Annonce
Odense

Konservative vil have en letbanepause i Odense

Arbejdet med at anlægge letbanens første etape slutter næste år, og i efteråret 2021 skal de første passagerer kunne komme med. Står det til Konservative, er der derefter brug for en pause, inden bryådet tager stilling til en eventuel etape 2. Arkivfoto: Kim Rune
Venstre er imod en etape 2 af letbanen i Odense, og nu melder Konservative sig på samme side. Partiet vil vente med at investere i en etape 2, før man har erfaringer fra første etape.

De har stået bag både byomdannelsen af Thomas B. Thriges Gade og etableringen af letbanens etape 1 i Odense fra Tarup Center gennem centrum til SDU og Hjallese Station. Men nu vil Konservative have en pause fra letbanebyggeriet. Hidtil har kun Venstre været modstandere af etape 2.

- Vi kan ikke sige ja til letbanens etape 2, inden vi kender resultatet af etape 1, sagde Konservatives politiske ordfører Kristian Guldfeldt under den første budgetbehandling i byrådet onsdag eftermiddag.

- Byens borgere har brug for en pause fra store byggerier. Vi odenseanere har brug for tid til at lære vores by at kende igen, fremhævede han.

Ifølge Konservative er der flere forklaringer på, at partiet nu skifter spor og er mere forbeholdne over for en udbygning af letbanen.

- Vi har ikke pengene, og vi vil ikke tage fra velfærden. Og vi kan ikke beslutte os for en etape 2, førend vi har set det færdige resultat af første etape, forklarede Kristian Guldfeldt.

Anlæggelsen af letbanens etape 1 ventes at være færdig i begyndelsen af 2020 - bortset fra 200 meter bag rådhuset, hvor man er forsinket på grund af byggerier her. De første passagerer ventes at kunne tage letbanen i efteråret 2021.

Borgmester Peter Rahbæk Juel (S) har flere gange påpeget, at letbanens anden etape, der vil nå til Vollsmose, er afgørende for omdannelsen af den omdiskuterede bydel og ikke mindst for muligheden for at trække private investorer til.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

22-årige Kamilla fik afslag som smedelærling: Det er da for dumt

Årstallet er 2019, og ligestillingen og ligeberettigelsen har været her længe. Derfor kan sygeplejersken sagtens være en mand, ligesom smeden sagtens kan være en kvinde. Eller … nå, nej, det kan smeden så åbenbart ikke. Den 22-årige Kamilla Søndergaard berettede i hvert fald i avisen tirsdag om, hvordan hun måtte igennem en syndflod af afslag, hvoraf mange handlede om hendes køn, inden hun til sidst fandt en smedelærlingeplads på værftet i Assens. Inden da var hun blevet ramt af den ene dårlige forklaring efter den anden, herunder den dårligste af alle: Nej, du kan ikke blive smed, fordi du er pige. Alle disse rigide afslag er ikke givet i 1879 eller i 1919 eller i 1939. De er givet i 2019. Tænk sig: I 2019 siger nogle af de virksomheder, der bestandigt skriger efter arbejdskraft, stadig nej til at ansætte nye medarbejdere, blot fordi ansøgerne har et andet køn end de fleste andre ansatte på arbejdspladsen. Det er absurd. Og det er mistrøstigt. Danske virksomheder er ganske enkelt nødt til at åbne øjnene og rette interessen mod begge køn, hvis de fortsat vil have adgang til de bedste kandidater på markedet. Derfor er det glædeligt, at brancheorganisationerne Danske Maritime, Danske Havne og Danske Rederier er gået målrettet i gang med at styrke rekrutteringen af kvinder til job i typiske mandefag som maskinmester, skibsfører, smed og en række andre fagområder inden for Det Blå Danmark. For det er den eneste måde, hvorpå man kan sikre sig dygtige medarbejdere i fremtiden. Disse organisationer bør blive et forbillede for andre organisationer, brancher, virksomheder og uddannelsesinstitutioner, der stadig har bedst øje for det ene køn. For man er nødt til at henvende sig til både mænd og kvinder, hvis man vil styrke rekrutteringer. Det er nemlig ikke sikkert, at man bliver en god sygeplejerske, fordi man er kvinde. Eller at man bliver en god smed, fordi man er mand. Til gengæld er det sikkert, at man allerhøjst får fat i halvdelen af de klogeste talenter, hvis man kun henvender sig til det ene køn. Og det er da for dumt.

Annonce