Annonce
Odense

Kong Knud flytter hjem i krypten, og det sætter spot på underbelyst historie

Placeringen i krypten er nøje udvalgt med ekspertise fra både arkitekt og præster. Foto: Christian Nordholt
Efter fire år får Kluge-maleriet af Knud den Hellige i dag en blivende plads i krypten under Odense Domkirke. Avisen var med, da det tunge maleri forleden blev løftet på plads.
Annonce

Det er ingen hemmelighed, at menighedsdrådsformand Gudmund Bager synes, Thomas Kluges maleri af Knud den Hellige er uhyggeligt.

Det er det fotorealistiske blik, der griber fat i ham. Nuet lige før han dør.

Gudmund Bager griner lidt af sine egne ord, mens vi står i krypten under Odense Domkirke og venter på, at Knud den Hellige skal ankomme. Maleriet bliver kørt og båret fra Odense Bys Museers opmagasineringslager et hemmeligt sted i byen, hvor det i to år har ventet på at kunne få udpeget en blivende placering. En placering, der er tæt på Knuds synlige jordiske rester, som Thomas Kluge har malet ind i billedet.

- Når man ser på det, får man sådan en følelse ... af "gisp", siger Gudmund Bager og spærrer øjnene op et øjeblik. Så smiler han igen.

Det kan godt være, at domkirkens menighedsråd lige skulle vænne sig til den aftale, der var indgået af det forrige menighedsråd om at modtage billedet, men nu, hvor det er på vej, er det en festdag.

Kirkens præster har heller aldrig været i tvivl om, at maleriet hørte hjemme i domkirkens krypt. "Det er et Memento mori", sagde de ifølge Gudmund Bager enstemmigt, da de efter alle regler og love blev hørt. Memento mori. Et kunstværk, der minder os om vores dødelighed.

- Men det er jo et stort maleri, der ikke sådan lader sig placere alle steder. 2,3 meter gange 2,3 meter. Derfor er vi enedes om at placere det lige ved trappen ned til krypten. Det er godt sted, også når rummet fyldes af mennesker, som det gør i forbindelse med kirkens arrangementer, siger Gudmund Bager.

Sammenlignet med Roskilde Domkirke og Aarhus Domkirke virker krypten her i Odense Domkirke ikke særligt prangende. Heller ikke selv om den gemmer på fantastisk spændende Danmarkshistorie, der burde frem i lyset.

Gudmund Bager, menighedsrådsformand i Odense Domkirke

Annonce

Mere spot på historien

Modtagelsen af maleriet har sat gang i ommøbleringstanker hos menighedsrådet. Ny lyssætning på maleriet af Knud den Hellige betød en ny mulighed for at sætte lys på stedets øvrige historie, der ifølge Gudmund Bager godt kan virke hengemt.

- Sammenlignet med Roskilde Domkirke og Aarhus Domkirke virker krypten her i Odense Domkirke ikke særligt prangende. Heller ikke selv om den gemmer på fantastisk spændende Danmarkshistorie, der burde frem i lyset, siger han.

Af den grund er der taget kontakt til både Nationalmuseet og husarkitekten Thomas Hillerup, der er ved at udfærdige et besigtigelsesnotat, som peger på muligheder for at rette op på tidligere tiders fejl. Men det kommer formentlig til at tage nogle måneder endnu, førend alle parter er hørt, udgiften optaget i domkirkens budget og en mere passende historisk lyssætning kommer på plads.

- Noget af det gode ved at være menighedsrådsformand er alle de historier, der følger med huset, og som man kan dykke ned i. Vi vil ikke fjerne elementer fra krypten, men vi havde håbet, at processen med at få lov at sætte lys på historien ikke havde taget så lang tid, for den har indirekte skubbet til beslutningen om, hvor maleriet med Knud den Hellige skulle hænge, siger Gudmund Bager.

- Derfor har vi besluttet ikke at vente længe, men at lade ham hænge op. Også selv om resten af krypten ikke er klar.

Annonce

Knud den Helliges Allé droppet

Onsdagens middagsandagt har været overstået i godt 15 minutter, da kirkeporten bliver åbnet på vid gab ud mod Klingenberg. Kirkegængerne må kigge forgæves efter den store trækasses indhold, da de fem stærkeste mænd, Odense Bys Museer kan stampe op af jorden, bærer den ind. 2,3 meter gange 2,3 meter ser ikke ud af meget i det højloftede rum, men kassen vejer på den anden side af 100 kilo. Først nede i selve krypten får det moderne billede af Knud den Hellige sit praktiske rejsetøj pillet af.

Museumsinspektør Karsten Kjer Michaelsen fra Odense Bys Museer, der for fem år siden fik kontakt til kunstneren, og dermed er manden bag hele idéen om maleriet, har ingen kvaler ved at overdrage det til gejstligheden. Han fik det fremstillet til vikingeudstillingen "Knuds Odense - vikingernes by", der for længst er pillet af plakaten i Møntergården. Nu skal maleriet videre.

- Odense Bys Museer er ikke længere et kunstmuseum, så vi har heller ikke en kunstsamling mere, og det skal vi heller ikke have. Vi har overdraget alle kunstværker, vi har ejet, til Kunstmuseum Brandts. Derfor er det naturligt, at vi heller ikke skal have det her maleri, som Odense Kunstråd (den tidligere Odense Bys Kunstfond, red.) har købt til os med støtte fra flere fonde, og som Odense Kunstråd derfor også ejer, siger Karsten Kjer Michaelsen.

Placeringen i kirken har han intet at udsætte på, selv om museet sammen med menighedsrådet til at begynde med havde peget på en placering et par meter derfra, hvor et epitafium er placeret.

- Havde maleriet hængt dér, ville man have kunnet lave en slags "Knud den Helliges Allé" gennem krypten, fordi alle de elementer, der har med ham at gøre, ville være på lige linje: Ørnetæppet, Knuds jordiske rester, hans bror Benedikts jordiske rester - og så det moderne maleri. Men epitafiummet er ikke sådan at flytte, siger Gudmund Bager.

Knud i Domkirken

Markeringen af Thomas Kluges maleri af "Knud den Hellige" i Odense Domkirke sker ved en reception i krypten fredag 6. marts klokken 15.

Kunstneren selv vil sammen med repræsentanter fra Odense Bys Museer og Odense Domkirke være til stede, og byens borgere er også inviteret, lyder det fra menighedsrådsformand Gudmund Bager.

I forbindelse med receptionen vil der være taler af formand for Odense Bys Museers bestyrelse, rektor for SDU Henrik Dam, formand for Odense Kunstråd (det tidligere Odense Bys Kunstfond) Anders W. Berthelsen, kunstneren bag værket, Thomas Kluge, og endelig Odense Domkirkes menighedsrådsformand Gudmund Bager.

Annonce

Historien spøger

Knud den Hellige har på mange måder været en efterspurgt person i krypten, længe før Thomas Kluge udødeliggjorde ham på lærred. Gudmund Bager fortæller, at munke fra Bologna i Italien tidligere er kommet for at besøge domkirkens krypt med det formål at ære Den hellige Knuds jordiske rester i montren.

- Nu er vi jo ikke katolikker og har helgener, som de har, men der skal da være plads til, at de kommer. Jeg foretrækker at se på kryptens persongalleri ud fra et historisk perspektiv, og det bliver det ikke mindre spændende af, siger Gudmund Bager.

I løbet af sin første periode som menighedsrådsformand er han dykket dybt ned i historien om de personligheder, der gennem tiden er blevet en del af domkirkens historie. Deriblandt Kong Hans, dronning Christine og deres yngste søn, prins Frans, der døde som helt ung af pest. På endemuren pryder familiens altertavle rummet, og ifølge Gudmund Bager er det en af kirkens største skatte,

- Den er fremstillet af Claus Berg, som jeg ynder at udtale på tysk, fordi han jo var tysker. Det var dronningen, der bestilte altertavlen i 1513, hvilket også blev året for Kong Hans' død, så han nåede ikke at se den. I øvrigt er dronning Christine en interessant dame af andre grunde, for hendes bror, Frederik den 3. af Sachsen, var ham, der omtrent samtidig oprettede universitetet i Wittenberg og dækkede omkostningerne for Martin Luthers uddannelse, så han kunne blive doktor i teologi, siger Gudmund Bager.

Væggene gemmer allerede på historier, inden Knud den Hellige er skruet fast for fredag officielt at kunne blive budt velkommen hjem. Det er bare et spørgsmål om at få sat spot på resten af dem.

Bag Knud står disse to mænd - menighedsrådsformand Gudmund Bager (tv) og museumsinspektør Karsten Kjer Michaelsen. Sidstnævnte opfandt idéen om et moderne maleri af Knud den Hellige, og førstnævnte har sammen med resten af menighedsrådet takket ja til gaven, der placeres sammen med vikingekongens jordiske rester i domkirkens krypt. Foto: Christian Nordholt
- Det var vigtigt for mig, at hans øjne stak. Jeg vil gerne give følelsen af, at det er tilskuerne, der er de potentielle bødler, har Thomas Kluge tidligere forklaret om Knud den Helliges særlige blik fra det maleri, der nu hænger i domkirkens krypt. Foto: Christian Nordholt
Maleriet af Knud den Hellige vejer alene 80 kilo, men med indpakning ryger der ekstra 50 på, så flytningen kræver sine stærke folk. Foto: Christian Nordholt
Maleriet af Knud den Hellige vejer alene 80 kilo, men med indpakning ryger der ekstra 50 på, så flytningen kræver sine stærke folk. Foto: Christian Nordholt
Placeringen i krypten er nøje udvalgt med ekspertise fra både arkitekt og præster. Foto: Christian Nordholt
Placeringen i krypten er nøje udvalgt med ekspertise fra både arkitekt og præster. Foto: Christian Nordholt
Maleriet af Knud den Hellige vejer alene 80 kilo, men med indpakning ryger der ekstra 50 på, så flytningen kræver sine stærke folk. Foto: Christian Nordholt
Placeringen i krypten er nøje udvalgt med ekspertise fra både arkitekt og præster. Foto: Christian Nordholt
Maleriet af Knud den Hellige vejer alene 80 kilo, men med indpakning ryger der ekstra 50 på, så flytningen kræver sine stærke folk. Foto: Christian Nordholt
Placeringen i krypten er nøje udvalgt med ekspertise fra både arkitekt og præster. Foto: Christian Nordholt
Maleriet af Knud den Hellige vejer alene 80 kilo, men med indpakning ryger der ekstra 50 på, så flytningen kræver sine stærke folk. Foto: Christian Nordholt
Placeringen i krypten er nøje udvalgt med ekspertise fra både arkitekt og præster. Foto: Christian Nordholt
Maleriet af Knud den Hellige vejer alene 80 kilo, men med indpakning ryger der ekstra 50 på, så flytningen kræver sine stærke folk. Foto: Christian Nordholt
Det krævede fem stærke mænd fra Odense Bys Museer, da de forleden afleverede Thomas Kluges maleri af Knud den Hellige i Odense Domkirke. Foto: Christian Nordholt
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Odense

Smittetallene i Vollsmose stiger igen i dag: Moské lukker og vil hjælpe med at bekæmpe corona

Debat

Debat: Batteri-drevne tog er fremtiden

Odense

Coronasmitten stiger stadig i Vollsmose: Politikere afviser at lukke bydelen helt ned

Annonce