Annonce
Assens

Kortfilm i verdensklasse på Tobaksgaarden

Tirsdag 27. August byder Odense International Film Festival (OFF) på kortfilm i verdensklasse. I den forbindelse bliver dagens mange kortfilm livestreamet i biografen på Tobaksgaarden. Foto: Line Svindt

Assens: Tirsdag 27. August vender Odense International Film Festival (OFF) tilbage med kortfilm i verdensklasse.

- I den forbindelse bliver dagens mange kortfilm livestreamet i biografen på Tobaksgaarden, så du gratis kan være med, lyder det i en pressemeddelelse fra Tobaksgaarden.

- Vær med på første række når Odense International Film Festival og Kulturregion Fyn inviterer publikum i hele landet til at tage en OFF-dag og nyde Danmarks Oscarkvalificerede kortfilmsfestival med dem. Tobaksgaarden ligger biograf til, når de spritnye kortfilm fra hele verden bliver livestreamet direkte fra salene i Odense.

Dagens program løber fra kl. 15 til kl. 23, hvor i alt fire filmpakker fra henholdsvis den internationale konkurrence, animationskonkurrencen samt den danske konkurrence frit kan tilgås. Hvert program varer to timer og afsluttes med en debat om de viste film. Publikum får derfor en unik mulighed for at grave dybere ned i filmene ved at stille spørgsmål direkte til filmskaberne i Odense.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Lysende græskar på skovstien

Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce