Annonce
Udland

Kina giver Canada skarp advarsel for fængsling af Huawei-chef

Det vil få alvorlige konsekvenser, hvis Canada ikke omgående løslader Meng Wanzhou, siger kinesisk minister.

Det vil få alvorlige konsekvenser, hvis Canada ikke omgående løslader den fremtrædende kinesiske forretningskvinde, som i en uge har været tilbageholdt i landet.

Advarslen blev fremsat lørdag af Kinas viceudenrigsminister, Le Yucheng, på et møde med Canadas ambassadør i Beijing.

Le overdrog på mødet en officiel klage over fængslingen af Huaweis finansdirektør, Meng Wanzhou.

- Kina opfordrer på det kraftigste Canada til øjeblikkeligt at løslade den tilbageholdte person. Ellers må Canada tage det fulde ansvar for de alvorlige konsekvenser, som kan opstå, sagde Le ifølge en meddelelse fra det kinesiske udenrigsministerium.

Advarslen bliver ikke uddybet i meddelelsen.

Den canadiske udenrigsminister, Chrystia Freeland sagde fredag, at forholdet til Kina er "vigtigt og værdsat".

Og hun har ikke yderligere at tilføje, sagde en talsmand lørdag.

Meng Wanzhou blev den 1. december anholdt i lufthavnen i Vancouver under en mellemlanding på vej til Mexico.

Det skete på en anmodning fra USA, som mistænker hende for at have brudt de amerikanske sanktioner mod Iran og derfor kræver hende udleveret.

Meng Wanzhou er datter af Huaweis grundlægger, som regnes for en af Kinas rigeste personer.

Et retsmøde fredag i Canada om at løslade hende mod kaution blev udsat til mandag. Dommeren ønskede at tage weekenden i brug for at vurdere sagen, og Meng er derfor stadig fængslet.

Under det seks timer lange retsmøde kom det frem, at USA mistænker hende for flere tilfælde af økonomisk bedrageri. Ifølge Reuters er strafferammen op til 30 års fængsel for den slags lovovertrædelser.

Meng blev anholdt samme dag, som USA og Kina blev enige om at forsøge at tale sig til rette i en handelsstrid, hvor landene på skift har sat toldsatser op.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce