Annonce
Biler

Krisen kradser på biludstillingen i Frankfurt: Nu skal der konkurreres på batteri, rækkevidde og ladehastighed

Den største nyhed på biludstillingen i Frankfurt var Volkswagens helt nye elbil, ID.3. Foto: VW
Faldende salgstal, tab af arbejdspladser, skrappe krav til CO2-udledning og truende underskud. Ved åbningen af den 68. internationale biludstilling i Frankfurt er branchen alt andet end stabil.

I årtier var det stedet, hvor Tysklands magtfulde bilindustri spillede med musklerne. Den enorme udstilling i Frankfurt, ofte kaldet IAA, var altid garant for flere og flere og større modeller. Og på trods af kilometerlange køer lige uden for messecentret og alt for mange biler på de tyske motorveje var showet også en slags OL i at lave hurtige biler.

Sådan er det ikke længere, for en række enorme problemer har tårnet sig op for bilproducenterne, også de ellers næsten uovervindelige tyskere.

Kina, der er drivkraften for voksende bilsalg i det meste af dette århundrede, er blevet et stort problem. Salget er faldet med 11 procent indtil videre i år på grund af den svagere økonomi der.

Og økonomisk afmatning kan skade salget på andre større markeder.

Salget er faldende i USA og England og fladet ud i Tyskland, da der er bekymring for en kommende recession på alle tre markeder. For ikke at nævne brexit og handelskrigen mellem USA og Rusland.

Annonce

IAA-Frankfurt

Det er 68. gang, at det store tyske motorshow bliver afholdt. Det sker hvert andet år.

I år er det præget af krisestemning i bilindustrien og af en lang række afbud fra bilmærker.

Nye miljøkrav truer

Og mens showet fremhæver masser af nye elbiler og løftet om selvkørende køretøjer, har bilproducenterne været nødt til at investere milliarder på at udvikle den næste generation af biler længe, før der er et stort globalt marked for dem.

I det hele taget er det grønne tema markant.

Flere besøgende undrede sig over, at selv burgeren, som Volkswagen serverede for en række sultne gæster, var plantebaseret, og skuffelsen over manglen på hakkebøf havde de svært ved at skjule.

Den grønne dagsorden er uundgåelig. Årsagen er nye strammere klimamål. Derfor skal der investeres enorme summer i fremtidens bilteknik for at leve op til nye skrappere krav til CO2-udledning i Europa. Her er bilmærkerne tvunget til at producere elbiler og plug-in-hybrider for at have en chance for at lave op til maksimal 95 gram CO2 pr. kilometer.

Lever man ikke op til det tal i gennemsnit, vanker der enorme bøder fra 2021.

Den øverste chef hos Mercedes-Benz, svenske Ola Källenius, sagde, at det vil være en betydelig udfordring at skære de gennemsnitlige emissioner fra Mercedes-personbiler ned for at nå EU’s 2021-mål.

- Vi har alle de rigtige køretøjer, der tilbydes for at nå disse mål. Når det er sagt, kan vi ikke bestemme, hvad kunden køber. 2021-målene er en betydelig udfordring, sagde Källenius i forbindelse med Frankfurt-showet.

Flere protesterer

Samtidig kæmper den tyske sammenslutning af bilproducenter med protestbevægelser, der især mener, at udviklingen hen mod elbiler går alt for langsomt, og at de tyske mærker fortsat satser alt for meget på de høje SUV-modeller, som ikke kører lige så langt på literen som mere ordinære hatchbacks og stationcars.

Flere organisationer har varslet demonstrationer, og allerede inden udstillingen åbnede, havde Greenpeace pustet en kæmpe sort ballon op uden for hovedindgangen.

Ifølge Automotive News undersøger politiet allerede en gruppe, der angiveligt har hærget mere end 40 luksusbiler ved en bilforhandler i Kronberg i udkanten af Frankfurt i slutningen af august. Flere miljøgrupper har appelleret til offentligheden om at deltage i protester i Frankfurt 14. september, så sikkerhedskontrollen er skærpet yderligere. Tidligere i august havde klimaaktivister besat jernbanelinjer, der leverede til Volkswagens Wolfsburg-fabrik, ifølge politiet i Wolfsburg-Helmstedt.

Den kinesiske bilproducent Byton havde premiere på en ny elektrisk SUV, der bliver solgt med verdens største betjeningsskærm i en bil på hele 48 tommer. Foto: Christian Schacht

OL i batteri, opladning og rækkevidde

Stort set alle bilproducenter har valgt at fokusere på elbiler og plug-in-modeller. Volkswagen løb med størstedelen af opmærksomheden med sin helt nye ID.3, der er den første af en lang række rene elbiler fra den store koncern.

BMW præsenterede en konceptbil, der fra 2021 bliver til en 4-serie med ren elmotor og angiveligt med en rækkevidde på 600 hk, mens Mercedes trumfede alt og alle med en forsmag på en fuldt elektrisk S-Klasse, der kommer i 2021/2022 og med en rækkevidde på 700 kilometer.

Jo, tyskerne er uforbederlige, konkurrence skal der til, men i stedet for hestekræfter og lynhurtige accelerationstider kører kampen nu på batterikapacitet, rækkevidde og ladeevne.

Opel havde premiere på den nye Corsa, der kommer som ren elbil og er lavet sammen med de nye Peugeot 208 og 2008, der også er på vej i elektriske udgaver. Alle tre med lancering til foråret.

Honda præsenterede den måske mest nuttede af de mange eldrevne modeller. Den kompakte Honda e er en charmetrold af rang. Det samme er den nye elektriske Mini. Begge kommer også til foråret.

Den charmerende Honda e er en elbil med god plads i kabinen og angiveligt meget sportslige køreegenskaber. Foto: Christian Schacht

Kinabiler på vej

En lang række kinesiske producenter benyttede lejligheden til at lancere elbiler, typisk SUV'er. Hvor flere er planlagt til europæiske introduktion i løbet af næste år.

Den mest opsigtsvækkende er Byton, som er et helt nyt bilmærke, der profilerer sig med en 48 tommer stor betjeningsskærm i bilen, der fylder hele cockpittet ud i bredden. En anden vild feature er en berøringsfølsom skærm i midten af rattet. Der er planlagt europæisk premiere til 2021.

Hov, vi glemt den nye Porsche Taycan, sportsvognsmærkets første elbil, der dominerede standen, og som sætter rekord i, hvor hurtigt man kan lade en elbil op.

I den helt anden ende af prisskalaen er der de tre små mikrobiler fra Seat, Skoda og VW, der til foråret bliver relanceret som elbiler og med en pris, der sandsynligvis starter fra omkring 160.000 kroner.

Den røde BMW med den opsigtsvækkende kølergrill bliver til en ny 4-serie i 2021, og den kommer som elbil med en rækkevidde på 600 km. Foto: Christian Schacht

Mange bilmærker har meldt fra

Usikre tider har således sat et tydeligt præg på den store udstilling. Bogstaveligt talt.

Frem for alt mangler der en lang række producenter, blandt andre alle de japanske mærker, undtagen Honda, Kia, Tesla, Volvo og de førende producenter fra Frankrig og Italien, Citroën, Peugeot, Renault, Alfa Romeo og Fiat. Mange af de besøgende vil også kigge langt efter Ferrari, Aston Martin, Bentley og Rolls-Royce.

På Frankfurt-messeområdet, der langtfra er udsolgt, vises nye biler kun i fire haller, hvor de tyske selskaber VW-koncernen, Mercedes-Benz og BMW næsten optager pladsen, suppleret af Hyundai og Landrover med Ford og Opel på sidelinjen med relativt små stande.

Det er VDA, som er sammenslutningen af tysk bilindustri, der arrangerer showet og VDA-talsmand Eckehart Rotter finder ikke sammenligninger med tidligere messer retfærdig.

- I betragtning af den enorme transformation, som industrien befinder sig i, og som driver den fremad, vil det være forkert at måle årets messe i forhold til historien, siger han til branchebladet Automobilwoche.

Tysklands nok førende analytiker af bilbranchen, Ferdinand Dudenhöffer, mener, at de klassiske bilshows har overlevet sig selv.

- Bilnyhederne er velkendte på forhånd, de digitale medier gør livet vanskeligt for den analoge og dyre messe, siger han.

Eksperten ser IAA på række med Detroit Motor Show, Tokyo Motor Show og Paris Motor Show, der alle er hårdt ramt af flere og flere afbud fra bilmærkerne. For tiden kører den årlige biludstilling i Genève uden om krisetegn, måske fordi det er den eneste, der afholdes på neutral grund. Herhjemme har det længe været slut med de store messer i Herning og København.

Der var således ikke nær så mange bilnyheder i Frankfurt, som det har været sædvane tidligere år, til gengæld var der ekstra opmærksomhed fra de tusindvis af journalister, når der så endelig dukkede en ægte nyhed op.

Og alle var trods alt ikke elektriske, tag nu Land Rover Defender, der havde verdenspremiere i en helt nyfortolket udgave, men tro mod den pionerånd, som har kendetegnet Land Rover i 71 år. Og selvfølgelig kommer den også som plug-in-hybrid.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Klumme

Prædiken. Skamløs i sin kærlighed

Prædiken: Skammen står i kø: der findes klimaskam og rygeskam, og man kan skamme sig over at mene noget andet, end det er moralsk tilladt i de kredse, man begår sig i; og sidste nye skud på stammen: virusskam; skammen over at være smittebærer af Covid 19 måske helt uden at vide det. For man kan såmænd føle skam helt uden at være skyldig. Skam og skyld hænger ikke nødvendigvis sammen. Offeret for en voldtægt er uden skyld og føler alligevel skam. Mens skyld er noget, vi kan placere, så er skam langt mere subtil i sin fremtræden. Den findes i alle mulige logiske og ulogiske sammenhænge. Det kan endda lade sig gøre at skamme sig på andres vegne; man kan skamme sig over at være dansker, skamme sig over alle de andre danskere forstås, alt imens man opfatter sig selv som helt igennem anstændig. I dagens evangelium hører vi om en flok mænd, som skammer sig på en andens vegne. Mændene ligger til bords i Simons hus, da en kvinde kommer ind i huset til dem. Hun nærmer sig Jesus, går helt hen til ham og hælder så den fineste og kostbareste nardusolie fra sin krukke ud over Jesu hoved, som når man salver en konge. Ødselt overøser kvinden med alabastkrukken Jesus med sin kærlighed og bekender sig på den måde til ham, som man bekender sig til sin Gud. Straks bliver hun overfuset af de tilstedeværende, for hvem Sandheden er skjult. Ikke alene opfører hun sig helt uanstændigt ved at komme ind i huset, ydermere skammer de sig nu over hendes hovedløse handling. For al den olie, svarende til en formue, kunne være blevet solgt og pengene givet til de fattige. Så nyttigt kunne kvindens formue været blevet brugt! Gæsterne i Simons hus ønsker nemlig at være generøse, og hvad er nemmere end at være generøs på andres bekostning? Kvinden opfører sig i deres øjne skamløst. Og det er præcis hvad hun er. I mødet med Kristus er hun skamløs. Ikke skamløs som psykopaten med det menneskelige brist slet ikke at kunne føle skam; ikke skamløs som en person, der rager til sig i en uhørt aftrædelsesordning; ikke skamløs som om skammen slet ikke findes i hendes liv, for det gør den. Hun er synderinde af profession, verdens ældste hverv, og sikkert ikke for fornøjelsens skyld, men af nød. Jo, hun kender til skammen, som de allerførste mennesker i Edens have kendte til den, fordi skammen er et menneskeligt vilkår. Men i mødet med Jesus bliver mennesket skamløst, løst fra sin skam. For sådan er kærlighedens væsen. Skam som samfundsgreb kan så absolut være godt, skammen er samfundsregulerende og opdragende. Men skam kan også være af det onde. Den kan holde os fanget i et net, som vi ikke selv kan vikle os ud af. Den lammer os. Ligesom frygten for en ukendt virus lammer os, og gør os desperate. Vi kastes ud af hamsterhjulet. og måske for første gang i lange tider tvinges vi til ikke at gøre, men blot at være. Og hvem er man så? Kvinden med Alabastkrukken ved, hvem hun er. Hun ved, at hun er Guds, og hun ved, at alt, hvad hun ejer og har, skylder hun Ham, for livet er hans. Hun salver ham som konge i livet og i døden. For salvingen forudsiger også Jesu død og begravelse. Kvindens handling den dag i Betania minder Jesus om, hvad han må gøre, hvor rædselsvækkende opgaven end er. Hun holder ham fast på hvem han er. Og hun viser os, at frygt ikke findes i kærligheden, men at den fuldendte kærlighed fordriver frygten, som den fordriver skammen. Det forstod kvinden med alabastkrukken. Kvinden som var skamløs i sin kærlighed.

Annonce