Annonce
Odense

Konservative og Radikale: Drop smutvej og lav bilfrit byrum mellem Odense Rådhus og domkirken

Hvis det står til rådmændene Søren Windell (K) og Susanne Crawley Larsen (R), så bliver der ingen adgang for biler via den femte og sidste rampe til og fra p-kælderen under TBT-området. Foto: Michael Bager
Den femte og sidste adgangsvej til p-kælderen under TBT-området, som efter planen åbner til august, bør forblive lukket. Det mener rådmændene Søren Windell (K) og Susanne Crawley Larsen (R), som i stedet ønsker et stort bilfrit område midt i centrum.

Odense: De, som husker Odense fra før sommeren 2014, hvor byomdannelsen af en stor del af Thomas B. Thriges Gade blev sat i gang, vil kunne genkalde sig, hvordan det indtil da var muligt i bil at suse ad Klosterbakken og Flakhaven ind mellem domkirken og rådhuset og på den måde få adgang direkte ud til den daværende firesporede Thomas B. Thriges Gade.

Til august er det meningen, at en smutvej, der giver de samme muligheder, genskabes. Det sker, når den femte og sidste rampe ned til TBT-parkeringskælderen efter planen åbnes.

Dermed vil bilerne via Klosterbakken og Flakhaven atter - som det var tilfældet før 2014 - kunne komme mod både syd og nord, øst og vest. Nu blot under jorden via p-kælderens underjordiske vejnet, der leder i alle retninger.

Annonce


Det kan blive et fantastisk område helt uden trafikstøj, og hvor familier trygt vil kunne lade børnene løbe frit rundt, uden at være nervøse for, om de bliver kørt ned.

Susanne Crawley Larsen (R). rådmand i Odense


Men står det til rådmændene fra Konservative og Radikale Venstre i Odense Byråd,  Søren Windell og Susanne Crawley Larsen, så skal bilisterne ikke glæde sig for tidligt.

De to partier vil nemlig sløjfe smutvejen for biler, inden den overhovedet er åbnet.

Når gravemaskiner og afspærringer inden længe er væk fra området, vil R og K i stedet holde pladsen mellem Odense Rådhus og domkirken fri for gennemkørende biler og lade hele området blive overtaget af gående, cyklister, caféer med udeservering og byliv. Det fastslår de i et nyt fælles forslag, som partierne vil præsentere de øvrige partier i byrådet for.

- I første omgang ønsker vi en forsøgsordning på et par år, siger Søren Windell og fortsætter:

Et stor bilfri og åben plads mellem rådhuset, centrums to store kirker, Vægtergården og Danske Bank-bygningen. Det er, hvad K og R ønsker, at området skal bruges frem for, at der åbnes op for gennemkørende trafik til og fra området underjordiske p-kælder. Foto: Michael Bager

- Vi er med byomdannelsen af det tidligere Thomas B. Thriges Gade, der nu nærmer sig sin afslutning, ved at genskabe byens centrum. Og vi står med en gylden mulighed for at skabe en stor sammenhængende sydvendt plads, som solen står direkte på det meste af dagen. Et nyt byrum uden gennemkørende biler, som kan skabe sammenhæng fra gågaderne over Flakhaven videre og ned mod Eventyrhaven.

Susanne Crawley Larsen supplerer:

- Det kan blive et fantastisk område helt uden trafikstøj, og hvor familier trygt vil kunne lade børnene løbe frit rundt, uden at være nervøse for, om de bliver kørt ned.

De to rådmand peger på pladsen ved Grønnegade som et skrækeksempel på, hvordan et byrum kan lide skade ved, at der kører biler tværs hen over området.

R: Unik mulighed

Ifølge den radikale rådmand er der netop nu - inden den planlagte åbning af smutvejen via den femte rampe til og fra TBT-kælderen gennemføres til august - en "unik mulighed" for at træffe en beslutning om, at der ikke igen skal køre gennemkørende biltrafik ad Flakhaven som før sommeren 2014.

- Der er gået syv år, siden der blev lukket for at køre gennem byen ad den vej, og folk har fået nye vaner, påpeger hun og fortsætter:

- Derfor vil de færreste i dag savne at køre den vej. Men åbner vi først op for, at man kan komme ned til p-anlægget via rampen ved Flakhaven, så kan det hurtigt blive en vane igen. Så bliver det langt sværere sidenhen at træffe en beslutning om at lukke adgangen.

Søren Windell afviser, at de to partier er på vej til at lægge sig ud med bilisterne i byen med forslaget om at fjerne muligheden for en ny smutvej, som bilisterne faktisk har været stillet i udsigt gennem flere år. Og han afviser også, der er tale om et løftebrud.

- Jeg er helt enig (med Susanne Crawley Larsen, red.) i, at folk har fået nye vaner, og helt ærligt, så tror jeg, at det er meget få, om nogen overhovedet, der har rendt rundt og set længselsfuldt frem til den dag, hvor det igen skulle blive muligt at køre den vej, siger Konservatives rådmand.

Annonce

Foreslår cykelsti bag rådhuset

Som en del af planerne for området, mener K og R også, at der skal ses på, om der kan anlægges en ny cykelforbindelse, som kan forbedre muligheden for at krydse centrum på to hjul. Det bliver der mulighed for ved at holde området fri for biler, påpeger de.

- I dag er det svært at komme fra syd til nord. Cyklisterne strander i gågadenettet uden en logisk vej videre, påpeger Søren Windell og Susanne Crawley tilføjer:

- Der mangler en vej gennem bymidten for den cykeltrafik, som kommer fra Byens Bro.

Derfor foreslår partierne, at der hen over den bilfrie plads, de ønsker at skabe, skal anlægges en cykelforbindelse på den østlige side af rådhuset, som vender over mod letbanen og det nye TBT-kvarter. Forbindelsen skal kobles på Stålstræde i nord og på Albanigade i syd.

- Så cyklisterne slipper for at skulle krydse hen over letbanen, siger Susanne Crawley Larsen.

De to rådmænd vil nu tage deres forslag med til byrådet og håber på opbakning.

- Vi påstår ikke at have alle svarene, men vi håber, at byrådets øvrige partier vil være med til at tage en fordomsfri dialog om vores idé om ikke at åbne den sidste rampe ned til p-kælderen og i stedet se på, hvordan vi kunne få mest muligt ud af området, hvis der ikke skal køre biler, siger Søren Windell, som i øvrigt også mener, at trafikafviklingen nede i p-kælderen faktisk vil fungere bedre uden endnu en til- og frakørsel.

Derfor afviser han også, at en til- og frakørselsrampe mindre kan have en negativ effekt på prisen i forbindelse med, at Odense Kommune lige nu forsøger at få p-kælderen solgt til en privat investor.

- I sidste ende er værdien af p-kælderen jo et spørgsmål om, hvorvidt den bliver brugt, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Odense

Professor efter omdiskuterede klimaanbefalinger: Færre biler giver nye muligheder i Odense

Kerteminde

Sejlerne er utilfredse med den nye plan for marinaen: Terje kalder det for noget skrammel - Klavs har en plan

Odense For abonnenter

Kerteminde vogter miljøet i Odense Fjord: Er ikke med i ny gruppe, der vil redde fjorden

Annonce