Annonce
Faaborg-Midtfyn

Kommunen skal forbedre sin kommunikation

Borgmester Christian Thygesen vil især forbedre intern kommunikation og uddannelse af mellemledere som konsekvens af rapporten fra Muusmann. Arkivfoto: Katrine Becher Damkjær

Stor interviewundersøgelse i Faaborg-Midtfyn Kommune sætter ord på uroen blandt de ansatte i organisationen - men den er ikke værre, end man kunne forvente, konkluderer konsulentfirma.

Faaborg-Midtfyn: Der er og har været uro i Faaborg-Midtfyn Kommune. Men ikke mere uro, end man kan forvente i en organisation, der er i gang med at gennemføre så store forandringer.

Sådan konkluderer borgmester Christian Thygesen (V) på baggrund af en spritny undersøgelse af kommunens trivsel, der netop er blevet fremlagt.

Det er konsulentfirmaet Muusmann, der på baggrund af interviews med næsten 200 ansatte har draget en række konklusioner om arbejdsmiljøet blandt 3500 ansatte i Faaborg-Midtfyn Kommune.

Hovedkonklusionen er, at uroen ikke har et foruroligende stort omfang: "Uroen rækken ikke ud over, hvad man må forvente i den konkrete kontekst i Faaborg-Midtfyn Kommune, som er i gang med at gennemføre store strukturelle forandringer i organisationen", skriver Muusmann.

Men der er dog plads til forbedringer, konkluderer Muusmann. Kommunen kan især med fordel forbedre sin interne kommunikation, øge brugen af en anerkendende ledelsesstil samt skabe klarere relationer og roller i en organisation, der er under så stor forandring.

Undersøgelsen er en direkte udløber af den temadiskussion, som kommunalbestyrelsen tog den 26. juni, med kommunens trivsel i fokus.

Temadiskussionen skete på baggrund af, at der var meldinger om en del uro rundt om i organisationen.

Rapporten blev bestilt for at afdække, hvor der var uro, hvor stort omfanget var, og hvad der kunne gøres ved det.

Borgmester Christian Thygensen noterer sig især, at rapporten konkluderer, at uroen ikke er og ikke har været værre end forventeligt:

- Vi er i gang med store omlægninger, og det har givet anledning til noget uro rundt om i organisationen. Det er ikke alle 3500 ansatte, der nødvendigvis er lige tilfredse med de forandringer, de udsættes for. Men for mig er den væsentligste konklusion, at uroen ikke er større, end man kunne forvente, og jeg hæfter mig også ved, at Muusmann vurderer, at vi har et konstruktivt grundlag for fremtidigt samarbejde, siger han.

Annonce

Vi er i gang med store omlægninger, og det har givet anledning til noget uro rundt om i organisationen. Det er ikke alle 3500 ansatte, der nødvendigvis er lige tilfredse med de forandringer, de udsættes for.

Borgmester Christian Thygesen

Godt rapporten blev lavet

Fra medarbejderside er der også tilfredshed med, at rapporten nu eksisterer, siger næstformand i kommunens hovedudvalg, Vivian Edelborg.

- Som medarbejdere har vi været rigtig glade for det, der bliver spurgt om i disse interviews, og det, der er kommet med i rapporten, er også noget, der afspejler, hvad der er blevet sagt. Uroen, som undersøgelsen afspejler, har været forskellig i de enkelte områder, og på nogle områder mere mærkbar end andre. Det er rart, at det nu er kommet frem, så vi har det med i det videre arbejde med de her forandringer, siger hun.

Hun hæfter sig også ved, at rapporten påpeger, at der har manglet nogle kommunikationsled.

- Der har været nogle ting, vi skulle have været mere opmærksomme på og måske skulle have gjort anderledes. Men det er alt sammen kommet med i rapporten. Vi vil jo gerne være en del af den udvikling, der foregår. Vi vil gerne være med om bord i forandringens hellige navn, men det er vigtigt, at vi bliver involveret og inddraget i det nødvendige omfang, siger hun.

Med henblik på kommunikation har Muusmann i øvrigt følgende gode råd til kommunen: Skab et bredere ejerskab til kommunikationen, gå i dialog med medarbejderne om en informationsstrategi, gentænk den strategiske kommunikation om forandringerne, styrk den tværgående strategiske kommunikationsenhed og skab et beredskab, der sikrer hurtig og konkret information.

Noget af det er kommunen allerede i fuld gang med at implementere, forklarer kommunaldirektør Helene Bækmark.

- Vi har netop ansat to ekstra kommunikationsfolk alene for at styrke den interne kommunikation, siger hun.

Christian Thygesen: - Vi kan godt kommunikere stærkere, og vi har afsat midler til at opgradere uddannelsen af mellemledere, så vi styrker ledelseskompetencer med henblik på at sikre, at kommunikationen når helt ud i de yderste led af organisationen, siger han.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Byggeri til 400 mio. kroner: Odenses borgmester glæder sig over ny kæmpemæssig investering i Odense

Leder For abonnenter

Byfester og markeder slipper for dyrt papirnusseri: En prisværdig skrotning

Man kan undre sig over, at et ministerium udsteder nye regler, hvor de negative virkninger er langt større end den mulige gevinst. Og at man fra politisk hold ikke kvæler den slags administrativt makværk, inden det forlader ministerkontoret. Men ud fra mottoet "bedre sent end aldrig" kan man også rose en minister, der ikke er bange for at smide en forfejlet regel i papirkurven. Ekstra prisværdigt er det, hvis skrotningen bremser overflødigt bureaukrati, som samfundet har rigeligt af. Lad os vælge den positive tilgang: Skulderklap til boligminister Kaare Dybvad Bek, som dropper en tåbelig ændring i et bygningsreglement. Ændringen ville gøre arbejdet surt for masser af frivillige, som bruger deres fritid på at gøre livet sjovere for tusinder af danskere. Hvis en række fynske folketingsmedlemmer nåede at presse ministeren, sådan som de ifølge Kertemindes borgmester Kasper Olesen lovede at gøre, må de gerne tage en del af æren. Den nu droppede ændring drejer sig om de byfester og markeder, som holdes overalt i landet. Nogle er velkendte og traditionsrige, andre dukker op og lukker igen. Fælles for dem alle er, at de er populære og at de primært arrangeres og drives af frivillig arbejdskraft. Ofte får arrangørerne hjælp af lokale idrætsforeninger, som honoreres med et beløb til den altid trængende klubkasse. Bortset fra fuldemandstvister og lidt trafikkaos har der aldrig været problemer med disse folkelige arrangementer. Så hvad der fik Transport- og Boligministeriet til at lancere stramninger, der skulle træde i kraft 1. januar, er svært at fatte. Men i hvert fald: Det var nu ikke længere nok, at kommunen enten gratis eller mod et beskedent gebyr lavede en pladsfordelingsplan. Nu skulle en plantegning laves af en ekstern certificeret brandrådgiver til mellem 1200 og 1500 kroner i timen. For et lille marked ville den samlede pris blive over 10.000 kroner. Dertil kom mere papirbøvl. Ifølge formand for Sammenslutningen By- og Markedsfester, Otto Skak, ville denne ekstraudgift og dette ekstraarbejde få mange foreninger til at lukke ned - til ærgrelse for mange og til gavn for ingen. Nu kan - med Dybvad Beks ord - frivillige bruge kræfterne på at være frivillige. En selvfølge, kan man tilføje.

Erhverv

Plads til 1000 ansatte: Pensionsselskab investerer 381 millioner kroner i kæmpestort kontorbyggeri ved SDU

Annonce