Annonce
Danmark

Kristian Jensen: Debatten med Løkke er et lukket kapitel

Philip Davali/Ritzau Scanpix
Kristian Jensen er færdig med at debattere om og med Lars Løkke Rasmussen, siger han til TV Midtvest.

Søndag aften udtalte forhenværende Venstre-formand Lars Løkke Rasmussen (V) sig for første gang, efter at han trak sig fra formandsposten.

I interviewene med både DR og TV2 sagde han blandt andet, at han i længere tid havde tænkt, at Jakob Ellemann-Jensen (V) skulle overtage formandsposten.

Dermed gjorde Løkke det også klart, at han ikke har forsøgt at køre tidligere næstformand Kristian Jensen i stilling til formandsposten.

Kristian Jensen havde ellers ikke lagt skjul på, at han gerne ville være Venstres næste formand.

Kristian Jensen vil ikke udtale sig om Lars Løkkes udtalelser og siger til den lokale tv-station TV Midtvest, at debatten om Løkke er et lukket kapitel:

- Debatten om og med Lars Løkke Rasmussen er for mig et lukket kapitel. For mig og Venstre handler det nu om at kigge fremad, siger Kristian Jensen til TV Midtvest.

Både Lars Løkke Rasmussen og Kristian Jensen trak sig fra deres poster på møde i Venstres hovedbestyrelse i slutningen af august.

Det var efter en turbulent måned, som startede, da Kristian Jensen i et interview med Berlingske undsagde Løkkes tanker om et regeringssamarbejde med Socialdemokratiet.

Lars Løkke Rasmussen fortalte søndag aften, at han tog beslutningen om at trække sig aftenen inden hovedbestyrelsesmødet, hvor der var møde i Venstres forretningsudvalg.

Her stod det klart for Løkke, at han ikke ville få mulighed for at fremlægge sit politiske projekt inden et ekstraordinært landsmøde, hvor formandsposten skulle til afstemning, hvilket "tippede" det for ham.

Ifølge Kristian Jensen havde han op til mødet i forretningsudvalget og hovedbestyrelsen foreslået Løkke, at de begge to trak sig.

Hvis Løkke ikke var med på det, ville han stille op imod ham ved det ekstraordinære landsmøde.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Fyn For abonnenter

26,5 milliarder fordelt til sundhed, forurening og trafik: Sådan påvirker regionens budget dig

Fyn

Borgmester om Middelfarts jobvækst: - Først og fremmest er det et udtryk for, at mange af kommunens virksomheder klarer sig godt

Annonce