Annonce
Indland

Kommentatorer: Rigtigt set af Løkke at træde til i krise

DF-formand Kristian Thulesen Dahl (DF) var onsdag to gange til møde hos statsminister Lars Løkke Rasmussen (V).

Statsministeren skal i løbet af torsdagen få enderne til at hænge sammen i forhandlinger om finanslov og skat.

Der er ikke kaos i blå blok. Men det er et tegn på krise, at statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) er gået ind i forhandlingerne om finansloven og skat.

Det er dog det rigtige at gøre, mener politisk kommentator Hans Engell og Helle Ib, politisk kommentator hos Børsen.

Ifølge Engell er der forskel på Løkke og finansminister Kristian Jensen (V) ved et forhandlingsbord. Indtil onsdag sad Kristian Jensen for bordenden, men nu har Løkke altså taget styringen.

- Løkke er en langt dygtigere forhandler end Kristian Jensen. Løkke er bedre til at lytte til DF, og hvad de vil i det her forløb. Han forsøger sig med en feberredning, siger Engell.

Regeringen har kørt forhandlinger om finanslov og skat på samme tid. De to ting hænger sammen, mener regeringen.

Det mener Dansk Folkeparti ikke. Støttepartiet og regeringens eneste forhandlingspartner vil have finanslov og skat adskilt, og regeringen skal gå med på yderligere udlændingestramninger, som DF ønsker.

Det drejer sig eksempelvis om at afkorte den tid, som udlændinge er på midlertidigt ophold i Danmark, og om at få sendt flere flygtninge hjem.

Torsdag fortsætter forhandlingerne. Finanslov og skat fortsætter hos Kristian Jensen. Men forhandlingerne om udlændingepolitikken finder sted hos Løkke.

Det er ikke tilfældigt, mener Helle Ib.

- På den måde sikrer Løkke, at DF får maksimal opmærksomhed omkring de krav, som betyder aller mest for DF at få opfyldt: Nemlig stramninger af udlændingepolitikken.

- Det er nøglen til, at DF også vil indgå en aftale om skattelettelser, siger Helle Ib.

Med sin indtræden på scenen har Løkke ifølge Helle Ib fået forhandlingerne på ret kurs igen efter nogle "kriseprægede dage".

Men Løkke har også sat sig selv under pres ved at gøre netop det, mener Hans Engell.

- Løkke løber en risiko. Nu er det også hans indflydelse og autoritet, der er på spil.

- Falder det hele til gulvet, og står man fredag og konstaterer, at det hele skal udskydes til det nye år, er det ikke alene Kristian Jensen, som er ydmyget. Så er Løkke det også, siger Engell.

Løkke har udtalt, at han fredag morgen vil gøre status på forhandlingerne.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce