Annonce
Nyborg

Konservator og stenhugger står foran langt projekt med gravminde

Anne Prejsz er leder på projektet med at restaurere Frederich Bagger gravmindet i Refsvindinge. Torsdag var hun for at se, hvordan det så ud og hente fliserne fra mindet. Foto: Patrick Dejbjerg
Projektet med at få Frederich Bagger gravmindet restaureret har stået på i noget tid allerede, men nu hvor projektet går ind i sin næste fase, er tålmodighed stadig det vigtigste kendetegn.

REFSVINDINGE: Nu hvor Refsvindinge har fået det endelige grønne lys til restaureringen af Frederich Baggers gravminde, har menighedsrådet ikke spildt tiden med at få søsat projektet. Tilsagnet fra kirken på 303.607 kroner til at få projektet udført blev givet af kirkeministeriet 12. august, og torsdag var Anne Prejsz allerede ude for at hente stenene.

Anne Prejsz er uddannet stenhugger og konservator og ansat ved Nordisk Konservering, og hun kommer til at have den ledende rolle i restaureringen af gravmindet. Det projekt betyder også, at Anne Prejsz kommer til at få en masse kilometer i benene over de næste måneder.

- Stenene fra mindet tager jeg med tilbage til Sjælland, hvor jeg udfører arbejdet. Men mindetavlen er for skrøbelig til at tage ned, det ville gøre mere skade end gavn. Så den kommer jeg til at arbejde med herovre på et stillads, siger Anne Prejsz, der altså kommer til at køre godt to timer til og fra Refsvindinge på de dage, hvor hun arbejder i det fynske.

Annonce
Imens hun var der, skulle Anne Prejsz lave et par målinger, inden selve restaureringen af tavlen starter til september. Foto: Patrick Dejbjerg

Langt projekt

Stenene fra gravmindet har lagt der siden slutningen af 1700-tallet. Siden dengang er de, så vidt menighedsråds formand, Bjarne Ivan Hansen, ved, blevet repareret en enkelt gang. Det skulle være sket for omkring 100 år siden. Dengang blev stenene lagt tilbage og sat fast med cement, hvilket ironisk nok har gjort arbejdet sværere i denne omgang. Derfor skal den gamle cement og mørtel også fjernes, imens stenene er væk.

- Stenene er Ølandssten, og vind og vejr har været temmelig hårde ved både dem og tavlen gennem tiden, så de får en god rengøring, og så reparerer vi de små revner og hjørnerne, der er knækket af. De bliver også imprægneret, og så får vi optegnet teksten på stenene igen, for lige nu kan man stort set ikke læse, hvad der står på dem, siger Anne Prejsz.

Tavlen, der bliver restaureret i Refsvindinge, skal flere gang i løbet af projektet igennem tørretider på flere dage. Derfor bliver det et todelt projekt, hvor Anne Prejsz kommer til at hoppe mellem opgaverne. Når en ting skal tørre, kan hun arbejde på det andet.

Og hvis man glæder sig til at se gravmindet så godt som nyt, så må man væbne sig med tålmodighed lidt endnu.

- Jeg kan ikke sige præcis, hvornår vi er helt færdige, men det bliver i hvert fald på den anden side af nytåret, måske henne i foråret, siger Anne Prejsz.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

2822 husstande uden strøm

Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1945: Odense Sporveje vil nedlægge stoppesteder

1995 4,7 millioner kroner. Så mange penge lagde 11.852 glemsomme fynske bilister i statskassen for ulovlig parkering i 1993. Hovedparten af afgifterne, der som bekendt er på 400 kroner pr. gang, blev lagt af 8816 i Fyns største politikreds, Odense. De 3036 øvrige afgifter er blevet opkrævet jævnt fordelt over resten af Fyn. Selv om afgiften for ulovlig parkering blev fordoblet fra 200 til 400 kroner 1. april 1991, kan de seks fynske p-kontrollører fortsat uddele lige så mange afgifter – ca. 12.000 – om året, konstaterer politikommissær Poul Dahl. 398 bilister klagede over afgiften, men kun 172 fik medhold og pengene eftergivet – oftest i forbindelse med læge- eller sygehusbesøg, der uventet trak ud. 1970 Statsbanerne udbyder i dag en ny Storebæltsfærge til 50 millioner kroner i licitation, og på forhånd ventes de fire værfter i Helsingør, Nakskov, Ålborg og Odense at være interesseret i ordren. Efter planen skal den nye tredækker leveres til sommeren 1972 eller muligvis først til foråret 1973. Samtidig viser en prognose, at færgekapaciteten skal fordobles inden udgangen af 1970-erne, hvis der ikke ret hurtigt tages beslutning om en bro mellem Fyn og Jylland. Færgen kommer i store træk til at ligne ”Arveprins Knud” og får en kapacitet på 450 personbiler og 1500 passagerer. En ny jernbanefærge, der kan overføre gennemgående eksprestog mellem Nyborg og Korsør, ventes bestilt til levering i 1973. 1945 Fra Odense Sporvejes begyndelse har der eksisteret en del faste stoppesteder på særligt trafikerede steder, men sporvejsselskabet overvejer at likvidere dem. Det gælder ved hjørnet af Klaregade og Mageløs samt ved hjørnet af Mageløs og Kongensgade, hvor der nu opsættes almindelige stoppestedsskilte i stedet. Ifølge driftsbestyrer Schaumann sker nedlæggelsen af de faste stoppesteder ud fra hensynet til at gennemføre en hurtigere drift under de nuværende, besværlige trafikforhold, hvor der er stort pres på sporvognene. De faste stoppesteder virker kun forsinkende, og hvis der ingen passagerer er at optage og afsætte, vil sporvognene altså fremtidig kunne køre videre uden standsning.

Sport

Fynboer fejrede sporten: Se de 10 bedste billeder fra Årets Sportsnavn

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];