Annonce
Danmark

Kommentator om V-uro: Lavinen ruller og bliver svær at stoppe

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
V-bagland kræver i kronik nyt formandskab. Kronikken er en "kæberasler" til formandskabet, mener kommentator.

Det vidner om, at det står "meget slemt til" i Venstre, når personer i baglandet med navn går ud og kritiserer ledelsen og kræver et nyt formandskab.

Sådan lyder vurderingen fra Helle Ib, politisk kommentator hos Børsen.

- Det er efterhånden en kliché, men det bliver meget svært at putte den her ånd tilbage i flasken.

- Det er klart, at i det øjeblik lavinen begynder at rulle med folk, der siger så hårde ting til citat og forlanger ledelsens afgang, så bliver det meget, meget sværere at stoppe, siger hun.

I en kronik i Jyllands-Posten kræver Bent Jørgensen, byrådsmedlem for Venstre i Roskilde Kommune, og Kåre Ghisler Fuglsbjerg, næstformand for Venstre Roskilde Midt, en ny ledelse i partiet.

I hårde vendinger kritiserer de formandskabet, som de mener, har gjort skade på partiet.

Der er ikke tale om fremtrædende V-profiler, som udtrykker kritik af formand Lars Løkke Rasmussen (V) og næstformand Kristian Jensen (V).

Men kritikken vækker alligevel genklang, hvilket der ifølge Helle Ib er god grund til.

- Det er, fordi det, de giver udtryk for - og lægger navn til vel at mærke - dækker over frustrationer, der trives bredere i Venstre.

- I lyset af Lars Løkke Rasmussen og gruppens forsøg på at pakke den her konflikt ned og få gruppen til at forholde sig i ro, så vidner den her kronik om, at det er meget, meget slemt i Venstre, siger Helle Ib.

Hun mener, at der er tale om en "kæberasler" til både den politiske linje, til topledelsen og til det samlede formandskab.

Helle Ib tør ikke gisne om, hvad fremtiden bringer for partiet.

De to kronikører i Jyllands-Posten mener, at politisk ordfører Jakob Ellemann-Jensen (V) skal være ny formand, mens Stephanie Lose (V) bør overtage tjansen som næstformand.

Helle Ib understreger i den forbindelse, at det vil kræve, at de to V-profiler er interesserede i at tage over. Det vides nemlig ikke, om det er tilfældet. Derfor er det svært at vurdere, hvad der kommer til at ske i partiet.

I en mail til Jyllands-Posten skriver Jakob Ellemann-Jensen, at Venstres ledelse "anerkender til fulde, at der har været meget uro i de seneste uger. Men vi er også enige om, at vi har en rigtig stærk ledelse i Venstre".

Eventuelle ændringer i Venstres formandskab kan først ske i november, når der er landsmøde, medmindre Løkke eller Jensen trækker sig inden.

/ritzau/

Annonce
Link til kronikken på Jyllands-Postens hjemmeside
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn For abonnenter

- Vi ved godt, det er ulovligt: Derfor parkerer varebilerne midt på fortovet

Leder For abonnenter

Parkering på fortove: Helt ærligt, vi er jo ikke Sverige

Lov er lov, og lov skal holdes, og derfor er vi på denne plads normalt stærke tilhængere af at overholde loven. For landets love, regler, forordninger, cirkulærer, rammer og aftaler er med til at skabe et samfund, hvor alle er stillet ens, uanset økonomisk, aldersmæssig, social, politisk, seksuel eller trosmæssig baggrund og orientering. Alligevel vil vi gøre en undtagelse i sagen om de rigide parkeringsregler, der omtales i avisen i dag. Regler, der gør, at en flyttemand ikke kan parkere sin flyttebil uden for den ejendom i et par timer, mens han bærer sofaer, lænestole og køkkengrej i flyttekasser ud i den ventende bil. Regler, der gør, at en vvs'er ikke kan parkere sin varevogn på et fortov for at løse et akut opstået problem med et lækkende vandrør i en etageejendom. Det er ganske enkelt for stift, for rigidt, for drakonisk. Danmark er et regelsamfund, og hurra for det. Men vi er ikke Sverige. Og vi skal have plads til, at vi også kan bo og leve i vores egne byer. Derfor skal en håndværker selvfølgelig kunne foretage en midlertidig parkering på et fortov uden at skulle frygte en parkeringsbøde. Det er klart, at vores gader og stræder ikke må ende i det rene kaos med biler parkeret på syditaliensk manér; på kryds og på tværs og på langs. Derfor skal vvs'eren, flyttemanden og tømreren parkere med den yderste omhu og omtanke, så han ikke er med til at skabe farlige situationer i trafikken, når gående eller cyklende skal udenom den parkerede lastvogn. Man kan mene, at håndværkere, flyttemænd og andre, der føler trang til at parkere på et fortov i en snæver vending, blot kan vælge lovlydighedens vej og anmode kommunen om en midlertidig parkeringstilladelse. Men helt ærligt: Hvor bureaukratisk kan verden blive? Lykkeligvis udviser mange parkeringsvagter allerede i dag konduite og sund fornuft i disse situationer og undgår at uddele bøder. Det er klogt og bestemt et eksempel til efterfølgelse. For helt ærligt. En flyttebil på et fortov skal der altså være plads til. Også selv om lov er lov.

Annonce