Annonce
Gear

Klassisk tysk direktionsvogn spiler næseborene ud

Kølergrillen på den faceliftede BMW 7-serie er nærmest ekstrem. Men på forunderlig vis passer den meget godt til bilen. Foto: BMW

Faceliftet BMW 7-serie får til gården og gaden og byder på ny enorm kølergrill, en ny V8-motor og en plug-in-hybrid, der kører længere på ren el.

Et markant fjæs sælger. Det er filosofien hos BMW, som med et facelift af den store 7-serie udstyrer topmodellen med den enorme kølergrill, som også er introduceret med den høje X7, og som er 40 procent større end den gamle - plus et markant større BMW-logo på snuden. Sådan!

Det sker sideløbende med, at konkurrenterne hos Audi er på vej til at skalere ned for grill-faktoren. En forklaring er dog muligvis, at krom sælger på de store og væsentlige markeder i USA og Kina. Umiddelbart ser det dog også ud til, at designet kan bære det.

Bagenden har også fået en ordentlig overhaling, som gør bilen endnu mere elegant og moderne. De fremtrædende horisontale linjer gør bilen bred og kraftfuld og fuldendes af de tredimensionelle LED-baglygter.

Der er sket rigtig meget under metallet på modellen med rødder tilbage til 2015. På motorfronten byder 7'eren således på en nyudviklet V8'er i 750i xDrive, hvor den 4,4-liters motor nu yder 523 hk, hvilket er 80 hk mere end forgængeren. Ottetrins-automatgearkassen har også fået en opgradering, så den skifter mere blødt.

Annonce
Bagenden på den store limousine er optimeret med nye tredimensionelle LED-lygter. Foto: BMW

Længere på strøm

Plug-in-hybrid'en BMW 745e er vokset fra en firecylindret til en sekscylindret benzinmotor, der både har et lavere forbrug og en længere rækkevidde. Den har en samlet ydelse er på 394 hk og 600 Nm, mens rækkevidden på ren el er op til 58. Forbruget er 47,6 km/liter efter den specielle skala for plug-in-hybrider og målt efter den nye WLTP-norm.

BMW 745e fås både i den lange version og med BMW's intelligente firehjulstræk, xDrive.

Den mindste BMW 730d yder 265 hk, mens den kraftigste BMW M760Li xDrive klarer 580 hk.

Indendørs har kabinen har fået nyt design og er bestykket med det digitale BMW Live Cockpit Professional. De to digitale skærme på 12,3 og 10,25 tommer har nu flere informationer, mens akustik og lyddæmning er blevet en tand bedre.

7-serien har i en forvejen er række selvkørende funktioner. Og der kommer nu flere på paletten. Det gælder Reversing Assistant, som er en del af standardudstyret Parking Assistant. Den kan automatisk bakke bilen på steder, hvor pladsen er trang.

Kabinen har fået en overhaling, og de to storskærme kan nu levere flere informationer. Foto: BMW

Personlig assistent

Den aktive fartpilot, som er en del af ekstraudstyret Park Assistant Professional-pakken, kan tilpasse hastigheden på den planlagte rute ved hjælp af data fra navigationen. Det er en funktion, som vinder indpas hos premium-mærkerne. Bilens hastighed tilpasses automatisk til kurver, kryds og rundkørsler.

Standard er BMW Intelligent Personal Assistant. Det er den nye personlige digital-assistent, som svarer på alle relevante spørgsmål - det kan for eksempel være om bilens brændstofniveau, nærmeste restaurant eller kunstmuseum. Hvis føreren er træt, skal ønskerne bare fremsiges, så sørger assistenten for oplivende musik, sænkning af varmen og opkvikkende lys i kabinen.

Det snedige er, at assistenten løbende lærer førerens vaner og rutiner. Den personlige assistent kan endda navngives helt efter eget valg og reagerer, når navnet siges.

Den nye 7-serie vises på det kommende motorshow i Genève til marts, og den er i Danmark måneden efter. Priserne kendes endnu ikke.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Spar sammen, OB

Odense Kommune skal stå fast over for fodboldklubben OB i sagen om en renovering af Odense Stadion. For det bør ikke være Odenses skatteborgere, der skal betale for, at byens og øens største fodboldklub får et bedre stadion at spille på. Det bør klubben og dens ejerkreds selv bekoste. Spørgsmålet om en renovering af Odense Stadion er nok engang blevet aktuelt, fordi OB sammen med de øvrige superliga-klubber, Divisionsforeningen og Dansk Boldspilunion har besluttet, at alle superliga-stadioner fra 2028 er udstyret med fuldt overdækkede tribuner. Det er en fin beslutning, som vil give bedre forhold for klubbernes tilskuere, så man på længere sigt forhåbentlig kan tiltrække flere tilskuere og dermed tjene flere penge. Det er imidlertid ikke Odense Kommunes opgave at sørge for, at erhvervsvirksomheder får bedre fysiske rammer at udøve deres virksomhed i. Odense Kommune skal skabe gode rammevilkår for kommunens virksomhederne i almindelighed, men kommunen skal ikke bruge sine sparsomme skattekroner på at forbedre hverken robotproducenters, gartneriers eller fodboldklubbers ydre rammer. Det må virksomhederne selv klare. Ejerforholdene af Odense Stadion er i dag mildt sagt noget rod. Odense Kommune ejer tre tribuner på stadion, mens en ejerkreds af bestyrelsesmedlemmer i Odense Sport & Event ejer den fjerde, og det skaber helt naturlige tvister mellem de forskellige ejeres forskellige ønsker. Derfor vil det være klogt, hvis man får skilt den kommunale økonomi fra den private virksomhed OB’s interesser fra hinanden. Det vil være til gavn for OB, for Odense Stadion og for Odense Kommune – og for de odenseanske skatteydere. Derfor vil det være klogt, at OB og ejerkredsen bag klubben begynder at spare sammen, så man på et snarligt tidspunkt kan købe stadion af kommunen. På den måde kan man engang i fremtiden, måske allerede inden 2028, få lejlighed til at gennemføre alle de udvidelser og forbedringer af Odense Stadion, som man har lyst og råd til og dermed være med til at skabe grundlag for at høste gevinster ved fremtidige sejre. Så spar endelig sammen, OB. Og begynd hellere i dag end i morgen.

Odense

Fra sceneskræk til sanger: Odenseanske Aksel er med i X Factor

Fyn

Magnus & Aksel sang tårerne frem i X Factor: - Når I står der og sprudler, så tænker man WAUW!

Annonce