Annonce
Middelfart

Kommentar: Nye veje giver ny viden - og nye roller

Kære læser

Tak fordi du giver dig i kast med disse linjer.

Jeg skal gøre mit bedste for at være relevant for dig.

"Relevant" er det ord, der danser foran øjnene på mig fra jeg slår dem op om morgenen, og til jeg lukker dem igen om aftenen. Sådan er det for os alle i Havnegade 41 i Middelfart, hvor redaktionen, der producerer indhold til disse spalter, til Melfar Posten og til vores digitale platforme fyens.dk/middelfart og melfarposten.dk holder til. For det står lysende klart for os, at kun hvis vi er tilstrækkeligt relevante, opfylder vi målsætningen om at være uundværlige for alle, der bor og lever i vores lokalområde.

Omtrent halvvejs i det udviklingsprojekt, vi har valgt at kalde for "Ryk Middelfart", kan vi konstatere, at relevans nytter.

Når du lader blikket glide ned over de ting og de metoder, vi har kastet os over siden september sidste år, så tænker du måske, at det så langt fra er atomfysik, det vi foretager os. Faktisk kan det virke tæt på simpelt, når vi i stedet for at sidde i Havnegade for at lave vores arbejde, eksempelvis flytter ud af huset for at møde dig og alle de andre, der gider tale med os.

Eller når vi med fremstrakte hænder tilbyder dig at sætte dagsordenen for, hvad vi skal skrive om, ved hjælp af "Serveretten".

Men vi oplever, at det virker.

Vi oplever, at vi kommer inden for dit synsfelt, og at du giver os din opmærksomhed, fordi du fornemmer, at du kan bruge os til noget. Ofte til de helt nære ting som et torv, der får folk til at snuble eller en bygning, der er ved at forfalde. Men vi har også taget livtag med større emner som fællesskaber, stress og besparelser på ældreområdet. I denne uge kigger vi - på læseres foranledning - på fordelingen af anlægskroner mellem selve Middelfart og resten af kommunen.

Hvis du er en gennemsnitlig avislæser, så er du mindst på alder med mig. Jeg er 48 - selv om jeg selvfølgelig ser yngre ud.

For samfundsdebatten, for demokratiet og for et bedre liv i Middelfart Kommune er det vigtigt, at vi også får yngre læsere i tale. Derfor har vores projekter med Middelfart Gymnasium og snart Lillebæltskolen stor relevans. Vi er nødt til at finde en vej ind til de målgrupper, for deres input og viden er væsentlig.

Med kampagnen Byens Bedste går vi i vores allermest konstruktive hjørne og hylder det lokale handels- og kulturliv.

Internt på avisen har det vakt debat, at jeg som redaktør har været aktivt igang med at tale til byens aktører og virksomheder om vigtigheden i, at de er med i det her projekt.

For hvad er det nu for en rolle at tage på sig, når man er sat i verden for at være magthavernes vagthund?

Det er et relevant spørgsmål.

Men jeg ser det som en vigtig rolle for den lokale avis at være med til at flytte udviklingen i det område, jeg beskæftiger mig med, i en positiv retning. Nogle gange gør jeg det bedst ved at skrive kontant og kritisk om uretfærdigheder eller endda brud på loven. Andre gange gør jeg det ved at sørge for, at din avis engagerer sig og involverer sig med alt, hvad vi har.

Tak for alle de input, de slag og de roser, vi har modtaget i det her projekt indtil nu.

Vi fortsætter. Med at slå os ned lige i nærheden af, hvor du bor. Med at involvere os i en positiv udvikling af lokalsamfundet. Og med at skrive kritisk, når der er brug for det.

I det sønderrivende slagsmål, der handler om at genfinde vores rolle som nogen, du slet ikke kan undvære i dit liv.

Fordi det, vi kan fortælle om og flytte med, er relevant for dit liv.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Lange dyretransporter til udlandet: Det er en svinsk behandling

Grise, køer, får og andre slagtedyr skal behandles ordentligt, mens de er i live - også selv om de på vej til slagteriet. Derfor er det på sin plads, at to fynske vognmandsfirmaer er blevet hevet i retten sammen med en række andre speditører og svinehandlere, fordi de ifølge anklageskriftet ikke har behandlet dyrene efter reglerne. Vognmændene har, som man kunne læse i avisen i sidste uge, overtrådt loven utallige gange. I alt rummer anklageskriftet mere end 1000 punkter, herunder mange hundrede overtrædelser af reglerne om, hvor lang tid dyr må transporteres på ladet af en lastvogn. I andre tilfælde er dyrene blevet stuvet alt for tæt sammen på lastvognene og har dermed ikke fået den mængde plads, som de skal ifølge loven. I atter andre tilfælde har vognmændene ikke afleveret de lovpligtige logbøger over transporterne, hvilket gør, at myndighederne ikke kan få indblik i, om de pågældende chauffører overhovedet har overholdt loven. Det er skamfuldt for vognmandsbranchen, at der er så mange brådne kar blandt medlemmerne. Og det er dobbelt skamfuldt, at disse medlemmer står bag så umådeligt mange overtrædelser af lovgivningen, som tilfældet er. Det er helt afgørende, at kontrollen med vognmændene bliver strammet. Det er et faktum, at antallet af dyretransporter har været kraftigt voksende i de seneste år; alene sidste år blev tæt på 15 millioner svin stuvet sammen på lastvogne og kørt ud af landet - så langt væk som til Italien og Bulgarien. Derfor er det nødvendigt at få langt bedre styr på transporterne, så myndighederne kan sikre sig, at dyrene ikke lider unødigt, mens de står på ladet af en lastvogn på vej gennem Europa. Det er, undskyld udtrykket, svinsk at udsætte dyr for den behandling, som en snes fynske og danske vognmænd har udsat dem for. Derfor er det godt, at vognmændene kommer for retten, så der kan blive statueret et eksempel. For dyrenes skyld. Og for vores egen morals skyld.

Fyn

Parti går i folketingssalen for at få bygget ny jernbane to år tidligere

Annonce