Annonce
Fyn

Knaldet på den Fynske Motorvej: Snesevis af bilister får bøde for at køre for hurtigt langs vejarbejde

Arbejdet med at udvide E20 vest for Odense med en tredje vognbane i hver retning begyndte i april i år. Der er hastighedsbegrænsning på 80 km/t på strækningen mellem Odense V og Gribsvad, og den får 85 bilister nu en kontant påmindelse om. Foto: Michael Bager
Man må højst køre 80 km/t på en del af den vestfynske motorvej - blandt andet af hensyn til sikkerheden for de vejarbejdere, som er ved at udvide motorvejen. Det får 85 bilister nu en kontant påmindelse om.

Fyn: For tiden er hastigheden på en del af den Fynske Motorvej begrænset til 80 km/t på grund af arbejdet med at udvide vejen med en tredje vognbane mellem Odense V og Gribsvad. Hastighedsbegrænsningen skal både beskytte trafikanterne mod uheld og sikre arbejdsforholdene for de mennesker, som arbejder på motorvejen.

Og det kan blive dyrt at køre for hurtigt på strækninger med vejarbejde, erindrer Fyns Politi om på Twitter. Kører man for hurtigt, hvor der er vejarbejde, koster det nemlig dobbelt bødetakst, hvis politiet opdager det.

Torsdag opstillede politiet en automatisk trafikkontrol i det østgående spor på motorvejen, og den blitzede 71 bilister, som kørte for hurtigt på strækningen, hvor der højst må køres 80 km/t.

I den modsatte retning, altså mod Middelfart, holdt patruljer og kontrollerede trafikken, og her blev 14 bilister noteret for at køre for hurtigt, mens der blev skrevet 12 bøder for at bruge håndholdt mobiltelefon, og to bilister blev noteret for fejl eller mangler på bilen.

Annonce

Politiet: Vi arbejder også om natten

Det blev altså i alt til 85 bøder for at køre for hurtigt på strækningen med vejarbejde. Det koster 1000 kroner i bøde at køre op til 95 km/t på en strækning med 80 km/t-begrænsning, men da bødetaksten er dobbelt, kommer de 85 bilister samlet til at spytte minimum 170.000 kroner i statskassen.

Bødetaksten stiger til 1500 kroner ved en hastighed mellem 96 og 103 km/t. Kører man 104 km/t, hedder bøden 2500 kroner, og fra 105 til 111 km/t udstyres man både med en bøde på 3000 kroner og et klip i kørekortet. Alle bødetakster fordobles som nævnt på strækninger med vejarbejde.

Fyns Politi opfordrer på Twitter til at tage hensyn til vejarbejderne og minder om, at politiet også er på arbejde om natten.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Hundeejer: Barfoed-skilte er idioti

Leder For abonnenter

I Sherwood-skoven

Udligningsordningen er et fantastisk værktøj, der gør Danmark til et mere lige samfund, for den mellemkommunale udligning betyder i al enkelthed, at de kommuner, der har mange penge, giver en lille del af deres velstand til de kommuner, der har færre eller få penge. Udligningsordningen er derfor en ægte Robin Hood-løsning, som de fleste danskere bør kunne være enige om. Det betyder selvsagt ikke, at danskerne - både politikerne og folk, som vi er flest - er enige om, hvordan udligningsordningen skal strikkes sammen. Man kan, som det fremgår af stort set samtlige medier i denne tid, skændes om økonomiske nøgletal og detaljer i en sådan udligningsordning i én uendelighed. For ordningen skiller selvfølgelig vandene. De, der har udsigt til at få flere penge i kassen i kraft af en ny udligningsordning, er som regel fulde af ros til og argumenter for, hvorfor ordningen er velfungerende. Omvendt er de, der kan se frem til at få færre penge i kommunekassen, kritiske over for ændringerne. Sagen er, at alle politikere, uanset landsdel og politisk syns- og standpunkt, allerhelst bare vil have flere penge til deres egen kommune. Social- og indenrigsministeren blev i sidste uge kritiseret for at manipulere eller hemmeligholde en række af de tal, der ligger til grund for beregningerne i regeringens forslag til en ny udligningsreform. Det har ministeren undskyldt - og samtidig korrekt pointeret, at man kan gøre tallene op på flere forskellige måder. Og det er sandt. Udligningsordninger er svært stof for de fleste, inklusive mange økonomer og politikere. De enkelte parametre, der ligger til grund for både den gamle udligningsordning og regeringens forslag til en ny udligningsordning, kan diskuteres og endevendes i én uendelighed. Derfor er kritikken af og debatten om ordningen både relevant og nødvendig. Det ændrer blot ikke på, at vi alle, fattige som rige, socialister som liberale, jyder som fynboer, bør glæde os over, at udligningsreformen gør Danmark mere lige. På ægte Robin Hood-manér. Ligesom i Sherwood-skoven.

Erhverv For abonnenter

Erhvervshus Fyns gulddreng: Økonomisk hjælp til udvikling af supercomputer har fløjet dronevirksomhed i mål

Annonce