Annonce
Kultur

Kronprinsens tur over Storebæltsbroen suser verden rundt

Nyheden om kronprins Frederiks tur over en storm-lukket bro har nået flere internationale medier.

Nyheden om kronprins Frederiks tur over en storm-lukket bro har nået flere internationale medier.

Det har vakt opsigt internationalt, at kronprins Frederik i weekenden tog turen over Storebæltsbroen, selvom den var lukket på grund af storm.

Europæiske medier som BBC og det franske nyhedsbureau AFP har begge sendt nyheden videre. Derudover er historien nået til kronprinsesse Marys hjemland, hvor det australske nyhedsbureau AAP har rapporteret om den royale køretur.

Samtlige medier har også videregivet hoffets undskyldning på vegne af kronprins Frederik.

Ifølge Sund og Bælt, selskabet bag Storebæltsbroen, var det "grænsende til livsfarligt" at køre over broen, mens den var lukket på grund af den kraftige storm Egon, der ramte Danmark i weekenden.

- Det var en forkert beslutning at tage imod muligheden for, at bilen kunne fortsætte, og det beklager kronprinsen, lød det mandag fra Lene Balleby, der er kommunikations- og pressechef for kongehuset.

- Kronprinsen er ked af det skete og kan godt forstå, at situationen var med til at skabe yderligere frustrationer og vrede blandt de mennesker, der havde ventet i mange timer på at passere broen, sagde hun.

Også Politiets Efterretningstjeneste, PET, har beklaget, at kronprins Frederik efterfulgt af livvagter krydsede en lukket storebæltsbro, og PET gennemgår nu proceduren.

Stormen Egon bragte lørdag vindstød op til orkanstyrke, hvilket lammede trafikken flere steder i Danmark og lukkede Storebæltsbroen.

Det betød lange ventetider, da broen blev lukket lørdag omkring klokken 14 og først åbnede klokken fire natten til søndag.

Men kronprinsens bil kørte over klokken 15.15 på vej mod Herning og retur klokken 02.53, mens flere hundrede mennesker angiveligt måtte vente på, at broen åbnede igen.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kerteminde

Går modeshow i genbrugstøj

Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Fyn

Borgmester om Middelfarts jobvækst: - Først og fremmest er det et udtryk for, at mange af kommunens virksomheder klarer sig godt

Annonce