Annonce
Gear

Koreansk minibil er frisket op

Hyundai i20 er blevet langt mere kæk at skue efter faceliftet, der omfatter opgradering af lygter for og bag. Foto: Jens Overgaard

Hyundai har givet miniklassebilen i20 et mindre løft. Det klæder modellen, som dog ikke er decideret billig, medmindre du skal have automatgear.

Snusfornuftig, solid og med et underspillet design. Det har længe været opskriften for Hyundai, som laver biler, der først og fremmest er tro og tjenende for deres ejere.

Det ændrer man ikke grundlæggende på i forbindelse med det seneste facelift af Hyundai i20, der efter tre år dog får en lidt mere markant styling for og bag.

Der er også mulighed for en stribe nyt sikkerhedsudstyr samt Apple Carplay, mens motorerne får en omgang som følge af de nye udstødningskrav. Det efterlader en bil, som opleves mere frisk i biddet, men hvor prisen hurtigt ryger i vejret.

Det står klart efter nogle dage i selskab med en i20 Trend med trecylindret 1,0-liters turbobenzinmotor på 100 hk samt en sikkerhedspakke med nødbremse, vognbaneassistent og automatisk op- og nedblænding samt lædersæder.

Basisprisen uden ekstraudstyret er 159.995 kroner, mens testbilen lander på godt 184.000 kroner. Til den pris får du en bil, som hører til blandt klassens mest rummelige. Her er pænt med plads både for og agter, mens bagagerummet byder på 326 liter, der er blandt de største i klassen.

Annonce

Hyundai i20 1,0 T-GDI Trend

3 STJERNERPris: 159.995 kroner.Testbilen: 184.480 kroner.

Grøn ejerafgift, halvårlig: 580 kroner.

CO2 pr. km: 114 g (WLTP).

Brændstofforbrug: 20,0 km/l (WLTP).

Motor: Trecylindret motor på 1,0 liter.

Effekt: 100 hk.

Ydelse: 172 Nm.

0-100 km/t.: 10,8 sekunder.

Topfart: 188 km/t.

L/B/H: 440/148/152 cm.

Hyundai i20 er letkørt og solid, men den er oppe mod hårde konkurrenter og er ikke et slagnummer med manuelt gear, mens automatgear er billigt. Foto: Jens Overgaard

Fås med Apple Carplay

Bag rattet har du udsigt til en instrumentering, der virker noget klinisk og fersk, men som er funktionel, gedigen og liver helt op med de muligheder, der er i Apple Carplay, hvor du blandt andet kan hente navigation og betjening af telefonen. Men som dog først er standard fra Trend-modellen.

Hyundai har oppet sig med lædersæderne til en halv snes tusinde kroner, der byder på tommetyk læderhud a la motorcykeljakker og rigtig god siddekomfort, men som altså er ekstraudstyr. Rattet i kunstlæder er for åleglat og burde være mere gribevenligt.

Kabinen er stadig minimalistisk og noget fersk. Men den er skruet godt sammen, og skærme med Apple Carplay, som er ekstraudstyr, liver op. Foto: Jens Overgaard

Effektiv motor

På vejen giver den lille energiske turbobenzinmotor et veloplagt energiskud. Bilen ligger også godt på asfalten, men styretøjet er dog i den kedelige afdeling og virker til tider upræcist. Til gengæld er motoren ganske sparsommelig og klarer på papiret 20 km/l.

Med en startpris fra 133.000 kroner for den billigste 1,25 Life med en 75 hk motor er startprisen ikke urimelig. Det er dog en halvgammel og ikke særlig kvik motor, der bliver for dyr i den større 84 hk-version, som nærmer sig 1,0 T-GDI-udgaven på 100 hk, som er den motor, vi anbefaler. Så er du desværre oppe i et luftlag, der hedder 160.000 kroner, og hvor du stadig skal smide en sikkerhedspakke på 12.000 kroner oveni, hvis du vil have automatisk nødbremse, som er en del af en større sikkerhedspakke.

Nødbremsen har dog ikke fodgængergenkendelse som i koncernfætteren Kia Rio, hvor den også er standard. Til gengæld starter Rio med samme motor fra 175.000 kroner. Til sammenligning kan du få en Fiesta 1,0 Ecoboost Titanium med 100 hk til 161.000 kroner, mens en sportslig og godt udstyret Fiesta ST-line kun koster 6000 kroner mere, og en pakke med nødbremse og adaptiv fartpilot beløber sig til 4700 kroner. Her er rammerne til gengæld snævrere, og du må give afkald på de finere pladsforhold, der er i Hyundai i20.

Et alternativ er en Seat Ibiza 1,0 Style med 95 hk til 168.000 koner, hvor nødbremse er standardudstyr, og hvor der i modsætning til i20 også kan tilkøbes en fartpilot, der er adaptiv og dermed selv holder den optimale afstand hele tiden. Hvis du går efter en minibil med automatgear, er det en spidskompetence for i20, som du kan få med dobbeltkoblingsgearkasse til 180.000 kroner.

Her er Ibiza og Fiesta omkring en snes tusinde kroner dyrere, mens den slet ikke kan fås til benzinudgaver af Kia Rio.

Hyundai i20'eren er en af de mest rummelige biler i miniklassen. Det gælder både i kabinen og i bagagerummet, hvor der er plads til 326 liter. Foto: Jens Overgaard

Konklusion

På bundlinjen står en bil, der både er gedigen, velkørende og rummelig. Det er bare en skam, at koreanerne har problemer med at ramme et prisniveau, som matcher markedet bedre, når vi snakker om manuelt gear. Og at nødbremse skal være en så bekostelig affære. På automatgearsfronten er i20 et ganske fornuftigt køb.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Mennesker med hjertestop skal reddes i fællesskab

Adskillige fynboer og syd- og sønderjyder er i dag i live, fordi de har fået hjælp efter et hjertestop af Region Syddanmarks førstehjælpsordning Danmark Redder Liv. Derfor har ordningen vist sit værd: Danmark Redder Liv redder vitterligt liv. Alligevel er der mindst tre gode argumenter for, at det præhospitale udvalg i Region Syddanmark mandag beslutter sig for at lukke den succesfulde ordning og i stedet lader regionen indgå i Trygfondens Hjerteløber-ordning, der har samme formål som Danmark Redder Liv. For det første er der mange flere syddanskere, der har valgt at deltage i Hjerteløber-ordningen end i Danmark Redder Liv. For det andet er ordningen landsdækkende, hvilket betyder, at også en nordjyde, en københavner eller en lollik på ferie på Fyn kan træde til ved et fynsk hjertestop. For det tredje er ordningen gratis for regionen, fordi Trygfonden betaler omkostningerne. Det sidste er i denne sammenhæng mindre vigtigt, for regionen skal såmænd nok kunne finde de få millioner kroner, som det i givet fald vil koste at køre ordningen videre. Det vigtige er, at hele Danmark bliver i stand til at redde liv ved hjertestop. Der er dog ingen tvivl om, at Hjerteløber-ordningen trænger til en forbedring. Det er f.eks. højst mærkværdigt, at man kan blive hjerteløber uden at have erfaring med eller uddannelse i førstehjælp. Derfor bør regionen i samarbejde med de øvrige regioner motivere Trygfonden til at tage et større ansvar for, at de frivillige, der rykker ud til hjertestop, også reelt kan redde liv. Ellers giver ordningen ingen mening. Indtil Trygfonden er klar med en styrket hjerteløber-indsats, bør regionen fortsat bruge et behersket millionbeløb til uddannelse af de fynboer og syd- og sønderjyder, der melder sig som frivillige - nu blot i Hjerteløber-programmet. Det vil skabe større sikkerhed og tryghed for alle parter. Og det vil sikre, at endnu flere mennesker overlever et hjertestop. For det bedste er at redde liv - i fællesskab. Så tag et førstehjælpskursus - og meld dig til.

Annonce