Annonce
Nyborg

Kommunens folkeskoler er tvunget til at spare

På Danehofskolen har man også valgt at nedlægge en stilling som afdelingsleder for skolefritidsordningen. Det flugter med de signaler, som politikerne har sendt, mener skoleleder Søren Kæstel Christensen. Arkivfoto: Jens Wognsen

Forligspartierne bag budgettet har besluttet at spare to millioner kroner om året på skolernes udgifter til ledelse. Eller hvad der svarer til en afdelingsleder hvert sted. Det er dog kun på Vibeskolens afdeling i Aunslev, at det indtil videre har givet anledning til forældreprotester.

Østfyn: Reduktion med en leder per folkeskole. Sådan lød overskriften på ét blandt mange forslag til besparelser, som byrådets modvilligt partier nikkede ja til i forbindelse med budgetaftalen for 2019. Og som de seneste uger og måneder har givet anledning til panderynker ude på de enkelte skoler.

Det er dog kun på Vibeskolen, at fyringerne har medført demonstrationer samt officielle indsigelser fra forældreråd og medlemmer af skolebestyrelsen, viser en rundspørge, som Fyens Stiftstidende har foretaget.

Fra forvaltningens side er der kalkuleret med en samlet årlig besparelse på to millioner kroner. Umiddelbart skulle der også være noget at tage af, viser de nøgletal, som indgår i det oprindelige sparekatalog.

Kommunens folkeskoler bruger samlet set lidt over 12 millioner kroner på skoleledelse og administration, eller hvad der svarer til knap 7000 kroner pr. elev mellem 6 og 16 år. Det er næsten 49 procent over gennemsnittet for de fynske kommuner. En del af den meget store forskel kan dog forklares med forskelle i organisering og måden at opgøre tallene på, bemærker embedsmændene.

Søren Kæstel Christensen, der er leder af Danehofskolen i Nyborg og Vindinge, hæfter sig ved, at politikerne har haft særlig fokus på ledelsen af sfo-delen, og det har man valgt tage bestik af. Derfor er det lederen af skolefritidsordningen i afdeling Vindinge, som man må sige farvel til, oplyser han.

På Birkhovedskolen i Nyborg har man allerede indført fællesledelse mellem indskolingen og sfo'en. Derfor er der umiddelbart ikke mere at hente her. I stedet er man nødt til at spare på anden vis, og det bliver en bunden opgave i forbindelse med planlægningen af det nye skoleår, fortæller skoleleder Carsten Højgaard.

En lignende model kan meget vel blive resultatet på 4kløverskolen i Ørbæk og Frørup. Ifølge skoleleder Palle Gråe Nielsen har man varslet en fyring, men han er endnu ikke klar til at melde noget ud endnu.

- Uanset hvad, så vil det være helt naturligt at bruge anledningen til at gentænke den måde, vi har organiseret arbejdet på, siger han.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Lysende græskar på skovstien

Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce