Annonce
Rejser

Krydstogt: Queen Mary 2 på dansk visit

Queen Mary 2?s gæstebog er noget særligt. Engelske dronning Elizabeth skrev på første side 12. januar 2004, da QM2 stævnede ud på sin jomfrurejse. Og i Helsingør indskrev grevinde Alexandra og sønnen prins Felix sig i bogen under overværelse af kaptajn Peter Philpott og hans næstkommanderende. Foto: Kirsten Vig Jørgensen

Krydstogt som i de gode gamle dage med Queen Mary 2.

Det er ikke hverdagskost, at gæsterne på et krydstogtskib efterspørger hårdt vejr. Men det sker ikke desto mindre med jævne mellemrum på lineren Queen Mary 2, fortæller danske Christel Hansen, som i mange år var kaptajnens sekretær om bord og nu arbejder fast på Queen Victoria i Cunard-rederiet. Hun fortæller, at det ikke sjældent sker, at gæster er lidt skuffede, hvis vejret under de transatlantiske krydsninger er alt for stille. Årsagen er, at Queen Mary 2 er konstrueret til at kunne forcere hårdt vejr, og at det er meget specielt at opleve elementernes rasen udenfor og et forholdsvis roligt skib indefra. Hemmeligheden bag QM2 - som lineren hedder i daglige tale - er et specialdesignet skrog, som er noget tykkere end på gængse krydstogtskibe, at stævnen er forstærket, og ikke mindst at skibet stikker omkring 10 meter under vandoverfladen. Desuden har skibet fire store stabilisatorer. Så når stormen raser, speedes der op for motoren, og med 25 knob i timen skærer QM2 igennem selv de største bølger. Hvis der er behov for det, kan diesel-/gasturbinemaskinen yde op til 157.000 hk og skyde en topfart på 32,5 knob (60 km/t.). Intet at sige til, at den i engelske maritime tidsskrifter karakteriseres som en "water rocket" - altså en raket på vandet. Men så vil den også have noget for ulejligheden. Hvis der sejles med fuld kraft over Atlanterhavet - 3240 nautiske mil - vil der blive brændt cirka 3120 ton diesel af. Reelt svarende til 1,76 liter pr. meter. Ved normal fart på 21 knob falder forbruget til næsten en tredjedel, nemlig 1313 ton. Men også den historiske stemning, fremragende gastronomi og den i krydstogtbranchen kendte stilige og luksuøse "White Star service" er med til at gøre et cruise med QM2 til en unik oplevelse. Ind imellem de transatlantiske ture og verdensomsejlinger opererer QM2 blandt andet lidt i det skandinaviske. I denne sommer ankrede den gigantiske liner således op på Helsingør Red, hvor den med sine 345,03 meters længde, 41,14 meters bredde og 72 meters højde nærmest skyggede for solen. Det skete på et næsten udsolgt togt Hamburg-Helsingør-Oslo-Hamburg. QM2 har plads til 2691 gæster på 13 af de i alt 17 dæk. Til at servicere dem og holde skibet sejlende mønstres en besætning på 1253. Vi havde ikke lejlighed til at sejle med skibet under besøget i Helsingør, men blev inviteret om bord af direktør Jesper Boas Smith fra Bella Vista Travel, som er dansk agent for Cunard-rederiet. Med grevinde Alexandra og sønnen prins Felix som specielle gæster fik vi en fornem modtagelse på broen af kaptajn Peter Philpott og hans officerer. Mens hoteldirektør Robbie Howie tog os på en spændende rundtur gennem det overdådigt indrettede skib. Stilige saloner, teater, biograf, dansehal med plads til et 12-mands orkester samt meget mere. Alt sammen afrundet med en sublim frokost i en af skibets mange restauranter som et eksempel på skibets fremragende gastronomi. Det er ikke for meget sagt, at der er tale om en flydende by. På QM2 kan man finde sig en bog i verdens største sejlende bibliotek, dyrke kondiløb på 7. dæk, som går hele vejen rundt på skibet, og besøge verdens eneste planetarium til søs. Selv en hunde- og kattekennel er der indrettet til transatlantiske gæster. Queen Mary 2 var på sin jomfrusejlads i januar 2004 efter at være navngivet af den engelske dronning Elizabeth.

Annonce
Her er så biografen med plads til over 1000 gæster. Udrustet med spritnyt teknisk grej kan man vise de nyeste film med alle tilhørende effekter. Foto: Kirsten Vig Jørgensen
Der er en vis fornemhed over restauranterne på Queen Mary 2, og der overlades intet til tilfældighederne, når den stilige tjenerstab gør klar til dagens frokost. Foto: Kirsten Vig Jørgensen
Med Kronborg om agter ligger Queen Mary 2 for anker ud for Helsingør. Den 345 meter lange og 72 meter høje liners tilstedeværelse tiltrak sig behørig interesse. Foto: Kirsten Vig Jørgensen
Der er ikke sparet på noget, og der er meget højt til loftet i denne spisesalon på Queen Mary 2, som grevinde Alexandra beundrer. Bemærk også kæmpemaleriet på bagvæggen af QM2?s første ankomst til New York. Foto: Kirsten Vig Jørgensen
En kop five o?clock tee vil være et helt ideelt sted at indtage i disse luksuriøse lokaler, og for en drink efter middagen vil det også være en værdig ramme. Foto: Kirsten Vig Jørgensen
Med Kronborg om agter ligger Queen Mary 2 for anker ud for Helsingør. Den 345 meter lange og 72 meter høje liners tilstedeværelse tiltrak sig behørig interesse. Foto: Kirsten Vig Jørgensen
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Kemisagen: Odense Kommune har været absurd langmodig

Det er overraskende og opsigtsvækkende, at der stadig ikke findes en plan for, hvordan de efterladte kemikalier fra den krakkede virksomhed Printline i det nordøstlige Odense vil blive bortskaffet. Overraskende, fordi problemet har været kendt i årevis. Opsigtsvækkende, fordi kommunen har udvist en helt absurd langmodighed med ejeren af den industribygning, hvori kemikalierne opbevares. Realiteten er, at der siden 2016 – nu skriver vi som bekendt 2020 – har stået tonsvis af kemikalier i en erhvervsejendom beliggende tæt ved et boligkvarter i Seden. Til overflod er der, som avisen beskriver i dag, øjensynligt ikke udsigt til, at kemikalierne kommer væk foreløbig. Det bør Odense Kommune ærlig talt håndtere bedre. Det er vigtigt at understrege, at det ikke er Odense Kommunes skyld, at kemikalierne står, hvor de står. Ansvaret er først og fremmest Printlines, for man burde, da konkursen nærmede sig, have afsat midler fra virksomhedens side til at få bortskaffet kemikalierne. Det havde ethvert moralsk ansvarligt firma gjort. Det gjorde Printline bare ikke. Og det gjorde Seden Ejendomsinvest, der ejer den pågældende industribygning, heller ikke. Det er ryggesløst. Der er overhovedet ingen tvivl om, at det direkte ansvar for, at kemikalierne ryddes på forsvarlig vis, hviler på de to private virksomheder. Odense Kommune har imidlertid et ansvar for borgerne i området, og derfor er det på sin plads, at kommunen påtager sig opgaven med at få ryddet grunden for de mange ton kemikalier, herunder stærke koncentrationer af salpetersyre og svovlsyre. Også selv om kommunen ikke mener, at "der er en overhængende miljørisiko ved opbevaringen af kemikalierne", sådan som en kontorchef i Odense Kommune forklarer i dagens avis. Regningen må man efterfølgende få kradset ind fra de ansvarlige virksomheder. Sagen bør give myndighederne anledning til at gennemtænke, hvordan man skærper kravene til virksomheder, der anvender eller opbevarer kemikalier. For sådanne virksomheder skal drives ansvarligt. Også i Seden.

Rejser

Dubai: Se verdens største guldring

Sport

Fynboer fejrede sporten: Se de 10 bedste billeder fra Årets Sportsnavn

Fyn

2822 husstande uden strøm

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];