Annonce
Erhverv

Klar til det internationale marked: Intelligente droner bliver fremtidens vagtværn

Foran Kristian Skaarup ses den drone, der med virksomhedens software, blandt andet skal være med til at gøre det mere sikkert for sikkerhedsvagter. Foto: Michael Bager

Odense Investor Summit dannede igen i år rammerne for en romance mellem robotvirksomheder og investorer. Kristian Skaarup fra Lorenz Technology var sidste mand på scenen og skulle sælge idéen om en ny software til droner.

28 virksomheder, 100 investorer og én scene. Rammerne for Odense Investor Summit er som en forstørret udgave af programmet Løvens Hule fra DR. Ni af de 28 virksomheder skal en tur op på scenen og fremlægge deres idé, og på bare fem minutter skal de overbevise de mange investorer om, at det er netop deres virksomhed, der skal have et skud penge til kassen. Dagens sidste mand på scenen er Kristian Skaarup. Han er administrerende direktør for virksomheden Lorenz Technology, der søger mellem 20 og 35 millioner kroner fra investorer, og det er hans første tur på scenen hos Odense Investor Summit.

Lorenz Technology er en typisk dronevirksomhed. Og dog. For selvom det er den flotte sorte og røde drone, der står til udstilling ved virksomhedens stand, så er det ikke den, der er virksomhedens es.

- Man udelukker meget af det teknologiske og noget af ens baggrundsviden, når man står på scenen, siger han.

- Der skal man mere lægge vægt på forretningspotentialet og virksomhedsstrukturen.

De sidste dages forberedelser skal ikke kun bestå prøven på scenen, men også på den markedsplads af robotvirksomheder som omgiver tilskuerpladserne.

- Jeg har også en længere præsentation til dem, som kommer ned for at snakke med mig ved standen, fortæller Kristian Skaarup, der sammen med resten af Lorenz Technology også har en stand til robotmessen R-18, der også er at finde i Odense Congress Center i de her dage.

Annonce

I dag der har de en hund i bilen. I fremtiden vil de have en drone i stedet for.

Kristian Skaarup, administrerende direktør i Lorenz Technology
28 virksomheder. 100 Investorer. 9 på scenen. Sådan er rammerne for Odense Investor Summit. Foto: Michael Bager

Droner skal erstatte hunde

- Det specielle ved vores virksomhed er den software, at vi sælger til brug af dronen, fortæller Kristian Skaarup.

- Men vi har også været opmærksom på at finde en leverandør, der har droner, der kan klare høj vindhastighed og er vandtætte. Det regner jo nærmest 200 dage om året.

Softwaren skal sikre, at dronen flyver i præcis samme rute i dag, som den gjorde i går. En teknologi, der blandt andet benyttes af vagtfirmaet G4S.

- I dag der har de en hund i bilen. I fremtiden vil de have en drone i stedet for, mener Kristian Skaarup og fortsætter:

- Så sender de dronen op, mens operatøren på en tablet kan se, om der eksempelvis ligger forbrydere på taget. Så scanner den hele tagkonstruktionen på en bygning.

Virksomhedens software gør, at dronen letter, patruljerer og flyver tilbage, hvor den lettede fra.

Det er ikke en nyhed, at droner er en stor ting inden for robotteknologi og udvikling. Men den administrerende direktør ser én klar fordel ved det, de skal forsøge at sælge til de mange investorer.

- Hvis du styrer med et joystick, så kan du ikke gentage med høj præcision. Det kan vi, når vi bruger vores software i stedet for. Vi flyver præcis den samme rute, hvor gang vi kommer ind på ejendommen, fortæller Kristian Skaarup ivrigt og fortsætter:

- Så kan vi også se præcis, hvad der har ændret sig fra i går til i dag. Eller fra for en time siden og til nu.

Samtidig er det ikke kun vedkommende med dronen, der kan se billeder, der sendes tilbage. Det kan andre i virksomheden også - og den idé skal sælges, for Lorenz Technology vil have udbredt 100 af sine systemer flere steder i verden inden 2020.

Kristian Skaarup er administrende direktør for virksomheden Lorenz Techonology. Foto: Michael Bager

Ud på et internationalt marked

Odense Investor Summit er ikke et event, hvor pengene skal falde med det samme. For arrangørerne bag er det vigtigt, at der bliver skabt nogle bånd mellem de kapitalsøgende virksomheder og investorerne. Og Kristian Skaarup håber på at finde investorer, der kan hjælpe på et internationalt marked.

- Vi har en tidsplan, der hedder seks til otte måneder, så skal vi have den en investering ind. Vi har investorer i dag, der har finansieret og hjulpet med hele udviklingen af produktet, testet det i markedet og været med til at sælge softwaren, siger han.

Investorerne har givet garanti for, de kan være med det næste år. Derefter skal virksomheden finde nogle, der derefter kan være med til, at det kommer ud på det internationale marked.

Som sidste mand på scenen er Kristian Skaarups job ikke kun at sælge produktet men også at tale forsamlingen op, der ellers har sat næsen mod aftenens netværksmiddag.

- Det vigtige kommer nu, fortæller Kristian Skaarup, der er trådt ned fra scenen. For aftenen står på endnu mere netværking, der skal være med til at sikre fremtiden og udviklingen i virksomheden.

Der var mange interesserede investorer til dagens matchmaking i Odense Congress Center. Foto: Michael Bager
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

2822 husstande uden strøm

Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1945: Odense Sporveje vil nedlægge stoppesteder

1995 4,7 millioner kroner. Så mange penge lagde 11.852 glemsomme fynske bilister i statskassen for ulovlig parkering i 1993. Hovedparten af afgifterne, der som bekendt er på 400 kroner pr. gang, blev lagt af 8816 i Fyns største politikreds, Odense. De 3036 øvrige afgifter er blevet opkrævet jævnt fordelt over resten af Fyn. Selv om afgiften for ulovlig parkering blev fordoblet fra 200 til 400 kroner 1. april 1991, kan de seks fynske p-kontrollører fortsat uddele lige så mange afgifter – ca. 12.000 – om året, konstaterer politikommissær Poul Dahl. 398 bilister klagede over afgiften, men kun 172 fik medhold og pengene eftergivet – oftest i forbindelse med læge- eller sygehusbesøg, der uventet trak ud. 1970 Statsbanerne udbyder i dag en ny Storebæltsfærge til 50 millioner kroner i licitation, og på forhånd ventes de fire værfter i Helsingør, Nakskov, Ålborg og Odense at være interesseret i ordren. Efter planen skal den nye tredækker leveres til sommeren 1972 eller muligvis først til foråret 1973. Samtidig viser en prognose, at færgekapaciteten skal fordobles inden udgangen af 1970-erne, hvis der ikke ret hurtigt tages beslutning om en bro mellem Fyn og Jylland. Færgen kommer i store træk til at ligne ”Arveprins Knud” og får en kapacitet på 450 personbiler og 1500 passagerer. En ny jernbanefærge, der kan overføre gennemgående eksprestog mellem Nyborg og Korsør, ventes bestilt til levering i 1973. 1945 Fra Odense Sporvejes begyndelse har der eksisteret en del faste stoppesteder på særligt trafikerede steder, men sporvejsselskabet overvejer at likvidere dem. Det gælder ved hjørnet af Klaregade og Mageløs samt ved hjørnet af Mageløs og Kongensgade, hvor der nu opsættes almindelige stoppestedsskilte i stedet. Ifølge driftsbestyrer Schaumann sker nedlæggelsen af de faste stoppesteder ud fra hensynet til at gennemføre en hurtigere drift under de nuværende, besværlige trafikforhold, hvor der er stort pres på sporvognene. De faste stoppesteder virker kun forsinkende, og hvis der ingen passagerer er at optage og afsætte, vil sporvognene altså fremtidig kunne køre videre uden standsning.

Sport

Fynboer fejrede sporten: Se de 10 bedste billeder fra Årets Sportsnavn

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];