Annonce
Odense

Koncertarrangør med ros: Myndighederne er blevet en vigtig medspiller

Julian Leker var med til at stable Warehouse Festival på benene i 2013 og har også været involveret i både Karrusel, Generator og mange større koncerter i Odense. Foto: Simon Staun
Julian Leker har været med til at arrangere Warehouse Festival, Karrusel, Generator og en række nedrivningsfester. Den slags var ikke gået tidligere, men samarbejdet med myndighederne er forbedret markant det seneste årti.
Annonce

Odense: ”Det kan ikke lade sig gøre”, ”det må I ikke” og ”det får I aldrig en tilladelse til”. Sådan lød svaret ofte for 10 år siden, når Julian Leker og hans kompagnon Jonas Bäckström skulle indhente tilladelser til deres fester og musikarrangementer. Især Beredskab Fyn - det tidligere Odense Brandvæsen - var en frygtet forhindring.

- Vi havde en klar fornemmelse af, at de for enhver pris ville begrænse vores muligheder. De sagde konsekvent nej og var i den grad en modspiller, siger Julian Leker.


Det kan godt være, HCA Festivals har flere gæster, men Tinderbox og Karrusel har haft større betydning for selvforståelsen og musikudbuddet i byen. Inden Tinderbox var det Grøn Koncert og Vi Rocker Odense, hvor man fik Kato og Nephew ad libitum.

Julian Leker, medejer af Slagteriet og koncertarrangør


Noget ændrede sig efter 2010-2013, hvor han var med til at skabe Warehouse Festival på Dok5000 og etablerede natklubben Slagteriet på Rugårdsvej.

- Pludselig blev Fyns Beredskab en medspiller, som kom med gode råd til at løse problemer i stedet for at stille sig på bagbenene og fnyse. Det gjorde en kæmpe forskel, siger Julian Leker.

Han erfarede også, at ansøgningsprocessen blev lettere i andre sammenhænge.

- Dem, der behandlede tilladelser ved kommunen, havde større forståelse for de enkelte arrangementer og var i langt højere grad interesserede i at hjælpe med at stable nye tiltag på benene. Som arrangør har det været lækkert at mærke opbakningen til vores projekter vokse, siger Julian Leker.

Annonce

En ren jungle af regler

Ja-hatten har betydet, at mange kuriøse arrangementer blev afviklet fra midten af 2010’erne. Ikke mindst de markante nedrivningsfester på den hedengangne Cinemaxx-bygning på Vesterport eller den gamle Falck-station i krydset mellem Rugårdsvej og Fjordgade var arrangementer, Julian Leker tvivler på, at de havde fået grønt lys til for 10-12 år siden.

Blå bog:

Julian (Leker) Lægaard, født i Assens 22. juli 1986. Har gået i folkeskole på Aarupskolen og er student fra HTX på Munkebjergvej i Odense.

Har læst til markedsføringsøkonom og har en bachelor i Innovation Entrepreneurship. Aftjente sin værnepligt i Den Kongelige Livgarde i 2007.

I 2008-2009 drev han det første natklubkonceptevent på Alibi Supperclub. I 2010 var han booker for Køge Beach Party med navne som Axwell, Ingrosso, Angello og Afrojack. Navne som efterfølgende blev hovednavne på Tinderbox og Smukfest.

I 2012 startede Jonas Bäckström og han Warehouse Festival. Året efter skabte de Slagteriet Natklub & Eventhus.

I 2014 blev han konsulent og booker for Karrusel Festival med booking af bl.a. MØ.

I 2015 lavede han projektet NYOdense med menneskehøje bogstaver som varemærke for Odenses By transformation.

I 2017 stod han bag nedrivningsfesten af Falck-stationen på Rugårdsvej.

I 2018 blev han booker for studiestartsfestivalen Generator.

I 2019 stod han bag Odenses nytårskur med 1000 deltagere på Dalum Papir Fabrik samt afslutningsshowet af Generator på Flakhaven.

For tiden er han i gang med at hjælpe KODA med monitorering af den musik, der bliver spillet på landets natklubber og diskoteker, så en retfærdig honorering af musikeres koda-afgift bliver fordelt.

- Hvis man tror, man bare rykker ind i en tom bygning og holder en fest for 1500 mennesker, bliver man overrasket. Der er et bygningsreglement, der skal overholdes. Der skal indhentes beregninger fra ingeniører, hvis det er bygninger, som skal jævnes med jorden. Der skal udpeges flugtveje, skaffes tilladelse til at sælge alkohol og 117 andre logistiske ting. Det er en jungle, hvis man ikke har gjort det før, og derfor er det sindssygt vigtigt, at man har skåret ned på bureaukratiet. Den forståelse er altafgørende som arrangør og kulturentreprenør, siger Julian Leker.

Han roser også lokale politikere for at sætte handling bag de forkromede ord.

- Jeg har tilbragt mange timer på borgmesterkontoret med Anker og Peter, hvor jeg har forsøgt at forklare dem, hvorfor byen skulle satse på forskellige arrangementer. Eller luftet mine frustrationer over manglende opbakning. Min fornemmelse er, at de har lyttet og taget det til efterretning. Jane Jegind har også haft stor betydning for flere kulturarrangementer. Det kan godt være, det ikke er sket fra den ene dag til den anden, men hun har ført mange af planerne ud i livet, siger Julian Leker.

Annonce

Tinderbox er fyrtårnet

I Julian Lekers øjne har to kulturarrangementer været altafgørende for den kulturelle forvandling, Odense har gennemgået det seneste årti.

- Det kan godt være, HCA Festivals har flere gæster, men Tinderbox og Karrusel har haft større betydning for selvforståelsen og musikudbuddet i byen. Inden Tinderbox var det Grøn Koncert og Vi Rocker Odense, hvor man fik Kato og Nephew ad libitum. Pludselig fik man alle mulige hardcore hiphop-artister, elektronisk musik med superfede produktioner og så de helt store giganter fra første år med Tinderbox. Paletten fik mange flere nuancer, og det har siden haft ufattelig stor betydning for hele musikscenen i Odense, konstaterer Julian Leker.

Julian Leker har været med til at booke musik til både Karrusel Festival og Generator, Foto: Simon Staun

Julian Leker vurderer ikke, at det er kulturarrangementer, Odense mangler. Det er derimod flere spillesteder med en kapacitet på mellem 500 og 3000 publikummere.

- Det kan godt være, at vi har fået udvidet Posten (2009 red.), Arena Fyn (2007 red.) og ikke mindst Odeon (2017 red.), men i min optik har Odense brug for mindst to scener mere. Hvis der er standup på Magasinet og koncert på Posten samme aften, er der ingen steder at placere en stor koncert med et par tusinde publikummere. Arena Fyn er for stor og for langt væk, mens Odeon er blevet en parodi med fokus på messer og konferencer i stedet for kultur. Odense kan naturligvis ikke matche København, men vi mangler i den grad en pendant til Falkoner, Tap1 og Store Vega, konkluderer Julian Leker.

Bortset fra det ønske ser han positivt på kulturens fremtid i Odense.

- Der opføres vildt mange studieboliger i centrum, og mange tusinde studerende har fået deres gang i midtbyen med HF og UCL’s erhvervsakademi tæt på havnen. Det giver liv i byen og tro på, at det bliver endnu vildere, når vi er fri af corona.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Nyborg

Måtte købe køjesenge i Jysk: Nyborg Fængsel indlogerede udvisningsdømte på ufærdig afdeling i al hast

Danmark

Psykisk vold per kontrakt

Middelfart

Nu er det nok: Mathias vil omdanne forhutlet stationsbygning til levende café og ungdomsmiljø

CORONAVIRUS

Live: USA's topekspert tror på effektiv vaccine mod corona i december

Annonce