Annonce
Fyn

Klumme: Fremryk Vestfyn-banen

Annonce

Hvis det står til mig, skal byggeriet af Vestfyn-banen sættes i gang allerede næste år, og ikke først i 2023. Grunden til at vi i Folketinget vedtog byggeriet af Vestfyn-banen, men først med byggestart i ’23, handlede alene om, at der ikke var plads i den såkaldte anlægsramme. Det er et teknisk loft, der skal sikre, at staten ikke bygger for meget på én gang.

Men siden vedtagelsen er coronakrisen kommet på banen, og vi taler i stigende grad om, hvordan vi skal holde hånden under beskæftigelsen og understøtte aktiviteten i samfundet.

I sådan en situation vil det være helt naturligt at tage planerne om Vestfyn-banen frem og straks begynde byggeriet.

Fordelene ved Vestfyn-banen er åbenbare: der kommer hurtigere tog mellem Odense og Jylland (og dermed hurtigere trafik mellem landsdelene), og samtidig bliver der pludselig god plads på jernbanen mellem Odense og Middelfart.

De hurtigere tog mellem Odense og Århus er en selvstændig fordel for Odense. Både virksomheder og universitetet får på den måde et meget større opland.

Men banen til Middelfart er også meget interessant, fordi det åbner for en god og hyppig lokaltogdrift hen over Fyn og endda Lillebælt.


Hvis man kan skabe et markant bedre tog-tilbud mellem Østjylland og Fyn frem til Odense, så kan vejtrafikken over Lillebælt måske blive aflastet. Men gevinsten kommer først, når vi får bygget Vestfyn-banen.


Cirka 80 procent af trafikken over Lillebæltsbroen er pendlertrafik – folk der kører frem og tilbage samme dag. Det er kun i mindre omfang en trafikmængde skabt af færdsel mellem landsdelene, eller færdsel gennem landet med Tyskland eller Sverige som mål.

Hvis man kan skabe et markant bedre tog-tilbud mellem Østjylland og Fyn frem til Odense, så kan vejtrafikken over Lillebælt måske blive aflastet. Men gevinsten kommer først, når vi får bygget Vestfyn-banen.

Med planerne om en bedre togdrift mod Middelfart, den nye letbane i Odense, og forhåbentlig, en bedre togdrift på Svendborgbanen, kommer der på sigt et ret tæt skinnenet på Fyn og ret gode forbindelser på kryds og tværs. Det er endda et skinnenet der kan udbygges endnu mere, med en kommende fase 2 af Odenses letbane. Det vil tilsammen give Fyn en langt bedre kollektiv trafik end i dag, og være med til at hjælpe på både køerne på vejene og udledningerne af CO2.

Derfor vil jeg presse på i de kommende finanslovsforhandlinger, for at det helt nøglefærdige og vedtagne baneprojekt på Vestfyn igangsættes allerede i det kommende år.

På tinge

Syv folketingsmedlemmer, der alle er valgt på Fyn, skriver på skift klummen ”På tinge”. De syv er: Trine Bramsen (S), Lars Chr. Lilleholt (V), Rasmus Helveg Petersen (R), Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Karsten Hønge (SF), Mai Mercado (K), og Victoria Velasquez (EL).

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Så konservativ, at det gør noget: Populær minister er ikke kandidat til CDU-formandspost, men fremtidens mand i tysk politik

Coronavirus

Ny melding fra Pfizer: Vil levere vaccinedoser som lovet fra 25. januar

Sport

Værsgo til VIP-menu hjemme foran husaltret - Odense Håndbold-sponsorerne kan hente take-away gallamenu før søndagens storkamp

Annonce