter. Ved normal fart på 21 knob falder forbruget til næsten en tredjedel, nemlig 1313 ton. Men også den historiske stemning, fremragende gastronomi og den i krydstogtbranchen kendte stilige og luksuøse "White Star service" er med til at gøre et cruise med QM2 til en unik oplevelse. Ind imellem de transatlantiske ture og verdensomsejlinger opererer QM2 blandt andet lidt i det skandinaviske. I denne sommer ankrede den gigantiske liner således op på Helsingør Red, hvor den med sine 345,03 meters længde, 41,14 meters bredde og 72 meters højde nærmest skyggede for solen. Det skete på et næsten udsolgt togt Hamburg-Helsingør-Oslo-Hamburg. QM2 har plads til 2691 gæster på 13 af de i alt 17 dæk. Til at servicere dem og holde skibet sejlende mønstres en besætning på 1253. Vi havde ikke lejlighed til at sejle med skibet under besøget i Helsingør, men blev inviteret om bord af direktør Jesper Boas Smith fra Bella Vista Travel, som er dansk agent for Cunard-rederiet. Med grevinde Alexandra og sønnen prins Felix som specielle gæster fik vi en fornem modtagelse på broen af kaptajn Peter Philpott og hans officerer. Mens hoteldirektør Robbie Howie tog os på en spændende rundtur gennem det overdådigt indrettede skib. Stilige saloner, teater, biograf, dansehal med plads til et 12-mands orkester samt meget mere. Alt sammen afrundet med en sublim frokost i en af skibets mange restauranter som et eksempel på skibets fremragende gastronomi. Det er ikke for meget sagt, at der er tale om en flydende by. På QM2 kan man finde sig en bog i verdens største sejlende bibliotek, dyrke kondiløb på 7. dæk, som går hele vejen rundt på skibet, og besøge verdens eneste planetarium til søs. Selv en hunde- og kattekennel er der indrettet til transatlantiske gæster. Queen Mary 2 var på sin jomfrusejlads i januar 2004 efter at være navngivet af den engelske dronning Elizabeth.

Annonce
Her er så biografen med plads til over 1000 gæster. Udrustet med spritnyt teknisk grej kan man vise de nyeste film med alle tilhørende effekter. Foto: Kirsten Vig Jørgensen
Der er en vis fornemhed over restauranterne på Queen Mary 2, og der overlades intet til tilfældighederne, når den stilige tjenerstab gør klar til dagens frokost. Foto: Kirsten Vig Jørgensen
Med Kronborg om agter ligger Queen Mary 2 for anker ud for Helsingør. Den 345 meter lange og 72 meter høje liners tilstedeværelse tiltrak sig behørig interesse. Foto: Kirsten Vig Jørgensen
Der er ikke sparet på noget, og der er meget højt til loftet i denne spisesalon på Queen Mary 2, som grevinde Alexandra beundrer. Bemærk også kæmpemaleriet på bagvæggen af QM2?s første ankomst til New York. Foto: Kirsten Vig Jørgensen
En kop five o?clock tee vil være et helt ideelt sted at indtage i disse luksuriøse lokaler, og for en drink efter middagen vil det også være en værdig ramme. Foto: Kirsten Vig Jørgensen
Med Kronborg om agter ligger Queen Mary 2 for anker ud for Helsingør. Den 345 meter lange og 72 meter høje liners tilstedeværelse tiltrak sig behørig interesse. Foto: Kirsten Vig Jørgensen
Annonce
Forsiden netop nu
OB

Da Alphonse Tchami kørte over hajtænderne

Odense

Johnny Cash i Sanderum

Leder For abonnenter

Utroværdig optræden af to Venstre-folk

Hvis man vil være en troværdig politiker, skal man gøre mere end at udstede nogle hastige løfter for at tækkes pressen og vælgerne. Man skal også sikre sig, at de løfter, man udsteder, bliver omsat til faktisk, praktisk virkelighed. Derfor er der grundlag for at se endog ganske kritisk på to Venstre-politikere, Bo Libergren og Herdis Hanghøi, og deres optræden i en konkret sag fra Faaborg-Midtfyn Kommune. Sagen, som er blevet beskrevet i avisen flere gange, senest i mandagsavisen, handler om en ung kvinde, der lider af muskelsvind. Kvinden havde allerede for et halvt år siden et hjælpemiddel, et såkaldt vippeleje, der var så nedslidt, at det kun var delvist funktionsdygtigt, hvilket i længden kan blive invaliderende for kvinden. Imidlertid var kommunen og regionen endt i en strid om, hvem der skulle betale de cirka 30.000 kroner, som et nyt vippeleje koster - selvom loven fastslår, at kvinden burde have haft sit hjælpemiddel uden yderligere diskussion. Det var en pinlig sag for både Faaborg-Midtfyn Kommune og for Region Syddanmark, og derfor lovede både Bo Libergren og Herdis Hanghøi, at de ville sørge for, at den 21-årige Mai-Britt Knudsen fik et nyt vippeleje, så hun også fremover kan træne sine muskler og dermed stå på sine egne ben. Det er imidlertid ikke sket. Og derfor fremstår begge Venstre-folks løfter som utroværdige. Det var godt, at de to Venstre-folk i sin tid var så hurtige til at kræve handling, for det viser, at de to engagerer sig oprigtigt i borgernes problemer. Det er til gengæld virkelig skidt, at Mai-Britt Knudsen ikke har fået sit hjælpemiddel nu, hvor der er gået et halvt år. I Danmark har vi gennemgående dygtige og sanddru politikere, som er langt mere ordholdende, end man kan få indtryk af, når man følger den offentlige debat, ikke mindst debatten på de sociale medier. Derfor vil det være klogt, at Libergren og Hanghøi får løst sagen. Altså: Løst den rigtigt. Og ikke blot løst den ved at afgive endnu et løfte. Alt andet vil være utroværdigt.

Annonce