Annonce
Trekantområdet

Kommunen i gang med stor byskilte-rokade: Beboere frygter  fartbøller får friere spil

Når man kører ud ad Egeskov på Vejlby Kirkevej, kører man i dag ind i Vejlby. Men det er sandsynligvis i strid med reglerne om byzoneskilte. Fra Egeskov Kirke og frem til Vejlby Bæk er der enkelte gårde, smukke marker og lunde, men ikke bymæssig bebyggelse, der kan begrunde et byskilt og dermed krav om 50 km/t. Men Jørgen Møller Tønnesen håber, at hvis man flytter byskiltene, erstatter man dem med fartgrænse på 50 km/t. Foto: Nana Hanghøj
Flere steder i Fredericia Kommune står byskiltene forkert. Det gælder blandt andet, hvor Egeskov møder Vejlby på Vejlby Kirkevej. Byskiltene skal signalere byzone og dermed fartgrænsen på 50 km/t. Beboer håber, at byskiltet erstattes af fartbegrænsning, for mange kører alt for stærkt.

Fredericia: Den smalle Vejlby Kirkevej bugter sig fra Egeskov Kirke forbi spredte gårde til Vejlby Bæk. Når man forlader Egeskov, kører man straks ind i Vejlby. Så selv om man kører i landlige omgivelser, befinder man sig hele tiden i byzone og skal holde fartgrænsen på 50 km i timen.

Byzone og fartgrænse til trods kører alt for mange for stærkt, og beboerne på kirkevejen frygter, det bliver værre, hvis kommunen følger en plan om at rykke byskiltene fra hinanden, som skiltebekendtgørelsen kræver.

Jørgen Møller Tønnesen bor i det sidste hus i Egeskov på Vejlby Kirkevej. Han ved af bitter erfaring, at mange kører alt for stærkt.

Annonce

- Jeg har selv hjulpet forulykkede ud af bilerne og taget mig af dem, til ambulancen kom. Lige for nylig skete der igen en ulykke. Jeg kan godt se, at det er svært at argumentere for, at det er byzone herfra til Vejlby, men hvis man vil rykke rundt på byskiltene, så skal man i hvert fald skilte med, at man kun må køre 50 km i timen på Vejlby Kirkevej, foreslår han.


Jeg kan godt se, at det er svært at argumentere for, at det er byzone herfra til Vejlby, men hvis man vil rykke rundt på byskiltene, så skal man i hvert fald skilte med, at man kun må køre 50 km i timen på Vejlby Kirkevej.

Jørgen Møller Tønnesen, Vejlby Kirkevej


En af de øvrige beboere på vejen, Lars Nielsen, har på forhånd slået alarm til borgmester Steen Wrist Ørts (S) for at gøre opmærksom på problemet. Også han henviser til ulykkesstatistikken på vejen.

- Jeg er selv blevet påkørt to gange, og der er sket tre ulykker inden for det seneste halvandet år. Det er en vej, hvor de yngste færdes for at komme i skole i Bøgeskov. Der er ingen gadelys, cykelsti, eller færdselstavler, der viser, hvor stærkt man må køre, påpeger han i en mail til borgmester Steen Wrist, som han også har delt med Fredericia Dagblad.

Han er rystet over udsigten til, at hastigheden måske hæves.

Der er i dag 50 km/t på strækningen, men han vurderer, at bilisterne kører langt stærkere - 70-80 km/t.

- Det har han ret i. Folk vælger at køre ad Vejlby Kirkevej i stedet for Vejlbyvej. Min kone har været i kontakt med kommunen for at forhøre sig, om der kan etableres bump for at få farten ned, siger Jørgen Mølller Tønnesen.

Hvorvidt byskiltet i Vejlby skal flyttes, eller der skal ske andre tiltag, er kommunen i dialog med politiet om.

Indlysende forkert

I dag kører man ud af Egeskov og ind i Vejlby samme sted, men Fredericia Kommune skal kunne godtgøre, at byskiltene står korrekt i forhold til bebyggelsen.

Bilen er på vej ud af Vejlby og ind i Egeskov. Byskiltene står overfor hinanden, og dermed kører man fra den ene byzone til den næste. Det er ikke efter reglerne i bekendtgørelsen, så skiltene skal formentlig flyttes fra hinanden. Politiet har det sidste ord, og så får Jørgen Møller Tønnesen og hans naboer besked. Foto: Nana Hanghøj

- Det er forholdsvis indlysende, at vejstrækningen fra kirken i Egeskov til Vejlby Bæk på ingen måde bærer præg at bymæssig bebyggelse. Derfor kan det heller ikke være skiltet som sådan. Det fremgår tydeligt af den nye bekendtgørelse, som vi skal forholde os til, oplyser vejingeniør Lasse Hasle Nørgaard, Fredericia Kommune.

- Når politiet har truffet afgørelse, vil beboere på strækninger, der er berørte, blive orienteret, inden vi fysisk flytter på tavlerne, oplyser Lasse Nørgaard.

Kommunen har gennemført trafiktællingen på Vejlby Kirkevej i 2011 og 2016. Her er der målt gennemsnitshastigheder på hhv. 51 km/t og 45 km/t.

- Det er derfor ikke den generelle hastighed på strækningen, der er et problem, nærmere enkeltpersoner, som ikke kører efter forholdene eller kører stærkere end den skiltede hastighed. De personer kører næppe hverken hurtigere eller langsommere, fordi der står en tavle, der oplyser, at en vejstrækning, som ligger i landlige omgivelser, er skiltet som byzone, konstaterer Lasse Nørgaard.

Ifølge de to beboere er det korrekt, at det ikke er alle, der kører for stærkt, men mange gør det.

Annonce

Skilte skal løftes

Uanset hvad politiet beslutter, skal skiltene justeres. De skal løftes op i halvanden meters højde, fastslår den nye bekendtgørelse. Det er i forbindelse med den flytning, at kommunen  gennemgår alle byzonetavler, så de opfylder reglerne.

Allerede nu har kommunen været ude at se på byskiltenes placering på Trelde Næsvej, Treldevej, Skullebjergvej/Østerbyvej, Gl Tårupvej og Egeskovvej i Egeskov.

Byskilte skal i fremtiden hæves op i halvanden meters højde. Det er Fredericia Kommune i gang med at få gjort. Tilbage står en række skilte som her i Vejlby, Herslev, Sdr. Vilstrup og Taulov. Foto: Nana Hanghøj

Mens byskilte kan risikere at blive flyttet nærmere på den bymæssige bebyggelse, kan det modsatte også ske.

Byskilte-revisionen

Byskilte skal hejses i vejret og flere steder flyttes.

Det sker for at leve op til reglerne i skiltebekendtgørelsen.

I denne omgang er kommunen på udkig efter byskiltene på følgende placeringer:

Fårbækvejen, Egum.

Stallerupvej, Egum.

Vejlby Kirkevej, Vejlby.

Vejlby Kirkevej, Egeskov.

Fårbækvejen, Vejlby.

Vejlbyvej, Vejlby.


Annonce
Odense For abonnenter

Leif blev coronavaccineret som den første dansker: - Jeg troede, den hellige grav var velforvaret

Danmark

Onsdagens coronatal: 1284 nye smittede - flest siden slutningen af maj

Annonce
Annonce
Annonce
Kerteminde For abonnenter

Restauranter afviser sultne turister: - De sidste to somre har bare været helt vilde

Middelfart For abonnenter

Ups: Økologisk landbrug får sur smiley for markedsføringen af flere varer

Odense

Prøver afslører covid-19 i odenseaneres afføring: Nu skal forsøg udbredes til hele landet

Nordfyn For abonnenter

Største og dyreste projekt i kommunens historie: Om fire år er digerne ved Bogense fremtidssikret

Danmark

Onsdagens coronatal: 1284 nye smittede - flest siden slutningen af maj

Faaborg-Midtfyn

Smykker, Suzuki-motorcykel og Iphones stjålet: Travl weekend for indbrudstyve

Kerteminde

Kommunen trækker stikket for havnens madvogne: - Det er rigtig nok, at vi har annulleret de aftaler

Danmark

Få overblikket: Her er uddannelserne med det højeste snit

Odense

Mangler du en slange?: Kongeboa på afveje i det centrale Odense

Middelfart For abonnenter

Politihjemmeværnet må sige nej til opgaver: Mangler mindst 20 frivillige for at fylde rækkerne

Assens

Nu lykkedes det: Sandra skal til Aalborg for at studere psykologi

Annonce