Annonce
Bagsiden

Kerteminde omdøber støjplaget gade til Rabalderstræde

Den strækning af Renæssancehavnen i Kerteminde, der kaldes Granittæppet - endnu. Arkivfoto

Kerteminde bliver første fynske by til at hædre afdøde Kim Larsen. Kritikere hævder, det bare er for at undgå kostbar asfaltering af Renæssancehavnen.

(Publiceret første gang 5. oktober 2018)

Både i Odense og København har der siden Kim Larsens død i søndags været talrige opfordringer til at opkalde en plads eller vej efter den folkekære sanger.

Men nu bliver begge byer, hvor Kim Larsen har boet, overhalet indenom af Kerteminde.

På mandag bliver den 200 meter lange brostensbelagte Hindsholmvej - også kendt som "Granittæppet" - ved en festlig ceremoni omdøbt til "Rabalderstræde".

Annonce

8000 køretøjer dagligt

Granittæppet blev indviet i 2013 som en del af Renæssancehavnen, og de 200 meter brosten passeres dagligt af op mod 8000 køretøjer.

- De seneste fem år har vi fået talrige henvendelser fra beboere og forretningsdrivende om det lydtryk, gaden leverer. Da vi i aftes havde møde i miljø- og teknikudvalget, var vi alle stærkt berørte af Kim Larsens død, og vi talte længe om, hvordan vi i Kerteminde kunne gøre noget for at hædre sangeren. Da vi nåede punktet om Renæssancehavnens rabalder, ja, så løsningen jo lige for, siger udvalgsformand Jesper Hempler (SF).

- De prøver at snyde

Kjeld Tornøe, der driver et mindre hotel beliggende tæt på Renæssancehavnen, er ikke imponeret:

- De prøver bare på at snyde sig fra at asfaltere det lort, og i øvrigt har Kim Larsen slet ikke noget at gøre med Kerteminde, siger Kjeld Tornøe i en kommentar.

Men det er helt forkert opfattet, mener udvalgsformand Jesper Hempler:

- Det var jo Kim Larsen, der skrev den kendte sang "Min Amanda" til Rock-Nalle.

Gade kan ses og høres

Politikerne i Kerteminde forventer, at turister fra hele Skandinavien vil komme for at se Rabalderstræde. Og for at høre.

På den sydlige kørebane, altså den, der ligger tættest på havnen, vil man nemlig fjerne nøje udvalgte brosten, så der opstår 17 huller.

Når en bil eller en lastbil ruller hen over gaden, vil der - ved en hastighed på 50 km/t - kunne høres 13 gange tonen D afbrudt af tre stigende toner og til slut et langt, hængende D.

Hvert eneste køretøj vil på den måde afspille den ikoniske indledning til "Rabalderstræde".

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Byggeri til 400 mio. kroner: Odenses borgmester glæder sig over ny kæmpemæssig investering i Odense

Leder For abonnenter

Byfester og markeder slipper for dyrt papirnusseri: En prisværdig skrotning

Man kan undre sig over, at et ministerium udsteder nye regler, hvor de negative virkninger er langt større end den mulige gevinst. Og at man fra politisk hold ikke kvæler den slags administrativt makværk, inden det forlader ministerkontoret. Men ud fra mottoet "bedre sent end aldrig" kan man også rose en minister, der ikke er bange for at smide en forfejlet regel i papirkurven. Ekstra prisværdigt er det, hvis skrotningen bremser overflødigt bureaukrati, som samfundet har rigeligt af. Lad os vælge den positive tilgang: Skulderklap til boligminister Kaare Dybvad Bek, som dropper en tåbelig ændring i et bygningsreglement. Ændringen ville gøre arbejdet surt for masser af frivillige, som bruger deres fritid på at gøre livet sjovere for tusinder af danskere. Hvis en række fynske folketingsmedlemmer nåede at presse ministeren, sådan som de ifølge Kertemindes borgmester Kasper Olesen lovede at gøre, må de gerne tage en del af æren. Den nu droppede ændring drejer sig om de byfester og markeder, som holdes overalt i landet. Nogle er velkendte og traditionsrige, andre dukker op og lukker igen. Fælles for dem alle er, at de er populære og at de primært arrangeres og drives af frivillig arbejdskraft. Ofte får arrangørerne hjælp af lokale idrætsforeninger, som honoreres med et beløb til den altid trængende klubkasse. Bortset fra fuldemandstvister og lidt trafikkaos har der aldrig været problemer med disse folkelige arrangementer. Så hvad der fik Transport- og Boligministeriet til at lancere stramninger, der skulle træde i kraft 1. januar, er svært at fatte. Men i hvert fald: Det var nu ikke længere nok, at kommunen enten gratis eller mod et beskedent gebyr lavede en pladsfordelingsplan. Nu skulle en plantegning laves af en ekstern certificeret brandrådgiver til mellem 1200 og 1500 kroner i timen. For et lille marked ville den samlede pris blive over 10.000 kroner. Dertil kom mere papirbøvl. Ifølge formand for Sammenslutningen By- og Markedsfester, Otto Skak, ville denne ekstraudgift og dette ekstraarbejde få mange foreninger til at lukke ned - til ærgrelse for mange og til gavn for ingen. Nu kan - med Dybvad Beks ord - frivillige bruge kræfterne på at være frivillige. En selvfølge, kan man tilføje.

Erhverv

Plads til 1000 ansatte: Pensionsselskab investerer 381 millioner kroner i kæmpestort kontorbyggeri ved SDU

Annonce