Annonce
Biler

Koreansk angreb i miniklassen

Den nye Hyundai i20 debuterer med mærkets nye design-sprog, som vi vil se på flere modeller. Foto: Hyundai
Hyundai er klar med den nye i20, som markerer et klart designmæssigt stilskifte. Der bliver bla. også mulighed for avanceret udstyr som en adaptiv fartpilot, der bruger kortmateriale til at regulere farten.

Mere plads og skarpere linjer, kombineret med nye hjælpesystemer og opgraderede motorer.

Det er nogle af nøgleordene for den nye Hyundai i20. Mini-klassemodellen, som den koreanske producent netop har vist de første billeder af, markerer et markant designmæssigt stilskifte for mærket. De mere skarptskårne linjer er en del af det nye designsprog, som også vil præge kommende modeller.

Her falder et bredt lygtebånd og et mørktonet bagparti, som kunne give mindelser om Skoda Scala, i øjnene. Det er endda også muligt at bestille sortlakeret tag til bilen, der på den måde giver samme muligheder som Citroen C3. Fronten byder på forlygter, der kan opgraderes til full LED lys.

Modellen vises officielt på det kommende motorshow i Genève, og den lander herhjemme senere på året.

Annonce

Hyundai i20

Den koreanske koncern har haft en række modeller i miniklassen. Der blev dog sat en ny og mere europæisk stil med Hyundai Getz fra 2002. Den blev fulgt af den første generation af Hyundai i20 fra 2008, mens anden generation kom i 2014. Sideløbende har søstermærket, Kia, udviklet flere generationer af den tilsvarende Rio. Her er den seneste og 4. generation fra 2017.

Den nye Hyundai i20 skal produceres på Hyundais fabrik i tyrkiske Izmit.

Mere plads

Den i forvejen ganske rummelige i20 er blevet en skvis længere og bredere, mens akselafstanden er vokset en smule, hvilket giver mere plads i kabinen.

Bagagerummet har også taget et lille spring med yderligere 25 liter, så det nu er på pæne 351 liter. Inden døre er der nu et langt mere stilrent interiør, som i de dyreste versioner byder på en digital instrumentering samt en central storskærm, der begge er på 10,15 tommer, hvor der er splitfunktion på den centrale skærm. Den kan fungere med Hyundais Bluelink-infotainment system, der bl.a. kan give live opdatering om trafik eller parkeringspladser.

Hyundai har endnu ikke frigivet officielle billeder af interiøret. Men de billeder, som florerer på de internationale medier, viser en markant minimalistisk stil. Her er der mulighed for bl.a. trådløst Apple Carplay, mens der kan tilkøbes mere fyldig lyd med Bose-højttalere.

Avanceret sikkerhedsudstyr

På sikkerhedsfronten er bl.a mulighed for en ny avanceret adaptiv fartpilot, som ikke kun kan holde afstand til forankørende med radar, men også indstiller bilens fart efter sving mv., som er markeret på kortmateriale. Den afpasser samtidig farten, så brændstofforbruget er optimalt i forhold til vejen forude. Det mulige sikkerhedsudstyr omfatter også automatisk nødbremse med genkendelse af bløde trafikanter, vejbane-assistent samt advarsel for køretøjer i blinde vinkler.

Andet og mere bemærkelsesværdigt udstyr er automatisk nødbremse ved bakmanøvrer, advarsel for kollisionsfare ved krydsende trafik, og advarsel, hvis den forankørende ikke reagerer hurtigt nok, når lyskrydset skifter fra rødt til grønt.

Motormæssigt får den nye i20 fra start tre muligheder. De omfatter den klassiske 1,2 liters benzinmotor på 84 hk, samt to opgraderede 1,0 liters turbobenzinmotorer på 100 hk og 120 hk, hvor den sidste bliver en 48 volts mild hybrid. Her kan den sidstnævnte fås med en syvtrins automatgearkasse, der har dobbeltkobling, eller et nyudviklet sekstrins manuelt gear med elektronisk styret kobling, som gør det muligt at slå motoren fra i perioder ved ”coasting” og dermed spare benzin. Hyundai lover pæne forbrugstal, men har endnu vist ikke nogen officielle værdier.

Danske priser, udstyrsniveauer eller præcist tidspunkt for introduktion kendes endnu ikke.

Agterenden på i20’eren er sortmarkeret, lige som taget kan bestilles i en sort lakering, der spiller sammen med bilens normale lak. Foto: Hyundai
Miniklasse-modellen er vokset i bredde og længde, men den er blevet lidt lavere. Foto: Hyundai
Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Takker politiet: Gydas skizofrene søn truede hende med samuraisværd og barrikaderede sig i huset

Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1970: Odense Kommune bliver større i morgen

1995 Danmarks første elektroniske markedsplads åbnede i går for kunderne. Efter en lang sej fødsel er Diatel-netværket nu klar med en række tilbud til pc-ejere. For eksempel kan man sidde foran sin skærm og bestille teaterbilletter, lave sine bankforretninger, købe ind, læse Den Blå Avis eller se det seneste døgns nyheder. 30 forskellige tjenester er der indtil videre at vælge imellem på Diatel, der officielt blev søsat af forskningsminister Frank Jensen (S) med et tryk på den rette knap på tastaturet. Det er TeleDanmark/ Jydsk Telefon, Kommunedata og Girobank, der ejer Diatel. Derudover har dagbladene Jyllands-Posten og Politiken poster i bestyrelsen med ret til senere at købe sig ind i selskabet. 1970 Fra i morgen er Odense Storkommune en kendsgerning. I eftermiddag kl. 14 holdt det nyvalgte byråd sit konstituerende møde, hvor borgmester Holger Larsen som rådets ældste medlem bød de 28 andre medlemmer velkommen og derefter ledede valget af borgmester. Det blev som ventet Holger Larsen, der blev genvalgt med 15 stemmer (14 socialdemokratiske og folkesocialisten Alfred Andersen). Ingen andre kandidater var opstillet. Der foretoges valg af magistrat, der består af borgmesteren og fire rådmænd. Magistraten har borgmesteren som formand og består af rådmand Poul Nielsen, Bellinge, rådmand Jens Helbak, Odense, rådmand C. Jeppesen, Næsby og Lennart Larson, Pårup. 1945 Efter de begivenheder, der er sket i den senere tid, skulle man tro, at en flyvervarsling nu blev mødt med større alvor end nogen sinde tidligere. At dette ikke er tilfældet, kunne man opleve i går eftermiddag, da sirenerne kl. 15 forkyndte, at der kunne ventes overflyvning. I de første minutter, hvor sirenerne lød, var der en del mennesker, der søgte hjem eller i tilflugtsrum. Men det varede ikke længe, efter at sirenerne var blevet tavse, før der igen var børn på gaden og folk, der kom ud for at se, ”om der skete noget”. På et vist tidspunkt under varslingen var der samlet op mod et par hundrede mennesker på fortovet og kørebanen uden for det offentlige tilflugtsrum i Bryggergårdens kælder.

Danmark

Liveblog: Ældre og sårbare får gratis vaccination mod lungebetændelse

Odense For abonnenter

Forarget rådmand om ulovlig udlejning af boliger: - Det hører ingen steder hjemme

Danmark

Sundhedsmyndigheder: Vi har respiratorer, senge og personale nok til alle coronapatienter

Annonce