Annonce
Odense

Kostbar renovering i Odense: Kong Christian på himmelflugt

Selvom vinden var frisk, kunne vognmand Kim Vernø let styre kongen over på ladet af sin vogn. Foto: Michael Bager.

I 106 år har rytterstatuen af Christian IX stået mere eller mindre solidt på Østre Stationsvej i Odense. Onsdag blev han løftet og kørt til renovering.

Rytterstatuen af kong Christian IX er sendt til renovering. Den har stået på sin plads ved Kongens Have i Odense siden 1912.

Det krævede en del baksen at overtale den gamle konge til at forlade sin sokkel, men efter et par timer gav han sig og blev kørt mod værkstedet.

Med til at løfte opgaven var billedhugger Søren West, vognmand Kim Vernø og brønzestøber Jørn Svendsen, og selvom monarken var stædig, bevarede de den professionelle ro.

- Vi har ikke nogen tegning at støtte os op ad, fordi statuen er så gammel. Så vi må prøve os lidt frem, når vi skal finde de ankre, som statuen er boltet til soklen med, fortalte Jørn Svendsen.

Rytter med hest vejer 2200 kilo, så det er ikke bare en, man tager med sig under armen.

Christian IX var konge fra 1863 til 1906. Han fik tilnavnet "Europas svigerfar" for at have giftet sine mange døtre ind i Europas fyrstehuse. Derudover er han kendt for nederlaget ved krigen i 1864.

Annonce
Det var et nøjsommeligt arbejde at skrue de gamle rustne ankre af, inden kongen kunne stige til vejrs. Foto: Michael Bager.

Ville kunne vælte i orkan

Det er halvandet år siden, en tilstandsrapport afslørede, at de gamle ankre af jern, der holder statuen på soklen, var rustet.

Ifølge konsulent Jørgen Edgar Hansen har statuen trængt til en renovering længe. I maj 2017 sagde han følgende til Fyens Stiftstidende:

- Den er ikke fastgjort til fundamentet i tilstrækkelig grad. Den er rasende tung, så den står og hviler. Men lad os nu sige, at der kommer en orkan. Så vil den kunne flytte skulpturen. Det vil kunne lade sig gøre, at den bliver skubbet og vælter ned.

De kommende tre måneder skal konge og hest have nye ankre af rustfrit stål og en polering med voks, inden den igen kan indtage sin vante position som en af Odenses mest fremtrædende skulpturer.

Prisen for at renovere statuen vurderes til at være i omegnen af 300.000 kroner.

Nogle af de bolte, der skulle holde hesten fast på sin plade, er tæret igennem, så det var på tide, at den over 100 år gamle rytterstatue i Kongens Have kom på værksted. Foto: Michael Bager
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce