Annonce
Faaborg-Midtfyn

Klumme: Vi er SÅ klar til at give Faaborg et helt nyt Øhavsmuseum

Her i juledagene på falderebet af 2019 og på vej ind i et nyt årti vælter vi os i julegaver som faaborgensere. I starten af december fremlagde vinderne af den store konkurrence for Faaborg by og Havn deres vision og masterplan. Den fik en overvældende modtagelse med op mod 500 borgere, der mødte op i hal 2 i Forum Faaborg, og sidenhen en masse nysgerrige i kommunens midlertidig infobutik i Vestergade.

Nu gør en ambitiøs plan ikke, at der samtidig sker en ambitiøs udvikling; langt fra. Når jeg alligevel er ret optimistisk, skyldes det ikke, at jeg har kigget for dybt i julesnapsen. Nej, jeg er forventningsfuld, fordi planen blev mødt af stor begejstring af rigtig mange borgere, og knapt var blækket tørt (eller hvad man nu siger i en digital tidsalder), før en af byens egne storinvestorer, Ole Billum, meldte sig som mulig investor til et vandrerhjem på havnen. En af byens læger, Lars Kensmark, meldte sig samtidig med en klar opfordring til at igangsætte arbejdet med et moderne sundhedshus, og i al ubeskedenhed er vi også på museet klar med både planer og midler til at realisere de første etaper af et helt nyt Øhavsmuseum. Sagt på en anden måde er rollerne i Faaborg byttet rundt i forhold til byens nyere historie.

Da jeg kom til Fyn og Faaborg i 2006, var byen temmelig nølende på vej ind i en storkommune, som mange var bange for, og endnu færre elskede. Snart efter begyndte en kedelig rollefordeling, hvor kommunen blev den utrættelige indpisker, der foreslog mere eller mindre vilde planer for Faaborg: flytning af turistkontor, strand langs Langelinie osv. Det blev langt hen ad vejen mødt af folkelig modvilje og skepsis, mangel på investorer og sågar en folkestrejke, der truede kommunens eksistens, da flere hundrede borgere udvandrede fra selv samme hal 2 i Forum Faaborg under en debat om flytningen af turistbureauet. Selve den sag var næppe megen ståhej værd, men blev et symbol på fjernstyring af byen.

Nu er rollerne vendt 180 grader. Nu står borgere og investorer og siger til kommunen: Sæt i gang! Hvornår sker der noget?

Mon ikke politikerne forstår at gribe dette momentum, der er den største gevinst i Faaborgs og kommunens nyere historie?

Vores planer har nærmest været undervejs gennem hele dette årti. De første spæde udviklingsmidler kom i budget 2011 fra kommunen, hvor vi fik midler til at ansætte fagfolk, der kunne hjælpe mig med at skabe indholdet i et nyt museum. De første planer indeholdt også ønsket om at forny Arresten som museum. Det skete i 2012 og 2016, og planerne indeholdt ønsket om at få midler til vedligeholdelse af de fine, men krævende gamle museer Kaleko Mølle og Den gamle Gaard. Det skete med 200.000 kr. per år fra 2016, som administreres af ejeren, Faaborg Kulturhistoriske Museumsforening, med arkitekt Ib Tagel i spidsen. Nu er det så tiden til at realisere det ny Øhavsmuseum, hvor vi har sikkerhed for knapt 50 mio. kr. og dermed de første etaper af et museum, der skal være med til at gøre by og egn endnu mere attraktiv.

God jul!

Annonce
Mange var mødt op i Forum Faaborg for at høre mere om planerne for udviklingen af Faaborg de kommende år. Arkivfoto: Palle Søby

Peter Thor Andersen

Bopæl: Faaborg

Beskæftigelse: Museumsdirektør på Øhavsmuseet Faaborg.

Engageret i andet af interesse: Foreningen Vores Faaborg og egn samt Destination Fyn og Geopark Det sydfynske Øhav

Fritidsbeskæftigelser: Vandring i vores flotte landskab, mine børns skole (bestyrelse) og at heppe på min datters håndboldhold i Faaborg ØH.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Byråd sætter punktum for Odeon-sag: Men der mangler stadig en undskyldning

Leder For abonnenter

Odeon har tumlet rundt som en beruset balletdanser

Det er ynkeligt, at selskabet bag Odeon ikke vil undskylde de løgne, som man var sendt ud i offentligheden for at dække over sagen om den systemkritiske kinesiske dansetrup Shen Yuns aflyste optræden i musik- og teaterhuset. Odeon-selskabet har, som det fremgik af avisen tirsdag, i stedet valgt at "beklage" sin optræden via en advokat, men man har ikke haft mod og mandshjerte nok til at sige det lille, men vigtige ord "undskyld". Det er uhørt dårlig stil; en uforskammet opførsel. Derfor må man håbe, at Odeon tager ved lære af forløbet og den berettigede kritik, der er blevet rejst mod selskabet. For selvfølgelig skal man undskylde, når man stikker en løgn. Odeon har i Shen Yun-sagen tumlet rundt som en beruset balletdanser midt i et balletkompagni. Man har løjet for offentligheden, og man har løjet for sin kontraktpartner, Odense Kommune. Det har absolut ikke været kønt at se på. Det er blevet grundigt tilbagevist, at aflysningen af den kinesiske dansetrups optræden skyldtes pres fra det kinesiske regime. Der findes ganske enkelt ikke skyggen af dokumentation for, at den kommunistiske supermagt Kina har forsøgt at diktere programmet i et musik- og teaterhus i hjertet af Danmark. Der er andre og bedre forklaringer på, at Shen Yun-truppen ikke fik lejlighed til at optræde i Odeon. Alene det faktum, at truppen er ukendt i offentligheden og derfor næppe ville have haft gennemslagskraft til at samle et større publikum i Odeon, kan begrunde, at truppen fik et nej fra Odeon. Det kunne man imidlertid have sagt højt og dermed sparet sig selv for megen ballade. Ligesom man fra Odeons side kunne have sagt, at der var åbenlyse samarbejdsproblemer mellem den kinesiske trup og musik- og teaterhuset. Det er nu engang altid bedst at sige tingene, som de er - også når det er ubekvemt. Selv om sandheden ifølge mundheldet er ilde hørt, er sandheden altid at foretrække. Derfor må Odeon mande sig op og lære at sige tingene, som de er. Også, når det handler om at afvise ukendte, kinesiske dansere. Alt andet er ynkeligt.

Annonce