Annonce
Danmark

Kommentator: Løkke tvinger Venstre-oprørere til at vise kort

Piroschka Van De Wouw/Reuters
Lars Løkke Rasmussen går i offensiven med Facebook-opslag. Det kan dog give bagslag, mener kommentator.

- Det er et offensivt og risikabelt træk, og han tvinger oprøret til at finde ud af, om det har en modkandidat eller ej.

Sådan lyder vurderingen fra politisk kommentator Søs Marie Serup, efter at Venstres omtalte formand, Lars Løkke Rasmussen, søndag annoncerede, at han ønsker at fortsætte som leder af partiet.

Den seneste tid er der ellers af Venstre-medlemmer åbent rejst tvivl om formandskabet, som foruden Løkke består af næstformand Kristian Jensen.

Ifølge Søs Marie Serup, der er tidligere pressechef i partiet og tidligere særlig rådgiver for Løkke, har Lars Løkke Rasmussen nu lagt kortene på bordet.

- Det bliver rasende spændende at se, om det bliver "game, set and match" - altså om han sætter dem til vægs med dette taktiske træk, eller om han i virkeligheden har hældt benzin på bålet, siger hun.

Balladen i Venstre er den seneste tid eskaleret i en sådan grad, at partiets bagland i øjeblikket er i gang med en stribe møder, hvor tilliden til den øverste ledelse i partiet bliver drøftet.

Selv hvis Lars Løkke Rasmussen endnu en gang formår at fastholde formandsposten, så har han stadig et stort arbejde foran sig, vurderer Søs Marie Serup.

- Uanset hvordan det lander, så er det svært at forestille sig, at det ikke har skabt nogle sår, der skal have tid til at hele.

Det er dog ifølge kommentatoren for tidligt at spå om, hvad udfaldet bliver.

- Vi bliver nødt til at vente og se reaktionerne på denne udmelding. Vi har jo heller ikke hørt fra næstformanden endnu, siger Søs Marie Serup.

Hun mener, at søndagens udmelding er endnu et eksempel på, at den tidligere statsminister ikke er bange for at spille højt spil, når han er presset.

- Jeg havde på fornemmelsen, at han havde noget i ærmet, og det havde han. Og man må sige, at han altid er risikovillig, når det gælder, og det er han også i denne sammenhæng, og det er ofte det, der skal til.

- Det kan godt være, at det her træk lukker diskussionen ned, men det kan også være, at hans modstandere slår hårdere tilbage, siger hun.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

2822 husstande uden strøm

Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1945: Odense Sporveje vil nedlægge stoppesteder

1995 4,7 millioner kroner. Så mange penge lagde 11.852 glemsomme fynske bilister i statskassen for ulovlig parkering i 1993. Hovedparten af afgifterne, der som bekendt er på 400 kroner pr. gang, blev lagt af 8816 i Fyns største politikreds, Odense. De 3036 øvrige afgifter er blevet opkrævet jævnt fordelt over resten af Fyn. Selv om afgiften for ulovlig parkering blev fordoblet fra 200 til 400 kroner 1. april 1991, kan de seks fynske p-kontrollører fortsat uddele lige så mange afgifter – ca. 12.000 – om året, konstaterer politikommissær Poul Dahl. 398 bilister klagede over afgiften, men kun 172 fik medhold og pengene eftergivet – oftest i forbindelse med læge- eller sygehusbesøg, der uventet trak ud. 1970 Statsbanerne udbyder i dag en ny Storebæltsfærge til 50 millioner kroner i licitation, og på forhånd ventes de fire værfter i Helsingør, Nakskov, Ålborg og Odense at være interesseret i ordren. Efter planen skal den nye tredækker leveres til sommeren 1972 eller muligvis først til foråret 1973. Samtidig viser en prognose, at færgekapaciteten skal fordobles inden udgangen af 1970-erne, hvis der ikke ret hurtigt tages beslutning om en bro mellem Fyn og Jylland. Færgen kommer i store træk til at ligne ”Arveprins Knud” og får en kapacitet på 450 personbiler og 1500 passagerer. En ny jernbanefærge, der kan overføre gennemgående eksprestog mellem Nyborg og Korsør, ventes bestilt til levering i 1973. 1945 Fra Odense Sporvejes begyndelse har der eksisteret en del faste stoppesteder på særligt trafikerede steder, men sporvejsselskabet overvejer at likvidere dem. Det gælder ved hjørnet af Klaregade og Mageløs samt ved hjørnet af Mageløs og Kongensgade, hvor der nu opsættes almindelige stoppestedsskilte i stedet. Ifølge driftsbestyrer Schaumann sker nedlæggelsen af de faste stoppesteder ud fra hensynet til at gennemføre en hurtigere drift under de nuværende, besværlige trafikforhold, hvor der er stort pres på sporvognene. De faste stoppesteder virker kun forsinkende, og hvis der ingen passagerer er at optage og afsætte, vil sporvognene altså fremtidig kunne køre videre uden standsning.

Sport

Fynboer fejrede sporten: Se de 10 bedste billeder fra Årets Sportsnavn

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];