Annonce
Fyn

Konfrontation: Fyns Politi beklager fejl og indskærper regler

Vicepolitiinspektør Christian Rasmussen, leder af vagtcentralen og servicecentret ved Fyns Politi, beklager, at Lars Strarup ikke blev vejledt korrekt fra start, og at der gik to uger, før fejlen blev korrigeret fra politiets side. Arkivfoto: Michael Bager.
Det var en fejl, at Lars Strarup ikke blev vejledt i at anmelde svindelforsøget mod Møllegårdens Planteskole på Rigspolitiets særlige hjemmeside for it-relateret økonomisk kriminalitet. Det siger vicepolitiinspektør Christian Rasmussen, som er leder af vagtcentralen og servicecentret hos Fyns Politi.

Hvorfor fik Lars Strarup at vide, at han skulle sende sin anmeldelse på en mail, når nu politiet har en særlig hjemmeside til denne type anmeldelser?

- Vi har konstateret, at vi har lavet en beklagelig fejl i vejledningen af Lars Strarup. Det har vi talt med ham om og beklaget over for ham. Han skulle med det samme have været vejledt i at bruge politiets landsdækkende center for it-relateret økonomisk kriminalitet. Det blev han ikke, og det kan vi kun beklage mange gange.

- Vi har selvfølgelig indskærpet reglerne over for vores personale, der sidder og tager telefonerne.

Hvordan vil du betegne den sagsbehandling, at der gik 14 dage, før servicecentret reagerede på mailen med anmeldelsen fra Lars Strarup?

- Jeg kan kun sige, at der er sket en beklagelig fejl i vores vejledning af ham, og det er en fejl, der er sket i servicecentret.

Er der nogen, der ikke har tømt mailboksen i 14 dage?

- Nej, det passer ikke. Vi har kigget på procedurerne, og jeg lægger mig fladt ned og siger, at her har vi lavet en fejl, og det har vi også lavet i proceduren omkring håndteringen af den her konkrete sag.

Ville sagsbehandlingen være gået hurtigere, hvis planteskolen i Ringe havde lidt et økonomisk tab på grund af svindelforsøget?

- Nej, det er en fejl, der er sket i vejledningen af borgeren. Det har intet med sagskategorien at gøre, eller om der er sket et tab eller ej.

Lars Strarup skrev i sin mail til Fyns Politi 2. juli, at "det er åbenbart mere vigtigt, at formalia er i orden, end at gøre noget ved sagen. I vil have, at jeg skal bøvle med at udfylde en elektronisk blanket med oplysninger, som alle står i denne mail." Kan du forstå, han har fået den opfattelse?

- Jeg kan godt se, at han sidder med noget unødig bøvl, men jeg må præcisere en gang til, at det er, fordi vi ikke har fået vejledt ham om at komme ind på den rigtige hjemmeside fra starten af. Det link, som han burde have modtaget fra os fra start, indeholder fuldstændig præcise oplysninger og informationer fra politiet, så vi kan komme i gang med den rette efterforskning.

Tirsdag aften skrev Lars Strarup til Fyns Politi, at han ikke ville bruge tid på at anmelde sagen en gang til og sendte en kopi af mailkorrespondancen med svindleren til Fyens Stiftstidende. Onsdag kontaktede avisen Fyns Politi - og onsdag eftermiddag ringede politiet til Lars Strarup med en beklagelse. Reagerer I først på kritikken, fordi han går til et medie?

- Nej, vi reagerer, fordi vi bliver opmærksomme på, at der er sket en fejl. Det er klart, når jeg afdækker, at der er sket en fejl i servicecentret, så reagerer vi på det, og så arbejder vi selvfølgelig altid med det.

Er I stadig nødt til at bede Lars Strarup om at foretage endnu en anmeldelse af sagen på Rigspolitiets hjemmeside, hvis han ønsker den efterforsket?

- Ja, jeg har talt med Lars Strarup, og vi følger selvfølgelig sagen tæt, og at den bliver kørt, som den skal.

Så han skal selv ind og foretage anmeldelsen, eller kan I hjælpe ham med det?

- Vi kan selvfølgelig altid hjælpe Lars Strarup, hvis han har problemer med de her ting. Det skal jeg nok tale med ham om.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Juleåbent hos Galleri KHS

Annonce