Annonce
Sydfyn

Kommunen skubber brolukning en halv time: - Nogle gange bliver man klogere

Broen til Thurø vil være lukket for trafik om natten på hverdage fra 8. juni til 3. juli. Broen til gående og cyklister vil dog være åben alle døgnets timer i hele perioden. Foto: Hans-Henrik Dyssel
En stribe henvendelser fra thurinere, der ville få svært ved at komme frem og tilbage fra aftenarbejde, når Thurø-dæmningen skal være lukket om natten på grund af vejarbejde, får nu kommunen til at imødekomme problemet. Nogle gange bliver man klogere, forklarer Peter Mouritsen, ejendomschef i Center for Ejendomme og Teknisk Service.
Annonce

Det var planen, at broen skulle være lukket om natten fra klokken 23 til 05 i perioden med vejarbejde fra 8. juni til 3. juli, men nu har I valgt først at lukke broen klokken 23.30. Hvorfor?

- Det har vi gjort fordi, der er flere borgere, der har henvendt sig med, at de har et skift blandt andet på sygehuset og på plejecentre og i hjemmepleje, som ligger klokken 23, og det her giver mulighed for, at en stor del af dem, der har henvendt sig, kan nå at komme hjem. Så det har været et af argumenterne. Det væsentlige argument.

Havde I slet ikke set de her problemer komme?

- Nej, vi havde ikke tænkt over, at det lige var 23.00, man havde fri på sygehusene. Det havde vi ikke. Dilemmaet har jo været, at ved at der er en sekstimersperiode, hvor der er lukket, er der reelt fire timers effektiv arbejdstid. Resten er opstilling og nedlukning. Så jo længere tid, man kunne holde lukket, jo mere effektiv arbejdstid kunne man forholdsmæssigt få. Så det har handlet om, hvordan vi kunne lave så få gener som muligt for beboerne og gæsterne derovre. Det har været øvelsen hele vejen igennem.

Hvilke konsekvenser har det så, at man skærer en halv time af nattelukningen og dermed arbejdstiden?

- Vi har besluttet samtidig at tage natten til mandag med som lukket, og det var ikke planen oprindeligt. Men på den måde får vi samlet set mulighed for forhåbentlig, hvis vejret arter sig, at kunne korte en lille bitte smule af den samlede arbejdstid. Det koster os fire gange en halv time at skubbe lukningen til 23.30 i hverdagene, men når vi til gengæld lægger en ekstra dag ind, får vi tre og en halv times arbejdstid der. Så teoretisk får vi halvanden time mere om ugen, vi kan arbejde med det her specialstof. Sandsynligheden for, at vi kan forkorte perioden, bliver større, men vi kan ikke love det.

Hvorfor valgte I så ikke bare den her løsning til at begynde med?

- Nogle gange bliver man jo klogere, når man snakker med borgerne.

Nu får dem med aftenarbejde løst deres problem. Hvem har stadig gener af det her?

- Der vil være nogen, der har nogle endnu mere skæve arbedstider, der bliver ramt af det her med at være nødt til at have en bil stående inde på Fyn-siden for at kunne komme af sted. Der vil være nogen, der får gener af det, og det er vi kede af, men det er en nødvendig gene, for at vi kan sikre den gode forbindelse til Thurø på lang sigt. Sådan er det altid med vores anlægsprojekter. Kortvarigt giver det nogle gener, og vi har alle sammen drømt om, at broen var cirka otte meter bred, så vi kunne have undgået det, og hele tiden have haft et spor åbent, men den er så smal, at vi ikke kan undgå det, når midten skal laves.

I har også haft overvejelser om at rykke projektet helt - hvorfor kan man ikke det?

- Jo længere tid der går, før vi begynder at vedligeholde broen, jo større og dyrere vil projektet blive. Tiden, hvor det vil give gener, vil også blive længere.

Hvorfor er det her arbejde så nødvendigt?

- Vi har set, der er skader på fugtisoleringen på broen. Der begynder at være nogle skader, der er synlige. Og hvis vi skal nå det, inden der kommer alvorlige skader, skal det gøres nu.

Materialet, I har valgt til arbejdet, er følsomt over for fugtigt vejr og kulde. Hvis det bliver en våd og træls sommer, hvor lang tid kommer det her arbejde så til at trække ud?

- Vi forventer, vi kan gøre det inden for den tid, der er sat af til det. Det er fire uger. Der er visse statistiske udsving i vejret, men sandsynligheden for, at vejret er godt i juni, er der. Det kræver en høj temperatur, det her specialstof, men det gør samtidig, at det ikke tager otte, men fire uger at lave. Og derfor er det nødvendigt at gøre i den her periode. Ellers skulle man have brugt den konventionelle og billigere måde, men så havde det bare kostet otte uger i stedet for fire. Og i de fire uger er der lagt ind, at det kan regne en dag eller to. Men hvis der nu bliver lovet styrtregn en hel nat, vil vi meddele beboerne på Thurø, at vi selvfølgelig ikke holder broen lukket der. Vi aftaler med dem, hvordan de skal have de beskeder. Det bliver måske via facebook.

Arbejdet på Thurø-dæmningen

Det er den øverste belægning på Thurø-dæmningen, der skal skiftes ud. Belægningen fungerer også som fugtisolering, der er med til at beskytte broens bærende konstruktion.

Arbejdet kommer til at bestå i at fræse de øverste otte centimeter af, lave ny fugtisolering og lægge ny asfalt.

I perioden fra 8. juni til 3. juli vil ét spor være åbent og reguleret med lyssignal fra klokken 05 til 23.30. Fra klokken 23.30 til 05 vil broen være helt lukket for trafik. Natten til lørdag og natten til søndag vil broen være åben.

Broen til cyklister og gående vil være åben hele døgnet i hele perioden.

Arbejdet skal laves i sommerhalvåret, fordi arbejdet med fugtisolering er temperatur- og nedbørsfølsomt. Desuden er der mindre trafik i sommerferien.

Arbejdet forventes at vare fem uger, men kan blive forlænget af dårligt vejr.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce