Annonce
Faaborg-Midtfyn

Konen blev kvalt: 84-årig drabssigtet indlagt på intensiv

Det var i parrets hus i Ferritslev, at politiet 24. august fandt den 80-årige kvinde, som var kvalt til døde. Hendes 84-årige mand er sigtet for drabet.

Tilstanden hos den 84-årige drabssigtede ægtemand fra Ferritslev, er kritisk. Han er nu overført fra psykiatrisk til intensiv afdeling, oplyser Politiet.

Ferritslev: Henrik Justesen, vicepolitiinspektør ved Fyns Politi, oplyser tirsdag formiddag, at den 84-årige ægtemand, der er sigtet for at have kvalt og dræbt sin demente kone i Ferritslev i weekenden, nu er blevet overført fra psykiatrisk afdeling til intensiv afdeling.

- Det er da en forværring af hans situation. Hans tilstand er formentlig kritisk, oplyser Henrik Justesen.

Da den 84-årige blev fundet i parrets hjem i Ferritslev i lørdags, blev han beskrevet som "omtumlet" af politiet, som også bekræfter, at manden havde taget en hel del piller.

Manden har på grund af sin tilstand, som nu er yderligere forværret, ikke været i stand til at møde op til grundlovsforhøret i Retten i Odense. Han er derfor fængslet in absentia, der betyder, at han skal fremstilles i grundlovsforhør senest 24 timer efter, at lægerne har erklæret ham "egnet". Det oplyser Karin Ehlers Jørgensen, som er anklager i sagen.

Vicepolitiinspektør Henrik Justesen regner dog ikke med, at det sker foreløbigt.

- Der er ikke noget, der tyder på, at han fået det bedre. Han bliver i hvert fald ikke fremstillet i retten hverken i dag eller i morgen, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Lysende græskar på skovstien

Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce