Annonce
Biler

Kia udvider paletten af plug-in-hybrider

Kia er godt med på plug-in fronten og udvider nu med Ceed SW og Xceed, som ses på billedet. De kan kendes på lukkede fronter. Foto: Kia
Det koreanske mærke er klar med Xceed og Ceed SW som plug-in-hybrider, der klarer henholdsvis 48 og 50 kilometer på ren strøm.

Hvis man kan tale om et gennembrud på plug-in-fronten, er det sket hos Kia, som herhjemme har slået mærket fast med Niro og Optima SW, der i fjor solgte henholdsvis 1208 og 779 styk - og Niro har i tre år været den mest solgte plug-in-hybrid.

Mens Optima i løbet af i år forsvinder helt fra det europæiske marked, udvider det koreanske mærke på andre fronter med stationcar-versionen af mellemklassemodellen Ceed, kaldet SW, og den nye høje Xceed, der kommer som opladningshybrider nu og til foråret.

Modellerne, hvor batteri og elmotor spiller sammen med en benzinmotor, og som kan lades op i stikkontakten, klarer en vis strækning på ren strøm. Det er 48 kilometer for den høje Xceed og 50 kilometer for Ceed SW. Det sker til priser fra små 260.000 kroner for Ceed SW og cirka 270.000 kroner for Xceed.

Annonce

Opladningshybrider

Det vælter frem med nye opladningshybrider i 2020. Det skyldes, at EU har skærpet kravet til bilproducenterne. Hvis du har det rette kørselsbehov med mulighed for at kunne køre meget på ren el, kan der være en fordel ved teknologen.

Til sammenligning koster en Kia Ceed SW med 140 hk motor, automatgear og Comfort-udstyr, der kører 15,9 km/l, koster cirka 288.0000 kroner, mens en Xceed med tilsvarende udstyr, som klarer 14,5 km/l, beløber sig til omkring 313.000 kroner.

Små justeringer

Hjertet i begge modeller er en firecylindret benzinmotor på 141 hk, mens batteripakken er på 8,9 kWh og elmotoren på 44,5 kW. Her overføres kræfterne med en sekstrins automatgearkasse med dobbeltkobling, som i de andre Kia-opladningshybrider.

De kan blandt andet kendes på en lukket kølergrill, som giver lavere luftmodstand og specielle fælge.

Batteriet er placeret under bagsædet ved siden af brændstoftanken. Her koster det dog i Ceed SW 13 liter på brændstoftanken, som ender på 37 liter, mens bagagerummet er på 437 liter mod normalt 625 liter. I Xceed er tanken af samme størrelse som i SW’en, mens bagagerummet er på 291 liter mod normalt 426 liter.

Den billigste Ceed SW PHEV har som Prestige-model udstyr som blandt andet full LED-lys, ottetommer storskærm og udvidet vejbaneassistent, mens en Upgrade-model mere udstyr koster en snes tusinde kroner mere.

Flere muligheder

Importøren tilbyder to muligheder for strøm fra Clever - nemlig med ubegrænset opladning på farten, eller hjemme og på farten. Her er startprisen henholdsvis 2295 og 9795 kroner, mens den månedlige pris er 245 og 369 kroner.

Som altid ved plug-in-hybrider skal man gøre sig sine kørselsbehov klar og se på, hvordan ens mønster er og muligheden for at oplade. De kan dog kun lade med maksimalt 3,7 kW, så ladetiden til fuldt opladet batteri er 2,4 timer.

De officielle tal hedder en brændstoføkonomi på 71,2 km/l for Xceed og 79,9 km/l for Ceed SW. Det er efter den noget specielle skala for plug-in-hybrider, som skal tages med et gran salt.

De to modeller har, ligesom Niro, ikke varmeveksler, hvilket betyder, at benzinmotoren kan gå i gang for at producere strøm til varme på kolde dage, men importøren vil tilbyde en benzindrevet Webasto-kabinevarmer.

Kia får dog hård konkurrence fra Ford, der snart introducerer den helt nye og store Kuga som plug-in-hybrid fra bare 270.000 kroner. Det presser Niro, som starter fra omkring 275.000 kroner, og den danske Kia-importør arbejder derfor på en billigere Niro-grundmodel.

Forventningerne er dog at sælge 1000 styk Ceed SW PHEV og 1600 styk Xceed PHEV i år.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

OUH i corona-beredskab: - Vi bruger flest ressourcer på frygt og bekymring

Leder For abonnenter

Leder: Har vi et ansvar overfor den dræbte kvindes døtre?

Der er nogle ting, der er så barske, at du ikke kan læse om dem i avisen. Billederne af en ung syrisk kvinde fra Langeskov og hendes ni-årige søn, der blev dræbt og efterladt i en skov i Syrien. Dem kan du ikke se i Fyens Stiftstidende. Vi fortæller heller ikke, hvordan det præcist foregik, da deres liv endte i et middelalderligt ritual angiveligt udført af deres egen mand og far. Det er så forsimplet, uhyggeligt og afstumpet, at det ikke er til at forstå. Hvis du har lyst til at læse og se, hvad der skete natten til en søndag i februar i det nordlige Syrien tæt på grænsen til Tyrkiet, så kan du finde det i andre danske medier. Men vi bliver nødt til at tage en snak om, hvorfor en flygtningefamilie fra Langeskov vælger at rejse tilbage til det land, der er flygtet fra. Hvorefter familiens overhoved efter beskrivelser fra lokale medier og bekendte vælger at begå et sharia-inspireret mord på sin kone og søn. Den unge kvinde, der kom til Danmark for fire år siden, var efter alle beskrivelser særdeles velintegreret. Hun har taget kørekort og var netop ved at afslutte en uddannelse som frisør. Hendes ældste barn gik i 1. kasse i en dansk skole og havde danske venner. Paradoksalt nok var det netop derfor, kvinden endte med at dø, ifølge hendes venner i Danmark. Hun var blevet for dansk til sin ægtemand, der er gammel nok til at være hendes far. Rejsen til Syrien er efter alt at dømme sket i hemmelighed. Blev kvinden presset til at tage af sted? Har hun vidst, der var fare på færde? Det er ikke sikkert, vi nogen sinde får svar på de spørgsmål. Hendes mand meldte sig efter drabene til de lokale myndigheder, og lad os da håbe, de beholder ham et godt stykke tid, så han ikke kommer til Danmark igen. Lige nu og her er det mest presserende spørgsmål, hvad der skal ske med kvindens to yngste børn. To piger, der begge er født i Danmark, og som nu opholder sig hos familie i Syrien. Har vi i Danmark et ansvar over for dem? Eller skal vi lade dem sejle deres egen sø, og så må de klare sig, som de kan hos familien i Syrien?

Odense

Til trods for myndighedernes anbefalinger: Fjernvarme Fyn aflyser arrangement på grund af coronavirus

Danmark

Endnu en dansker er coronasmittet efter tur til Norditalien

Annonce