Annonce
Sydfyn

Kommunalbestyrelsen i forbifarten: Med tårn til dødsspring,  it-nedbrud, vandtakster og kommuneplan

Om udspringstårnet kommer til at se ud som på illustrationen vides ikke endnu. Men nu er det slået fast, at tårnet må være 17,5 meter højt. Illustration: Langeland Kommune
Den stod blandt andet på udspringstårn i Bagenkop, it-nedbrud, vandtakster og kommuneplan, da politikerne mandag sen eftermiddag mødtes.

LANGELAND OG STRYNØ: "Dødsspring" er den folkelige betegnelse for en aktivitet, der er meget populær i Norge og Sverige og nu kommer i Bagenkop som led i det storstilede kystprojekt "Shores Langeland". Og nogle ville da sikkert også dø af skræk, inden de overhovedet fik foretaget springet. For kommunalbestyrelsen vedtog mandag den lokalplan, der tillader en udspringsplatform på Bagenkop Havn på 17,5 meter. Så kan vovehalsene springe ned i bassinet til det gamle Kielerfærgeleje. Formanden for Trafik-, Teknik- og Miljøudvalget, Bo Nissen (K) fandt, at man her nok havde fundet et godt trækplaster.

---

I et punkt om bosætnings- og tiltrækningspolitik talte man meget om en prøvebolig til mulige tilflyttere. Gruppeformand Ulrik Kølle Hansen (V) nævnte sagen fra Ærø, hvor kommunen har en prøvebolig, som staten har erklæret ulovlig, men som bolig- og indenrigsminister Kaare Dybvad Bek (S) har planer om at lovliggøre, netop så man kan få en forsmag på ø-livet uden at binde sig for meget økonomisk.

Annonce

---

Debatten kom også til at dreje sig om en mulig tilflytning til Langeland. Borgmester Tonni Hansen (SF) slog på, at coronaen har vist, at mange gerne vil have en tilværelse her, baseret på andre værdier. Folk kan her sætte tempoet ned, få mere natur til rådighed og flere kvadratmeter bolig for pengene end i de større byer, nævnte han.

I samme forbindelse kom man ind på bopælspligt. Spidskandidat René Larsen (S) luftede tanken, om ikke tiden er inde til at kigge på bopælspligt igen, i hvert fald i udvalgte områder. Det kunne være i dele af Rudkøbing. Bopælspligt behøver ikke være noget problem. Strynø klarer sig godt med nye tilflyttere, selv om Strynø By har bopælspligt.

Kim Welcher (DF) greb ideen og nævnte, at det måske kunne være en idé at have bopælspligt i Rudkøbing, for så kunne man trække andre væk og længere mod nord eller syd på øen, mens Bo Nissen advarede. Man er sluppet af med pligten, som viste sig svær at håndhæve i praksis.

Og tilbage til prøvelejligheden/-bolig. Gruppeformand Lisa Pihl Jensen (S) påpegede, at ikke kun kommunen kan stille en bolig til rådighed. Det kan også være foreningslivet, som gør det - og uden løftede pegefingre fra staten.

---

Det var planernes og de overordnede politikkers aften: Der blev også vedtaget en erhvervspolitik, og man gik i gang med det digre forslag til kommuneplan, som nu skal i høring. Tonni Hansen opfordrede til, at hans kolleger i kommunalbestyrelsen ikke sætter printeren i gang - der er 2000 sider svarende til fire pakker papir.

---

Vi kommer ikke uden om teknikken. For midt under et dagsordenpunkt voksede en mumlen til halvhøj tale. Det viste sig, at it-systemerne var stået af, så de folkevalgte ikke kunne følge med. Heldigvis var der papirudgaver af dagsordenen, som erhvervs-, kultur- og turismechef Jane Jegind delte rundt, så længe lager havedes. Lokalformand og spidskandidat Peder Hansen (V), der sad med på tilhørerpladserne, skyndte sig at låne sin papirdagsorden ud til Kim Welcher.

Systemerne kom op at køre igen, og man kunne også godkende takstbladene for fire vandværker. Billigst er Snøde Stoense Vandværk i øvrigt med grundprisen for vand.

---

Grøn kollektiv trafik med et fælles fynsk udbud nåede man forbi. På Langeland stiller man sig tilfreds med den grønne diesel, kaldet HVO, der reducerer CO2-udslippet med 90 procent og koster 200.000 kroner mere for trafikken her på øen.

Elektriske busser passer bedre til for eksempel Odense og Svendborg. Ikke kørsel fra et sted på Fyn til Lohals eller Bagenkop, fastslog udvalgsformand Bo Nissen.

Nynne Printz (SF) erklærede sig enig. Det er ikke særligt miljørigtigt at skrotte busser, der lige er betalt færdig eller netop taget i brug, mens Kim Welcher fastslog, at Langeland også bør kigge på sin egen bilpark ved først givne lejlighed.

---

Vi slutter denne rundgang med et forslag om mobile salgssteder på kommunale arealer. Disse tillades ikke i byzone, så en konkurrent kan altså ikke slå en bod op ved færgelejerne i Rudkøbing. Til gengæld kan man få lov ved Ristinge og Bukkemose Strand. Kravet er mindst én kilometer til nærmeste butik.

Begrundelsen for forbud i byerne var unfair konkurrence over for dem, der også skal have en levevej ud af det i de sure efterårs- og vintermåneder. Til gengæld håbede gruppeformand Winni Kielstrup Hansen (SF) så på sydlandske tilstande med en "is-scooter" ved Bukkemose Strand. Her er der langt til nærmeste butik, påpegede hun.

Annonce
Annonce
Odense For abonnenter

Nyt notat afslører dyb frustration i specialenhed mod bander: Kriminelle går under jorden, men kan beholde kontanthjælpen

Odense For abonnenter

Hjertelæge har prædiket førstehjælp i mange år: - Folk har bare en forestilling om, at hjertestop ikke rammer dem.

Annonce