Annonce
Sydfyn

Kommunalbestyrelsen har talt: Ærø får et fælles call- og kontaktcenter

I fremtiden bliver borgere, der møder op på Job- og Voksencenteret i Ærø Kommune ikke mødt af personale, men af en ringeklokke. Det blev besluttet af Kommunalbestyrelsen onsdag 16. december efter længere tids debat. Foto: Michael Bothager/Ritzau Scanpix
På kommunalbestyrelsesmødet onsdag 16. december blev det besluttet, at Ærø Kommune skal have et fælles call- og kontaktcenter. Det vil sige, at borgere ikke bliver mødt af personale, når de møder op på Job- og Voksencenteret i fremtiden.

Rise: Slut med personlig betjening på Job- og Voksencenteret i Ærø Kommune.

Det er den realitet, som ærøboerne nu skal begynde at vænne sig til. Onsdag stemte et flertal af kommunalbestyrelsen nemlig for, at der skal oprettes et fælles call- og kontaktcenter for kommunens rådhus og Job- og Voksencenteret.

Det vil sige, at når man i fremtiden møder op til en aftale på Job- og Voksencenteret, skal man scanne sit sundhedskort og sætte sig i venteværelset. Har man ikke en aftale på centeret, skal man henvende sig i Borgerservice på rådhuset. Der etableres en selvbetjeningsklokke på Borgerservice, som kan benyttes af borgere, der ikke er digitale, hvis de for eksempel skal melde sig ledige på en onsdag, hvor Borgerservice ellers holdes lukket.

Annonce

Forslaget om et fælles call- og kontaktcenter blev dog ikke vedtaget uden debat, for selvom et flertal stemte for, så var der tre kommunalbestyrelsesmedlemmer, der valgte at stemme imod forslaget.

Hvad med den gode service?

En af dem, der ikke kunne stemme for forslaget, var Jens Weiss (løsgænger). Ifølge ham vil et fælles call- og kontaktcenter være en serviceforringelse for de borgere, der kommer på Job- og Voksencenteret.


Borgerne har krav på personlig modtagelse og personlig betjening

Carl Jørgen Heide, kommunalbestyrelsesmedlem for Ærø Plus


- Jeg synes ikke, at man kan være det her forslag bekendt. Vi lukker os om os selv. Det her ville være en serviceforringelse, og det synes jeg ikke, at man kan byde dem, der henvender sig på Job- og Voksencentret, sagde han på kommunalbestyrelsesmødet onsdag.

Ærø Plus kunne heller ikke stemme imod forslaget. Carl Jørgen Heide (P) mente, at borgere, der møder op på Job- og Voksencenteret, har krav på personlig betjening.

- Vi finder det ganske besynderligt, at de 250 borgere, der kommer på Job- og Voksencenteret hver uge, ikke skal modtages af en person. Man har virkelig anstrengt sig for at finde argumenter imod et bemandet jobcenter. Vi synes, at borgerne har krav på personlig modtagelse og personlig betjening, fastslog han.

Peter Hansted (S) mente dog ikke, at der var tale om en serviceforringelse, men snarere et serviceløft.

- Jeg betragter det her som et serviceløft. Vores kvalificerede medarbejdere på rådhuset vil være til rådighed i hele kommunens åbningstid. Langt de fleste, der møder op, har en tid i forvejen. Når man kommer derop, tager man sit sygesikringskort og bipper det, og så venter man, til man bliver hentet. Den romantiserede løsning om en person, der tager imod en, er spild af tid, konstaterede han.

Efter lang tids debat, skulle der så stemmes. Forslaget om et fælles call- og kontaktcenter blev vedtaget med 12 stemmer for og tre stemmer imod.

Annonce
Annonce
Annonce