Annonce
Odense

Kommunen ringer til forældre: Småbørnsforældre glade for kontakten

Gitte Hermansen er institutionsleder for seks børnehuse. Alle steder har forældre og personale sat pris på opringningerne til forældrene. Privatfoto
Institutionsleder Gitte Hermansen, der står i spidsen for seks børnehuse, har kun fået positive tilbagemeldinger fra personalet, der har ringet til familierne med småbørn.

Forældrene har tage godt imod Odense Kommunes opringninger og spørgen ind til, hvordan det går i familierne, der passer deres børn selv i disse uger. Det fortæller Gitte Hermansen, som er institutionsleder for syv børnehuse i Tornbjerg - Rosengård området.

Hun har kun fået positive tilbagemeldinger fra de daglige ledere af børnehusene, som har ringet alle forældre op i denne uge.

Det er lykkedes at få fat i alle forældre undtaget nogle få, som er blevet kontaktet via mail eller portalen "Mit Barn," siger hun.

- Vi har kun oplevet forældre, som er glade for at blive ringet op. Det har været mange gode tilbagemeldinger. Forældrene opfatter opkaldet som omsorg. De savner jo deres hverdag og kontakten til børnehusene og pædagogerne. Der er foreløbig ingen, som har syntes, det var mærkeligt eller kontrollerende eller noget i den stil, fortæller Gitte Hermansen.

Hun har for tiden to børnehuse åbne med i alt 19 børn i nødpasning. Det foregår i Børnehuset H. C. Ørsted og Plantanhaven, som er en specialbørnehave for børn med særlige behov. Hun oplever, at forældrene hænger godt i ude i hjemmene, selv om de også er pressede af situationen.

- Der er stort forskel på familierne, og de fleste steder går det rigtig fint. Nogle kan være i tvivl om, hvad man kan sætte børnene i gang med, og her kan vi bidrage med nogle forslag - for eksempel vores sprog-app. En af vores pædagoger laver online yoga fra næste uge, som børnene også kan få glæde af. Vi gør også opmærksom på, at man kan benytte sig af nødpasningen et par timer om formiddagen eller et par gange om ugen, hvis det virkelig kniber, siger institutionslederen.

Også medarbejderne har taget godt imod det nye tiltag, selv om det virkede som en stor opgave, da den blev udstukket, fortæller Gitte Hermansen.

I de fleste steder har det været børnehusenes ledere, der har ringet forældrene op, men enkelte er blevet ringet op af en arabisktalende pædagog, og i de største børnehus er opgaven blevet spredt lidt ud.

- Opkaldene har vist sig at være en fin måde at holde kontakten på. Børnene skal også tilbage på et tidspunkt, og på den måde er det godt at holde fast i det gode samarbejde. Når vi kommer i gang igen, bliver det lidt ligesom at komme tilbage efter en sommerferie, bemærker Gitte Hermansen.

De fleste forældre vil blive ringet op en gang om ugen i den tid, daginstitutionerne er lukkede og kun åbne for nødpasning.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce