Annonce
Assens

Kleinsmeden Barfod skiftede gear: - Jeg er kontant, du får ren besked

Erik Barfod på sit kontor et sted i Vissenbjergs industrilomme. Siden 2009 har han drevet Barfod Transport A/S. Foto: Martin Kloster
Erik Barfod er direktør i transportfirmaet Barfod Transport A/S, der har hjemmebane i Vissenbjerg.
Annonce

Vissenbjerg: Alle bilerne er ude at køre og Erik Barfod er optaget af en telefonsamtale med en kunde, da Fyens Stiftstidende dukker op.

Den joviale Erik Barfod byder på både kaffe og håndsprit i det spartanske køkken på Trævænget 7, hvor hans transportfirma Barfod Transport A/S holder til i nogle lidt banale betonlokaler. Avisen er her, da vi i vores serie "7-9-13" besøger steder, hvor folk befinder sig enten i nummer 7, 9 eller 13.

Siden 2006 har den tidligere kleinsmed kørt varetransport, og i 2009 stiftede Erik Barfod så sit selskab Barfod Transport A/S med det muntre logo med to smilende fødder som "tvilling" til navnet Barfod.

- Hvis man griner, har man forstået budskabet. En gode måde at komme ind på folk på er måske med humor. Det er den måde, jeg arbejder på, siger Erik Barfod.

Han er heller ikke ikke bange for at beskrive sig selv som en "sjov" mand.

Assens redaktionens serie 7-9-13. Logo.

- Jeg er altid positiv. Jeg siger aldrig negative ting, det kan vi ikke bruge. Jeg kigger fremad hele tiden. Vi kan ikke rende og kigge på ting, der er løbet. Det er spild af tid. Vi kan tage erfaringerne med os, mener Erik Barfod, som også siger tingene lige ud.

- Jeg er kontant, du får ren besked, men jeg bærer aldrig nag.

Annonce

Tilfældighed

Han blev uddannet som kleinsmed i 1985. Det var nok i den branche, han skulle være i sit arbejdsliv, men kom dog til at veksle meget rundt omkring og havnede som bestyrer af Fjordagerhallens cafeteria i Odense, hvor han sideløbende kørte lidt varekørsel som en nebengesjæft med en varebil.

- Vi startede med at køre med aviser og alle mulige andre ting. Jeg ville gerne have den bil, jeg købte til cafeteriet, finansieret ved at vi kørte med nogle reklamer og aviser. Så lavede vi en turnusordning med dem, der arbejdede i cafeteriet, at vi skiftedes til at køre med aviserne om natten for Fyens Stiftstidende, husker han.


Vi kørte for ham i en lang periode, men han betalte ikke. Så manglede vi lige en halv million kroner på kontoen. Så skulle vi jo finde ud af, hvad vi så skulle.

Erik Barfod.


I 2005 var han på en ferie i Kroatien. Det ændrede alt.

- Og der er en mand, jeg lejer en yacht med. Han siger til mig: 'Den varebil der, hvorfor skal den stå stille om eftermiddagen, når den ligeså godt kan køre lidt for mig'?

Det kunne Erik Barfod godt følge vennen i. Så i maj 2006 startede han en transportvirksomhed med det noget aparte navn Fjordager Cafeteria og Transport. Det gik så stærkt, at Erik Barfod inden for de første tre måneder havde anskaffet sig tre varebiler, som kørte for Aarslev Budcentral, 70-80 timer om ugen viste kørselsregnskabet. Han måtte træffe et ikke-svært valg: Et cafeteria på må og få eller transport med gode indtjeningsmuligheder. Det blev det sidste.

Annonce

Rystede posen

Da finanskrisen kom i 2008, gik det faktisk godt. Der var stadig masser af kørsel. Så meget, at Erik Barfod så sig nødsaget til at oprette et aktieselskab i 2009.

Men for seks år siden gerådede selskabet dog ud i en krise, da en fast samarbejdspartner, ifølge Erik Barfod, snød ham.

- Vi kørte for ham i en lang periode, men han betalte ikke. Så manglede vi lige en halv million kroner på kontoen. Så skulle vi jo finde ud af, hvad vi så skulle. Vi gik til vores bank, men banken ville ikke være med, nævner han.

Via sin revisor fandt Erik Barfod en ny bank, der gerne ville sætte hånden under økonomien.

- Samtidig var vi også nødt til at kigge på, hvad virkede og hvad der ikke gjorde. For fire år siden pakkede vi hele kassen ned og gik ovenpå og satte os en hel lørdag og fandt ud af, hvad vi tjente penge på, og hvad vi ikke tjente penge på. Alt, hvad vi ikke tjente på, sagde vi op.

Erik Villy Barfod Sørensen

Født i Bogense, 55 år. Har aldrig kendt sin far. Uddannet kleinsmed med speciele i rustfrit stål.

Har været gift i 33 år og boet i Slåenhaven ved Vollsmose i 31 år.

Har to børn samt en stedsøn.

Har i de unge år været i hæren på kasernerne i Odense og Randers. Har arbejde flere steder som smed, bl.a. syv år hos Ib Andresen Industri. Har også udført arbejde på Storebæltsfærgerne.

Har arbejdet som projektleder på et værested, som ligger i Vollsmose.

Erik Barfod. Foto: Martin Kloster

Det viste sig, at det bedste var at skaffe nogle lastbiler.

Annonce

Ville være toptræner

Ved siden af alt arbejdet havde Erik Barfod også styr på fødderne på fodboldbanen. Han spillede på B1909's danmarksseriehold, var en målrig venstrefodsangriber og var tillige fodboldtræner i klubben i omkring 18 år.

- Jeg har trænet alle niveauer. Både fra de helt små til de store, husker han.

Faktisk havde han en stor ambition om at blive en toptræner, vi snakker helt deroppe på superliganiveau hos Ståle og de andre.

- Jeg havde en plan om, jeg godt ville være en af de højeste. Så jeg tog alt, hvad der hed træneruddannelser. Men med tiden modnes man og ændrer syn. Da jeg ikke fik det job, jeg gerne ville have dengang, var det ligesom stopklodsen, siger 55-årige Erik Barfod.

Mere specifikt siger han, at årsagen var, at Tommy Møller Nielsen, tidligere landstræner Richard Møller Nielsens søn. Ifølge Erik Barfod ville Møller Nielsen junior ikke arbejde sammen med ham.

I dag har transportmanden trukket sig helt ud af fodboldverdenen og har i stedet "kastet" sin kærlighed på petanque. Det startede som hygge og blev så seriøst, at han var foregangsmand bag stiftelsen af petanqueklubben Kliken i Odense, hvor Barfod er formand. Målet er at blive et divisionshold.

- Jeg er sådan en, der udvikler mig hele tiden. Jeg har altid været meget selvstændig. Det kommer fra min stedfar. Han har altid været sådan en, der bare knoklede på. Jeg er god til at snakke med folk og sætte dem i gang. Jeg er god til at få frivillige til at hjælpe, siger Erik Barfod.

Han er i det hele taget sådan en type, der godt ved, hvad han vil. Han sidder i bestyrelsen i Dansk Petanque Forbund. Han er på valg som næstformand ved næste generalforsamling. Og direkte adspurgt, om han så også bliver formand en dag, svarer han:

- Det tror jeg, så har jeg ikke sagt for meget.

Ja, hvem ved: Måske bliver vejen banet for transportmanden.

Erik Barfod har en model af sine lastbiler på sit kontor. Foto: Martin Kloster
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Efter lang tids hård diskussion: Nu er der millioner til at give børnene læ på 75 legepladser

Annonce