Annonce
Indland

Kommentator: Kofod er overraskelsen og Tesfaye er gennembruddet

Der er dannet en ren S-regering med Nicolai Wammen som finansminister og Jeppe Kofod som udenrigsminister.

Der er nogle overraskelser, og der venter nogle store opgaver for de nye ministre, når de tiltræder deres stilling.

Det siger politisk kommentator ved Berlingske Thomas Larsen, der har skrevet en bog om statsminister Mette Frederiksen (S).

Den største overraskelse er Jeppe Kofod (S) som udenrigsminister.

- Det er et klogt valg, for man får en mand, der kan international politik forfra og bagfra. Udenrigspolitik, sikkerhedspolitik, europapolitik. Han skal nærmest ikke læse lektier, men kan gå direkte ind i ministerkontoret fra dag et.

- Jeg kan ikke lade være med at være drilsk, for Anders Samuelsen (LA) mente, at han var den bedst forberedte udenrigsminister nogensinde, men Jeppe Kofod har langt mere erfaring, siger Thomas Larsen.

Den nye socialdemokratiske regering, som blev præsenteret på slotspladsen på Amalienborg torsdag formiddag, har en ambition om at reducere udledningen af drivhusgasser med 70 procent i 2030.

Dan Jørgensen (S) bliver klima-, energi- og forsyningsminister og får dermed en vigtig rolle. Han får plads i regeringens magtfulde økonomiudvalg som den første klimaminister.

- Dan Jørgensen kommer til at løfte regeringens kolossale ambitioner på det grønne område, så det er virkelig en nøglerolle i samspillet med de øvrige røde partier, som har så store ambitioner.

- Han kan trække på en masse indsigt og erfaring, for han kan området, siger Thomas Larsen.

Mattias Tesfaye (S) bliver udlændinge- og integrationsminister, hvilket er et gennembrud for det tidligere medlem af SF.

- Det er en ekstremt krævende post, han kommer til at stå i frontlinjen i udlændingepolitikken. Han skal kæmpe til begge sider, fordi rød blok vil prøve at få flere lempelser, mens han er under konstant anklage fra blå blok om at ville slække udlændingepolitikken. Der kommer vi til at se hans kapacitet for alvor, siger Thomas Larsen.

Nicolai Wammen (S) bliver finansminister, hvilket var ventet.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce